Kortere studier
Oppvekst, levekår og hverdagsliv
Bodø
Emnet har særlig fokus på sosial ulikhet og levekår og teoretiske perspektiver som kan bidra til å forstå og utvikle kunnskap om hvordan barn, unge og familiers hverdagsliv samspiller med samfunnsmessige forhold og hvilken betydning det får for møte med hjelpeapparatet.
Om studiet
Emnet har særlig fokus på sosial ulikhet og levekår og teoretiske perspektiver som kan bidra til å forstå og utvikle kunnskap om hvordan barn, unge og familiers hverdagsliv samspiller med samfunnsmessige forhold og hvilken betydning det får for møte med hjelpeapparatet.
Samlinger vil gjennomføres i uke 15 og 19 i 2025. Det oppdateres med eksakte datoer så snart timeplanen er lansert.
Opptak til studieprogrammet krever fullført bachelor i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie. Studenter med annen relevant samfunnsvitenskapelig eller pedagogisk bachelorgrad og minimum to års erfaring fra arbeid innen det sosialfaglige tjenestefeltet kan også gis opptak etter individuell vurdering.
Kunnskap
Studenten:
- Har inngående kunnskap om sosiologiske og psykologiske teorier om barns utvikling, oppvekst og familieliv.
- Har avansert kunnskap om hvordan sosiale problem, helseutfordringer og funksjonsnedsettelser har betydning for levekår og sosial deltakelse og utenforskap for barn, unge og familier.
- Har spesialisert innsikt i hvordan levekår, livserfaring og ulikhet innvirker på menneskers hverdagsliv.
- Har avansert kunnskap om samspillet mellom lokale og globale faktorer av betydning for sosial ulikhet og levekår, herunder perspektiver på grønt sosialt arbeid.
Ferdigheter
Studenten:
- Kan analysere teorier og perspektiver på barn, unge og familiers hverdagsliv, sosial ulikhet og livserfaring og anvende dette i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
- Kan forholde seg kritisk til ulike teoretiske perspektiver og forståelsesmodeller for analyser av barn, ungdoms og familiers livssituasjon og levekår.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan analysere faglige problemstillinger om forholdet mellom individuelle og samfunnsmessige faktorer som har betydning for barn, unge og familiers hverdagsliv og deltakelse i samfunnet.
- Kan analysere og kommunisere om perspektiver på sosiale problemers betydning for oppvekst, levekår og hverdagsliv og hvordan ulike perspektiver kan ses i forhold til hverandre og anvendes i både nasjonal og internasjonal, lokal og global kontekst.
«Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.».