
Rytmisk korledelse og joik
Om studiet
Studiet tilbyr fordypning i enten Rytmisk korledelse eller Joik. Studiet henvender seg til korledere, lærere i grunnskole, kulturskole og videregående opplæring, musikere og andre interesserte. Undervisningen er lagt til 5 samlinger á 3 eller 4 dager pluss noe individuell veiledning. I samlingsukene vil 1 eller 2 av dagene være felles for begge fordypninger, mens de to siste dagene er satt av til fordypning.
Som musikkstudent i Levanger blir du en del av et levende og aktivt musikkmiljø bestående av rundt 140 studenter. Du vil også få god tilgang til øvingsrom og teknisk utstyr. I tillegg er det en egen, studentdrevet klubbscene på campus; Røstad Scene. Dette er god arena for studenter som vil utøve musikk eller som ønsker å lære mer om det tekniske, som lyd og lys.
Studiet krever at du har en grunnleggende musikkutdanning.
Hva kan du jobbe som?
Studiet vil gi studentene kompetanse i å arbeide med og lede kor og vokalgrupper, både på grunnlag av tradisjonelle og nye
uttrykksformer innen rytmisk musikk. Studenten skal utvikle stemmemessige ferdigheter i korsammenheng og kunne anvende
denne kompetansen både som pedagog og/eller utøver. Studiet vil gi studentene kompetanse i å arbeide med joik og
tradisjonsmusikk og kunne forstå og bruke ulike sjangerblandinger både som pedagog og/eller utøver.
Uke 36, 6.-8. september (sammen Med joik som utgangspunkt torsdag og fredag)
Uke 43, 25.-27. oktober
Uke 49, 6.-8. desember
Uke 2, 10.-12. januar
Uke 9, 28. februar- 2. mars
Uke 16, 17.-19. april inkludert eksamen torsdag ettermiddag/ fredag
Alle samlinger på Røstad, Campus Levanger.
I tillegg for dem med Rytmisk korledelse fordypning:
Digital undervisning / veiledning etter avtale/egen plan)
I tillegg for dem med joik fordypning:
28.-29. september (Fysisk samling på Røstad sammen med Med joik som utgangspunkt)
Onsdag 18. oktober: Nettbasert joik/arrangering
Onsdag 15. november: Nettbasert joik arrangering
Grunnlaget for opptak er fullført bachelorgrad med hovedvekt på musikk: eksempelvis faglærerutdanning, bachelorgrad i utøvende
fag eller musikkvitenskap og lærerutdanning med minst 60 stp. musikk. Realkompetanse blir vurdert. Det er i tillegg krav om bestått opptaksprøve til fordypningen Rytmisk korledelse.
KUNNSKAP
Etter endt studium skal studenten:
- Ha inngående kunnskap om ledelse av ensembler med fokus på rytmikk og sjangeroverskridende musikk.
- Ha god kunnskap og evne til å reflektere over bruk av tradisjonsmusikk i nye sammenhenger.
- Ha kunnskap om stemmen som instrument og hvordan tilpasse stemmen til aktuell sjanger
FERDIGHETER
Etter endt studium skal studenten:
- Kunne lede et ensemble innenfor sitt fordypningsområde.
- Kunne bearbeide musikk basert på stoffet man har jobbet med i fordypningsområdet til eget ensemble.
- kunne analysere, og fremføre et utvalg tradisjonsmusikk i eget ensemble
- kunne bruke et sett av metoder for vokalt arbeid til bruk i et vokalensemble
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt studium skal studenten: - kunne anvende spesialiserte lederkunnskaper og lederferdigheter i arbeid med eget ensemble.
- kunne reflektere over ensemblelederens rolle ut over det å drive musikalsk ledelse.
- kunne formidle kunnskap om et utvalg tradisjonsmusikk og samisk musikkultur, med hovedvekt på det sør- og lule-samiske område
I tillegg læringsutbytte ved fordypning i Rytmisk korledelse:
KUNNSKAP
Studenten skal:
ha inngående kunnskap om rytmisk korledelse
- ha inngående kunnskap om rytmiske sjangre
- ha inngående kunnskap om hvordan lede kor og vokalgrupper
- ha god forståelse av rollen som korsanger
- ha god forståelse av rollen som leder også i en samfunnsmessig kontekst
FERDIGHETER
Studenten skal:
- kunne bruke et sett av metoder for vokalt arbeid til bruk i korledelse
- kunne anvende piano, stemme og kropp som hjelpemiddel ved innstudering
- kunne praktisere og formidle god sangteknikk og tilpasse denne til sjanger
- kunne arrangere repertoar til bruk i kor og vokalensembler
GENERELL KOMPETANSE
Studenten skal:
- kunne anvende spesialiserte lederkunnskaper og lederferdigheter i arbeid med kor og vokalensembler
- kunne koordinere og anvende flere musikalske elementer som bevegelse og stemme
- kunne reflektere over dirigentrollen ut over det å drive musikalsk ledelse
- kunne vite om sang og korarbeid sin funksjon og effekt i et samfunnsperspektiv. kunne formidle forståelse for sammenhengen mellom musikk og bevegelse, basert på bevegelse, koordinasjon og sang.
I tillegg læringsutbytte ved fordypning i joik:
KUNNSKAP
Etter endt studium skal studenten: - ha inngående kunnskap om joikens stiltypiske egenskaper, historie og tradisjonelt
bruksområde - ha avansert kunnskap om moderne musikk med referanser til joik
- ha inngående kunnskap om bruk av joik i pedagogiske sammenhenger
ha inngående kunnskap om moderne musikk med referanser til utvalgt tradisjonsmusikk
FERDIGHETER
Etter endt studium skal studenten: - kunne analysere, lage og fremføre egne joiker, både i tradisjonelle og nye rammer
- kunne lede og utvikle samspill med joik og utvalgt folkemusikk i ulike ensembler
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt studium skal studenten: - kunne formidle kunnskap om samisk musikkultur, med hovedvekt på det sør- og lulesamiske område
- kunne formidle kunnskap om nye bruksmåter av utvalgt folkemusikk
I tillegg læringsutbytte ved fordypning i Slåttemusikk:
KUNNSKAP
Etter endt studium skal studenten: - Ha innlært, og kunne utføre på eget instrument et utvalg på 5 slåtter
- ha avansert kunnskap om bearbeiding av disse i nye sammenhenger.
- ha inngående kunnskap om bruk av slåtter i pedagogiske sammenhenger
- ha en grunnleggende kunnskap om joik, og samisk kultur
- ha en grunnleggende kunnskap om bruk av joik og tradisjonsmusikk i vokalensemble og kor.
FERDIGHETER
Etter endt studium skal studenten: - kunne analysere, lage og fremføre egne joiker, både i tradisjonelle og nye rammer
- kunne lage og fremføre egne slåtter, både i tradisjonelle og nye rammer
- kunne lede og utvikle samspill med joik og utvalgt folkemusikk i ulike ensembler
GENERELL KOMPETANSE
Etter endt studium skal studenten: - kunne formidle kunnskap om nye bruksmåter av utvalgt folkemusikk