Skolehagen som læringsarena
Få grunnleggende kunnskap i utvikling av skolehage, samt faglig kompetanse i bruk av skolehagen som læringsarena.
Om studiet
Skolehagen er en læringsarena for konkrete og praktiske erfaringer med muligheter for variert og utforskende undervisning i skole og barnehage.
Gjennom å følge prosessen fra jord til bord kan arbeid i skolehagen gi barn og unge mestring, faglig og sosial utvikling. Naturglede, respekt for naturen, miljøbevissthet og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling kan skapes i arbeid med skolehagen.
Studiet gir studentene kompetanse i å utvikle skolehage ved egen virksomhet og gjennomføre ulike læringsaktiviteter knyttet til skolehagen sammen med barn og unge.
Arbeider du innen barnehage- eller skolesektoren og ønsker å vite mer om skolehagen som læringsarena? Stikk fingeren i jorden og send inn en søknad innen fristen 15. november.
Fysisk samling i uke 36: Tirsdag 2. september og onsdag 3. september 2025 i Bodø
Lærerutdanning, barnehagelærerutdanning eller annen lærerutdanning.
Hvis det er flere søkere enn studieplasser rangeres kvalifiserte søknader etter søketidspunkt, under forutsetning at gyldig dokumentasjon for opptakskravet er lastet opp på søketidspunktet.
Kunnskap:
Kandidaten
• har kunnskap om utvikling og drift av skolehage
• har kunnskap om ulike dyrkningsformer og metoder med relevans i skolehagen
• har kunnskap om ulike vekster som kan være aktuelle i en skolehage
• kjenner til hvordan råvarer fra skolehagen kan anvendes
• har kunnskap om hvordan skolehagen kan brukes som læringsarena i ulike fagområder og tverrfaglig sammenheng i skole og barnehage.
Ferdigheter:
Kandidaten
• kan reflektere over aspekter rundt utvikling og drift av skolehage.
• kan anvende og reflektere om hvordan skolehagen kan brukes som læringsarena knyttet til opplæring av barn og unge
• kan planlegge og legge til rette for varierte læringsaktiviteter knyttet til skolehagen
• kan reflektere over skolehagen som læringsarena for barnehagens verdigrunnlag eller grunnskolens tverrfaglige tema og utforskende undervisning
• kan vurdere og nyttiggjøre råvarer fra skolehagen
Generell kompetanse:
Kandidaten
• kan anvende og reflektere over hvordan skolehagen kan brukes som læringsarena
• kan knytte egne undervisningsfag eller fagområder og tverrfaglig undervisning inn i arbeidet med skolehage
• kan utarbeide og kommunisere planer for utvikling av skolehage ved egen virksomhet
• kjenner til forskning- og utviklingsarbeid knyttet til skolehagen
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Det må påregnes kostnader i forbindelse med den fysiske samlingen, som reise- og oppholdsutgifter.
Materialutgifter til utprøving kan forekomme (200-300 NOK)