Bachelor i sykepleie, deltid, Orkland

Se studieprogram

Vår 2028 (6. semester)

Praksis alternerende termin
BASYDF-H25-PRAKSIS 1
Praksis hjemmesykepleie/psykisk helsearbeid
0 sp
BASYDF-H25-PRAKSIS 2
Praksis psykisk helsearbeid/hjemmesykepleie
0 sp

Høst 2028 (7. semester)

SYD2021
0 sp
Praksis alternerende termin
BASYDF-H25-PRAKSIS 1
Praksis hjemmesykepleie/psykisk helsearbeid
0 sp
BASYDF-H25-PRAKSIS 2
Praksis psykisk helsearbeid/hjemmesykepleie
0 sp

Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for å utføre sykepleie i alle ledd av helsetjenesten. Sykepleierutdanningen har som mål å utdanne selvstendige, ansvarsbevisste og reflekterte sykepleiere. Sykepleiere som er utdannet ved Nord universitet skal kjennetegnes som klinisk kompetente praktikere med sterk sykepleiefaglig identitet.

Helse- og velferdstjenestene og arbeidslivet er i endring. Nye medisinske og teknologiske utfordringer, samt endrede alderssammensetninger i samfunnet stiller krav til helsetjenesteutvikling. Studentene skal få kompetanse til å utvikle og iverksette fremtidsrettede løsninger i arbeidslivet gjennom nye og digitale læringsformer, og ved å legge bedre til rette for bærekraftig innovasjon.

Dette innebærer at sykepleiere

- møter faglige, etiske og mellommenneskelige utfordringer

- tar ansvar for og bidrar til menneskers helse og egen og andres utvikling

- utøver sykepleie på grunnlag av kunnskaper, sykepleiens verdigrunnlag og ferdigheter.

Første del av studiet har fokus på helsepersonells felles kunnskaps- og verdigrunnlag, anatomi, fysiologi, biokjemi, grunnleggende sykepleie, eldres særegne behov for sykepleie, utvalgte sykdommer, samfunnsvitenskapelige emner og ledelse av eget arbeid.

Videre i studiet skal studenten lære sykepleie til mennesker med akutt, kronisk og kritisk sykdom, både somatisk og psykisk. På slutten av femte semester er det fokus på sammensatte sykdomsbilder og komplekse pasienttilstander. Siste del av studiet skal omfatte komplekse og sammensatte pasienttilstander og sykdomsbilder, sykepleiefaglig ledelse og tverrfaglig samarbeid.

Sykepleiens verdigrunnlag: Sykepleierutdanningen er fundert på et menneskesyn som tar utgangspunkt i at det enkelte mennesket er unikt og sammenvevd av biologiske, psykiske, sosiale og åndelige dimensjoner, der helheten er større og mer enn summen av dimensjonene. Sykepleiefagets begrunnelse er respekten for det enkelte menneskets liv og iboende verdighet. Sykepleie bygger på barmhjertighet, omsorg og respekt for menneskerettighetene, og sykepleieren skal fremme helse, forebygge sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død. Sykepleieren har et faglig, etisk og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger i utøvelsen av sykepleie, og har ansvar for å tilegne seg kunnskap om lovverk som regulerer tjenesten.

Studiet består av både teoretiske, dialogbaserte, nettbaserte og praktiske arbeids- og undervisningsformer som understøtter hverandre. Studenten må kunne uttrykke seg på norsk både skriftlig og muntlig. Gjennom deltagelse i de læringssituasjonene som tilrettelegges, utvikler studenten faglig og personlig kompetanse i sykepleie. Utdanningen stiller derfor krav til aktiv deltagelse.

Det forventes at:

• studenten legger ned arbeidsinnsats pr. år tilsvarende 75 % av et heltidsstudium

• studenten deltar aktivt i skolens tilrettelegging for læring

• studentens handlinger er i samsvar med yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere

• studenten er engasjert, løsningsorientert og samarbeider med Nord universitet i videreutviklingen av sykepleierutdanningen gjennom aktiv bruk av studentdemokratiet.

Forventet sluttkompetanse: Paragrafene det vises til i læringsutbyttene er fra Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning.

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov, menneskekroppens anatomi og fysiologi og de vanligste sykdommer, symptomer, sykdomsforløp og behandling (§4)
  • har bred kunnskap om sykepleierens funksjonsområder (helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering, lindring og palliasjon) (§4)
  • har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten (§19)
  • har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen (§19)
  • har kunnskap om sykepleievitenskap og annen relevant helsevitenskap og det teoretiske grunnlaget for hvordan det vitenskapelige arbeidet er utviklet innen fagområdet (§10)
  • kan oppdatere sin fagkunnskap både i teoretiske og i praktiske problemstillinger (§10)
  • kjenner til verktøy og metoder for tjenesteutvikling og innovasjon (§16)
  • har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie, sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutvikling (§7)
  • har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenestene (§13)

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger og kan treffe begrunnede valg (§11)
  • kan anvende systematisk observasjon, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak i praksis, samt evaluere effekten og justere ved behov (§5)
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger (§20)
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning (§20)
  • har kulturkompetanse til å vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie i nasjonal og internasjonal kontekst (§5)
  • kan reflektere over egen fagutøvelse av sykepleie til pasienter og pårørende og justere denne under veiledning (§8)
  • kan finne og kritisk vurdere aktuell informasjon i fag- og forskningslitteraturen for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling (§11)
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen (§14)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og faglige problemstillinger og kan håndtere ulike situasjoner med bakgrunn i disse (§9)
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter over tid, alene og i samarbeid med pasienter, pårørende, medstudenter og andre, og i tråd med etiske krav og retningslinjer (§12)
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig (§12)
  • har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå (§21)
  • har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen (§21)
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandlingsprosesser med andre faggrupper og gjennom tverrfaglig samarbeid bidra til utvikling av god sykepleiepraksis (§9, 12)
  • kjenner til kvalitetsutfordringer som krever innovasjon og kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende (§18)

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse og krav til bostedsadresse. Du kan lese om generell studiekompetanse på nettsidene til Samordna opptak.

Spesielle opptakskrav

Bostedskrav

Du må ha registrert bostedsadresse i region Orkland, som består av følgende kommuner:

  • Aure, Frøya, Heim, Hitra, Orkland, Rennebu, Rindal, Skaun, Surnadal, Røros, Holtålen, Midtre Gauldal, Melhus, Oppdal, Tydal, Selbu, Malvik, Osen, Indre Fosen, Ørland, Åfjord


Søkere må laste opp bostedsattest i søknaden.

Realkompetanse

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og som fyller 25 år eller mer i søknadsåret, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Du kan lese om de generelle kravene til realkompetanse på siden vår om realkompetanse.


For Bachelor i sykepleie regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:

  • Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage- og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever
  • Skoler med relevant linje/fag for utdanningen – for eksempel allmenne fag, økonomiske/administrative fag og helse- og sosialfag
  • Fagbrev som helsefagarbeider, og arbeidserfaring i helse- og omsorgssektoren der søker har arbeidet med pasienter

Lærlingtid teller ikke som yrkeserfaring, men som utdanning.


Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk på Vg1 og Vg2 tilsvarende 112 årstimer (Kunnskapsløftet) eller norsk på grunnkurs og VK1 tilsvarende 4 uketimer (Reform 94)
  • Matematikk 1T/1P/1PY, minimum 84 timer (Kunnskapsløftet) eller matematikk tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)
  • Engelsk tilsvarende 140 årstimer (Kunnskapsløftet) eller 5 uketimer fra et studieforberedende utdanningsprogram (Reform 94) eller 4 uketimer fra et yrkesfaglig utdanningsprogram (Reform 94)
  • Naturfag fra Vg1 tilsvarende minimum 56 årstimer (Kunnskapsløftet) eller naturfag grunnkurs tilsvarende 2 uketimer (Reform 94)

Krav om politiattest

For adgang til praksis i studiet kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing. Gå inn på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap sin praksisside for mer informasjon og lenker.

Bachelor i sykepleie har progresjonskrav. Se progresjonskrav under beskrivelse av de ulike emnene.

Med en bachelor i sykepleie har du mange muligheter for jobb både i offentlig og privat sektor. Blant annet kan du jobbe ved:

  • Sykehus
  • Kommunehelsetjenesten - hjemmesykepleie, sykehjem og legevakt
  • Ambulansetjenesten
  • Rehabilitering
  • Offshore
  • Forsvaret
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Helseopplysning
  • Internasjonal bistand
Ved fullført program tildeles graden bachelor i sykepleie. Bachelor i sykepleie gir grunnlag for opptak til videreutdanninger i sykepleie, tverrprofesjonelle helsefaglige videreutdanninger og mastergradsstudier.

Det er to typer samlinger på denne utdanningen: Fysiske og digitale.

Digital teoretisk undervisning som studentene følger hjemmefra. Én fast digital undervisningsdag pr. 14. dag, og kortere digitale samlinger (2-3 dager) gjennom alle 4 år.

De fysiske samlinger gjennomføres ved det studiestedet der studenten er tatt opp. Her foregår det undervisning som ikke kan gjennomføres digitalt, slik som simulering/ferdighetstrening. Studentene følger denne undervisning sammen med andre studenter bosatt i samme region. Det blir flest samlinger på 1. studieår.

Det forventes en arbeidsinnsats pr. uke fra studentene tilsvarende 75 % av et heltidsstudium.

Samlinger høsten 2025/ våren 2026

Uke 33: Digital samling, tre dager.
Uke 34: Digital undervisningsdag (onsdag)
Uke 35: Fysisk samling tre dager

Uke 36: Digital undervisningsdager to dager *

Uke 38: Digital undervisningsdager to dager

Uke 40: Digital undervisningsdager to dager

Uke 42: Fysisk samling 1 dag + digital onsdag **

Uke 44: Digital samling, to dager

Uke 46: Digital samling, to dager

Uke 48: Digital undervisningsdag (onsdag)

Uke 51: Fysisk samling 2 dager **


Uke 2: Fysisk samling 3 dager *
Uke 4: Fysisk samling 2 dager *
Uke 14: Fysisk samling 3 dager *
Uke 20: Fysisk samling 3 dager *
Uke 24: Fysisk samling 3 dager *

* Uker med to digitale undervisningsdager vil foregå på tirsdag og onsdag, eller onsdag og torsdag. Avklares ved studiestart.

** Ukedager for fysiske samlinger avklares senere.

I tillegg blir det 1 digital undervisningsdag hver andre uke mellom samlingene. Disse legges til annenhver onsdag på partallsuker (Høst uke 36, 38, 40 etc, vår 6, 8…).

NB: Med forbehold om endringer.

Som sykepleierstudent kan du ta deler av utdanningen i utlandet. Erfaring fra utenlandsopphold vil gi deg kunnskap og minner for livet.

Sykepleierutdanningen ved Nord universitet samarbeider med rundt 30 institusjoner i Asia, Europa og USA.

Ta kontakt med rådgiver for internasjonalisering på fsh-international@nord.no for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med, eller du kan bestille tid for en samtale om utveksling her. Les mer om utvekslingsmulighetene dine her.

Utover kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur, vil det kunne påregnes utgifter til ekstra bolig, reiseutgifter etc i forbindelse med praksis. Studentene må disponere egen datamaskin.

Vurdering og karakterfastsetting skjer ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er best og F er ikke bestått. Vurdering kan også gis som bestått/ikke bestått eller godkjent/ikke godkjent.

Læringsutbyttene danner grunnlag for vurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse.

Det benyttes ulike vurderingsordninger i studiet, som skal stimulere til faglig og personlig vekst og utvikling.

Eksamen: For hvert emne arrangeres en avsluttende eksamen. Eksamen reguleres av forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.

Det arrangeres en ordinær og en ny og/eller utsatt eksamen i alle teoriemner hvert studieår. I emnet Medikamentregning og medikamenthåndtering arrangeres to nye/utsatte eksamener samme studieår.

Vurdering av praksisstudier: Vurdering av veiledede praksisstudier i utdanningen omfattes av forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet. Hvis studenten ikke gjennomfører eller ikke består praksisstudier, fører det til forsinkelse i studiet.

Obligatoriske krav: Se forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.

Avsluttende eksamen på studieprogrammet er gjennomføring av bacheloroppgave.
Studentdemokratiet ved Nord universitet skal sikre aktiv studentmedvirkning blant annet gjennom klassens time, referansegrupper, studenttillitsvalgte, studentorganisasjonen og studentrepresentasjon i aktuelle utvalg. Studieevalueringer er en del av arbeidet med utdanningskvalitet og videreutvikling av utdanningen. Evaluering av studiet skjer blant annet gjennom individuell evaluering og i referansegrupper. Det forventes at studentene bruker studentdemokratiet aktivt og bidrar til videreutvikling av sykepleierutdanningen gjennom å delta i evaluering av det enkelte emnet.

Studieplanen for sykepleierutdanningen ved Nord universitet er utarbeidet på grunnlag av Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning, som trådte i kraft 1. juli 2019.

Sykepleierutdanningen omfattes av forskrift til universitets- og høyskoleloven kapittel 7 Skikkethetsvurderinger. Her finner du informasjon om skikkethetsvurdering.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- eller sosialpersonell.

Fullført studium gir graden bachelor i sykepleie og gir grunnlag for å søke autorisasjon som sykepleier, jamfør lov om helsepersonell.

Det kreves godkjent utvidet politiattest av alle som skal starte på sykepleiestudiet, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven, kapittel 6. Politiattest. Attesten skal være utstedt for mindre enn tre måneder siden i det den leveres inn.

Utdanningen er omfattet av lov om universiteter og høgskoler forskrift om studier og eksamener ved Nord universitet.

Studentenes skikkethet for sykepleieryrket vurderes gjennom hele utdanningen, i henhold til forskrift til lov om universiteter og høyskoler kapittel 7 Skikkethetsvurderinger.

Skikkethetsvurdering (nord.no)

Oversikt over praksisperioder*

1. studieår høst og vår; teori hele året

2. studieår høst; uke 35-44; grunnleggende praksis

2. studieår vår; uke 17-24; somatisk praksis del I

3. studieår vår; uke 1-8; somatisk praksis del 2

uke 17-24; psykisk helsearbeid/kommunehelsetjeneste

4. studieår høst; uke 36-43; kommunehelsetjeneste/psykisk helsearbeid

4. studieår vår; uke 8-13; sykepleiefaglig ledelse og tjenesteutvikling

* Oversikten er foreløpig, og det kan bli foretatt endringer underveis.

Praksis ved Bachelor i sykepleie utgjør 50 % av studiet, og består av praktiske ferdigheter, simulering og praksisstudier.

Praksisstudiene skal være veiledet, jfr. Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. Læringsutbyttene for praksis kommer frem av de ulike emneplanene.

Fakultetet inngår avtaler med praksissteder og foretar plassering av studenter, etter gjeldende kriterier i praksisreglementet. Studentene har ikke anledning til å skaffe tilveie egne praksisplasser. Praksisstudiene gjennomføres i Nord universitets praksisfelt i helsetjenesten i Orklandsregionen (se oversikt i opptakskrav). Plassering i praksisstudier vil kunne medføre ekstra kostnader for studenten. Mer informasjon om praksis.

NB: Det kan i noen tilfeller bli aktuelt at somatisk praksis (del 1 eller 2) gjennomføres i kommunehelsetjenesten.

Sykepleierutdanningen har også tilbud om enkelte praksisstudier i utlandet. Se mer informasjon om dette under Utenlandsopphold.


ID i forbindelse med tilganger under praksis

Helsetjenestene har fag-/pasientjournalsystemer, med ulike krav til tilgang/pålogging. Vær oppmerksom på at studenter som skal i praksisstudier må påregne å ha gyldig pass eller nasjonalt ID-kort.

Se nettsidene til Politiet for informasjon om pass og nasjonalt ID-kort Om pass og ID-kort - Politiet.no og nettsidene til Digitaliseringsdirektoratet for mer informasjon om sikkerhetsnivå: Ulike sikkerhetsnivå | Hjelpesider for fellesløsninger

Krav om politiattest og utfylt skjema for tuberkulose og MRSA

For adgang til praksis i studiet kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing. Gå inn på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap sin praksisside for mer informasjon og lenker. Informasjon om politiattest ligger under "Politiattest", mens skjema for tuberkulose- og MRSA-testing ligger under "Erklæringar".