Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen

Se studieprogram

Høst 2023 (1. semester)

‘Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen’ fokuserer på kunnskap om barnehagelærerrollen, relatert til profesjonsteori og nyere forskning om barnehagen og barns utvikling, lek og læring. Sammenhenger mellom profesjonsutøvelse, barnehagekontekst, relasjoner i barnehagen og barns danning, lek og læring står sentralt. Målet med emnet er at studentene skal utvikle avansert kunnskap om rollen som barnehagelærer i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Emnet vil gi studentene kunnskap og ferdigheter i å kritisk analysere egen rolle knyttet til barnehagens innhold og barns danning, lek og læring, og evne til å reflektere rundt barnehagefaglige og etiske problemstillinger. 

Læringsutbytte   

En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:   

   

Kunnskaper     

Ved gjennomført studium skal studenten:  

  • Ha avansert kunnskap om profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen     
  • Kan anvende kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid   
  • Kan analysere problemstillinger knyttet til hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon 
  • Ha avansert kunnskap om barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena 
  • Ha inngående kunnskap om nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring 

Ferdigheter     

Ved gjennomført studium skal studenten:    

  • Kan analysere og kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning  
  • Kan analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen   
  • Kan selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring   
  • Kan utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling   

    

Generell kompetanse   

Ved gjennomført studium skal studenten:   

Kan analysere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning.   

Lærer- eller barnehagelærerutdanning; eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelor- kompetanse; eller som har tilsvarende eldre fag- og gradsutdanninger.
Studiet passer for deg som vil øke kunnskap om profesjonsutøvelse. Studiet vil styrke deg for andre stillinger knyttet til utvikling og ledelse i frivillig sektor, offentlig og private organisasjoner, eller andre virksomheter.
Studieprogrammet og emnet kan søkes innpasset i masterprogrammet ‘Profesjonsutøvelse og ledelse i barnehagen’ ved Nord universitet, som har oppstart høst 2023. Etter fullført master kan man ta videre studier på ph.d. nivå. Ved Nord universitet tilbys ph.d. i profesjonsvitenskap.

Mastermodulen barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen er en del av masterprogramet master i profesjonsutøvelse og ledelse i barnehagen og utgjører 50% av undervisningen følgende uker:

Uke 36 - Fysisk samling Bodø 5 dager

Uke 37 - Digital samling 2 dager

Uke 39 - Digital samling 3 dager

Uke 42 - Digital samling 3 dager

Uke 44 - Digital samling 2 dager

Uke 46 - Fysisk samling Bodø 5 dager

Med forbehold om endringer.

Mer detaljert timeplan for undervisning i emnet vil være klart ved publisering av timeplanen etter 15.juni.

Studiet er tilpasset studenter som ønsker videreutdanning på deltid. Studenter som ønsker utveksling kan søke om godkjenning på ordinær måte.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk oppmøte, arbeidskrav og 3- dagers hjemmeeksamen
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det inngår ikke praksis i emnet.