Grunnskolelærerutdanning master 1-10 (samlingsbasert)
Se studieprogramGrunnskolelærer master 1-10 er en integrert og profesjonsrettet utdanning, basert på forskning og erfaringskunnskap. Utdanningen retter seg mot grunnskoleløpet 1-10 trinn, og legger vekt på begynneropplæring og kontaktlærerrollen, samt overgangene mellom småtrinn, mellomtrinn, ungdomsskole og videregående skole.
Masterutdanningen kjennetegnes av helhet og sammenheng mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk, praksisstudier og kritisk refleksjon.
Samlingsbasert grunnskolelærerutdanning 1-10, med nettstøtte, tilbys på Nesna. Utdanningen er et fulltidsstudium som krever deltagelse i undervisningen; både i samlinger, og når undervisningen legges til nettbaserte løsninger. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse. De eksamener som ikke går digitalt krever oppmøte på campus. Fra 3. studieår vil enkelte fag og masterfag kunne samkjøres mellom Bodø, Nesna og Levanger, og dette vil kunne påvirke både samlingsstruktur og organisering av fagene.
I samlingsukene hvor studentene møtes fysisk, vektlegges en kombinasjon av forelesninger og studentaktive arbeidsformer, drøfting i grupper og plenum, arbeid med ulike case og didaktiske metoder, ekskursjoner og lignende. De praktisk-estetiske fagene, og fag der feltarbeid inngår, vil kunne ha egne løsninger.
Nettundervisning og gruppesamarbeid i kollokviegrupper gjennom studieåret er en viktig del av den fleksible grunnskolelærerutdanningen 1-10. Her legges det opp til undervisning via nettforelesninger, nettbaserte presentasjoner, oppgaveløsninger, diskusjoner i nettgrupper, seminar, dagsoppdrag og lignende.
Det er i utdanningen obligatorisk med 60 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap. Til sammen kan utdanningen omfatte 4 eller 5 undervisningsfag. Universitetet tar høyde for at fagtilbudet kan endres etter studentenes fagvalg. Mot slutten av 2. studieår velger studentene sitt masterfag. Masterfordypningen kan være i et av studentens undervisningsfag eller i spesialpedagogikk. Studentene skriver sin masteroppgave over en selvvalgt problemstilling innenfor masterfaget i 5. studieår.
FoU-oppgaven inngår i et obligatorisk emne som går over de 3 første studieårene. De to første studieårene vil FoU-kompetansen knyttes til fag. I tredje studieår vil en obligatorisk oppgave bli gitt i form av en FoU-oppgave der studentene videreutvikler sin kompetanse innenfor akademisk skriving og bruk av aktuell forskning.
Studentene har minst 110 dager veiledet og vurdert praksis i skolen fordelt over alle fem studieår. I tillegg kommer minst fem dager observasjonspraksis tidlig i studiet. Det er krav til 100 % oppmøte i praksis.
De to siste årene skal studenten være tilknyttet en fast praksisskole, både med hensyn til praksis og masterarbeid. I tillegg den obligatoriske praksisen vil studenten få tilgang til Universitetsskolen som læringsarena.
Studentene må ha bestått alle emner fra første studieår for å kunne begynne i tredje studieår. Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår.
FoU-oppgaven skal være bestått før studenten får begynne på masteroppgaven. Forkunnskapskrav for enkeltemner vil fremgå av den enkelte emnebeskrivelse.
Kunnskap
Kandidaten
• har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
• har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
• har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
• har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
• har inngående kunnskap om overganger og gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen 1-10 trinn, fra barnehage til start på videregående opplæring.
• har inngående kunnskap om begynneropplæring, og videreutvikling av grunnleggende ferdigheter, vurderings og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
• har inngående kunnskap om læringsteori og barn- og unges utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
• har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, gjeldende lovverk og barn og unges rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
• har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.
• har kunnskap om lærerplanens tre tverrfaglige temaer, Demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Kandidaten
• kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
• kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
• kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
• kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
• kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
• kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
• kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende
denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
• kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings og
utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
• kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
• kan anvende didaktiske perspektiver i møte med de tverrfaglige temaene, Demokrati og medborgerskap, Folkehelse og livsmestring og Bærekraftig utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, herunder bidra til forståelse av samenes status som urfolk.
• kan stimulere til demokratisk deltakelse, folkehelse og bærekraftig utvikling
• kan initiere og ivareta et godt skolehjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
• behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
• kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
• kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
• kan reflektere over elevenes sosiale, faglige progresjon og danning fra 1.-10. trinn, og på denne måten være i stand til å legge til rette for et helhetlig skoleløp for elevene
• kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
• kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
For grunnskolelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:
Relevant yrkeserfaring fra barnehage, skolefritidsordning, grunnskole eller videregående skole og i tillegg krav til norsk, matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse (norsk 393 timer, matematikk 224 timer, engelsk 140 timer).
Det kreves politiattest for studiet iht Opplæringslova §17-11, fjerde ledd
Krav om medisinsk testing
Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.
Utdanningen kan kvalifisere for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning kan også kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.
Med forbehold om endringer:
Fysiske samlinger på Nesna.
- mandag-fredag uke 34, 37, 48, 2, 6 og 19.
Nettsamlinger.
- mandag-fredag uke 35, 41, 46, 4, 13, 17.
Det tas utgangspunkt i fulle dager med undervisning både på de fysiske samlingene og nettsamlingene. Ved semsterstart vil det foreligge semsterplan som vil gi oversikt over timefordeling under samlingene.
Profesjonsrettet og tverrfaglig samlingsuke
- uke 39 og 16.
Informasjon om innhold i ukene publiseres når dette er klart.
Praksis:
- uke 42, 43, 44, 8, 9, 11 og 12.
Utdanningen er et fulltidsstudium med obligatorisk deltakelse i undervisningen og praksis. Årets øvrige dager er satt av til selvstudier, gruppearbeid etc.
Du kan reise på utveksling til utlandet vårsemesteret i ditt tredje studieår. Du kan blant annet reise til Nederland, Slovenia, Danmark, Østerrike, Spania, USA, Australia, New Zealand og Japan.
Ta kontakt med Charlotta Maria Langejan for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med.
Du kan også lese mer om utveksling her.
Foruten utgifter til semesteravgift, pensumlitteratur og bærbar pc / nettbrett, kan det tilkomme utgifter til ekskursjoner, materialavgifter etc. Dette er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.
Utgifter til reise og opphold i forbindelse med praksisstudier må påregnes.
Studentene skal møte varierte undervisnings- og vurderingsformer som er tilpasset det enkelte fag. De enkelte undervisnings- og vurderingsformene er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.
I tredje studieår skal studentene skrive en profesjonsretta FoU-oppgave med en kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk (fortrinnsvis masterfaget) og elevkunnskap. Oppgaven må være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven.
Studentene skriver masteroppgave i niende og tiende semester. Masteroppgavens tema er innenfor studentenes valgte masterfag, har et omfang på 45 studiepoeng og skal være profesjonsretta og praksisorientert.
Studentene blir løpende skikkethetsvurdert gjennom hele studiet.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er masteroppgaven.
Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer
- Forskrift til rammeplan for grunnskolelærerutdanning
- Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning
- Prinsippene i opplæringsloven og gjeldende læreplan for grunnskolen
- Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Du skal gjennomføre 115 dager praksis i løpet av studiet, og praksisopplæringen starter allerede første studieår. I starten legges det opp til observasjon av undervisning, og etter hvert skal du planlegge og gjennomføre egen undervisning. Praksis er en viktig del av utdanningen, og den er obligatorisk. Les mer om praksis her.
Det er særbestemmelser om praksis på egen arbeidsplass for nett- og samlingsbaserte utdanninger. Studenter som starter på utdanningen høsten 2024, kan søke om å få gjennomføre praksis på egen arbeidsplass 3. og/eller 4. studieår. For utfyllende informasjon, se Praksishåndbok for grunnskolelærerutdanningene her.