Helseinnovasjon i praksis

Se studieprogram

Høst 2023 (1. semester)

Kurset Helseinnovasjon i praksis gir deltakerne kunnskap om innovasjon og utvikling i helsesektoren, samt verktøy for hvordan man kan identifisere utfordringer og gjøre de om til muligheter gjennom et innovasjonsperspektiv. Deltakerne får både innsikt i teori om innovasjon samt praktisk erfaring gjennom aktiv deltakelse i teamarbeid.

Kunnskap

Kandidaten skal etter endt emne ha fått:

• Kunnskap om betydningen av innovasjon i helsesektoren, herunder hvordan innovasjon kan komme til nytte i kliniske sammenhenger for pasienter, helsepersonell og samfunnet forøvrig
  • Kunnskap om interne og eksterne drivkrefter for innovasjon, samt hva som kjennetegner en innovativ organisasjonskultur
  • Kunnskap om hvordan innovasjonsprosesser kan initieres, gjennomføres og evalueres
  • Kunnskap om barrierer for innovasjon og endring i helsesektoren, og om hvordan disse kan møtes
  • Kunnskap om utvikling av produkter og tjenester, og identifisering av nye mulighets- og forbedringsområder
  • Kunnskap om idevurdering, støtteapparater og virkemidler for innovasjon

Ferdigheter

Kandidaten skal etter endt emne:

• Kunne analysere interne og eksterne drivkrefter for endringer som påvirker helse og omsorgssektoren, og identifisere behov for endring og fornyelse
  • Ha evne til å håndtere endringer og usikkerhet i en organisasjon
  • Ha evne til å identifisere og ta tak i utfordringer og muligheter innen en organisasjon gjennom et «entreprenørielt tankesett»
  • Kunne finne og bruke relevante verktøy for innovasjon
  • Forstå lederens rolle i endring, og hvordan lederen gjennom kommunikasjon og involvering skaper forståelse og engasjement for endring blant ansatte

Generell kompetanse

Kandidaten skal få trening i:

• Problemløsning gjennom aktiv tilnærming
  • Arbeid med innovasjonsprosjekt i team (det er mulig å ta utgangspunkt i eget prosjekt)
  • Kommunikasjon, presentasjon og formidling i innovasjonsprosesser

Opptakskrav er fullført bachelorgrad.

Opptak til studiet gjøres etter «først-til-mølla» prinsippet blant søkere som oppfyller kravene til opptak. Hvis studieplassene fylles opp, vil nye søkere bli satt på venteliste i tilfelle ledige plasser.

Kombinasjon av ordinær klasseromsundervisning og aktive undervisningsformer, herunder samarbeid i team.

Samlingene er 21-22 november og 5-6 desember 2023.

21. november kl 09.15 - 15.00
22. november kl 09.15 - 15.00
5. desember kl 09.15 - 15.00
6. desember kl 09.15 - 14.00

Semesteravgift

• Oppgave (bestått/ikke bestått)
  • Oppgaven skal være relevant og nyttig i forhold til deltakernes arbeidshverdag eller eget innovasjonsprosjekt
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.