Helsevitenskap
Se studieprogramMaster i helsevitenskap gir kandidatene en fremtidsrettet utdanning for å møte dagens og
morgensdagens helseutfordringer med særlig fokus på hvordan fremme helse og deltakelse
på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Utdanningen bidrar til kunnskapsutvikling innen
helsevitenskap med vekt på tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, samt samhandling
mellom tjeneste- og forvaltningsnivåer for å skape bærekraftige tjenester/ forvaltning.
Masterstudiet bygger på et bredt, tverrvitenskapelig forskningsfelt.
Masterstudiet gir kandidater fordypning i ulike helseperspektiver og kunnskapstradisjoner.
Kunnskap som begrep utdypes og kunnskapsbasert praksis tematiseres når det gjelder
profesjonsvitenskap. Utdanningen vektlegger kvalitet og innovasjon i tjenester som fremmer
helse og deltakelse på ulike nivå, samt for å bidra til å redusere sosial ulikhet.
Masterstudiet gir innsikt i vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder for kritisk
vurdering av kunnskap og utvikling av spørsmål som åpner for innovasjon. Kandidater
kvalifiseres til å identifisere og formulere faglige problemstillinger, kritisk anvende relevante
metoder for forskningsarbeid samt gjennomføre egen forskning for å utvikle ny kunnskap og bedre tjenester/ forvaltning.
Masterstudiet har et omfang på 120 studiepoeng, er samlingsbasert over tre år. Utdanningen
består av 40 studiepoeng fordelt på emnene: Helsevitenskap (10 stp), vitenskapsteori og
forskningsetikk (10 stp), kvalitative og kvantitative forskningsmetoder (7,5 + 7,5 stp), og
prosjektbeskrivelse og forskningsdesign (5 stp); 30 studiepoeng forbeholdt
fordypningspesifikke emner og 10 stp valgfritt emne; og ytterligere fordyping oppnås gjennom
masteroppgaven på 40 studiepoeng.
Innpassing av tidligere utdanning
Søkere som er tatt opp til studiet, og som tidligere har bestått studier og emner på masternivå som de mener er tilsvarende innhold og læringsutbyttebeskrivelser, kan sende søknad til
Søkere som har fullført Videreutdanning i psykisk helsearbeid, 60 sp, ved Nord universitet, fra følgende kull - Studiested Namsos kull 2009 - 2022 og studiested Bodø kull 2019 - 2022, kan etter søknad få innpassing for emnene HEL5006, PSH7004, VIT5018, KOK7000, PSH7001 + 1 valgemne 10 sp. Gitt positivt svar, kan disse starte direkte på 2.studieår. Disse studentene må være obs på at emnet MET5007 Prosjektutvikling og forskningsdesign, høst 2023, krever et prosjektnotat rundt eget masteroppgaveprosjekt ved oppstart. Se emnebeskrivelsen
Fjerde semester i Master i helsevitenskap er tilrettelagt for utveksling. Det innebærer både at våre studenter kan reise på utveksling det semesteret, og at vi kan få innreisende studenter fra andre land. Dersom det er behov for det, vil derfor aktuelle emner ha undervisning på engelsk i fjerde semester.
Alle fysiske samlinger for kull høst 2023 og våren 2024 er lokalisert på Campus Bodø
1. studieår
Høst 2023:
Fellesemne
HEL5006 Helsevitenskap – 2 digitale samlinger - hver på ei uke - uke 34 og 37
Hjemmeeksamen - uke 39 og 40
Fordypningsspesifikke emner
PSH7004 Perspektiv i psykisk helsearbeid - 2 samlinger - hver på ei uke - uke 40 og 46
Hjemmeeksamen - uke 47 og 48
HEL7000 Digital dokumentasjon og -samhandling. Digitale samlinger 5.-7.sept + 10.-12.okt + 21.nov
Oppgave innleveres 21.des
HEL7007 Nevrologisk rehabilitering: Utvidet klinisk resonnering. 4 samlinger, Fysiske (F) og digitale (D) 3.,4.,5.sept (F), 17.,18.okt (D), 31.okt, 1.,2.nov (F), 14.,15.nov (D)
Hjemmeeksamen uke 47 og 48
Masteroppgaveseminar: 2 digitale seminar a to timer pr semester
Vår 2024:
Fellesemner
VIT5018 Vitenskapsteori og forskningsetikk - 2 samlinger - hver på 1 uke - uke 12 og uke 17
Hjemmeeksamen uke 18 og 19
Fordypningsspesifikke emner
KOK7000 Kommunikasjon, samarbeid og relasjon - 2 samlinger - hver på 1 uke - uke 2 og 6
Hjemmeeksamen uke 7 og 8
HEL7001 Velferds- og behandlingsteknologi. Digitale samlinger;
Oppgave innleveres uke
HEL7004 Nevrologisk rehabilitering; balanse, gange og deltakelse. 4 samlinger, Fysiske (F) og digitale (D) - 9.,10. jan (D), 23.,24.,25.jan (F), 6.,7.,8.feb (F), 20.,21.feb (D)
Hjemmeeksamen uke 10 og 11
Masteroppgaveseminar: 2 digitale seminar a to timer pr semester
2. studieår:
Høst:
Felles samlinger for Kvantitativ metode og Prosjektutvikling (4 dager + 1 dag)
- Kvantitative forskningsmetoder og statistikk – 2 samlinger - hver på 4 dager
- Prosjektutvikling og forskningsdesign - 2 samlinger - hver på 1 dag
Fordypningsspesifikke emner - 2 samlinger - hver på 1 uke
Vår:
Felles samlinger for Kvalitativ metode og Prosjektutvikling (4 dager + 1 dag)
- Kvalitative forskningsmetoder – 2 samlinger - hver på 4 dager
- Prosjektutvikling og forskningsdesign - 2 samlinger - hver på 1 dag
Valgfritt emne - 2 uker
3. Studieår
Høst:
Masteroppgave i helsevitenskap – 2 samlinger + 2 dager
Vår:
Masteroppgave i helsevitenskap – 2 samlinger + 2 dager
Avslutningskonferanse
Studentene får presentere sine prosjekter
Studiet er samlingsbasert deltidsstudium som strekker seg over tre år. Arbeidsomfanget som må legges til grunn for å nå læringsutbyttene for et studieår er 1000-1200 timer. For å nå læringsutbyttebeskrivelsene må kandidatene forvente å arbeide ca. 25 timer i uken med studiene. I disse timene skal alt arbeid som kandidaten legger ned i studie regnes inn; som forberedelse, forelesninger, veiledning, selvstudium, gruppearbeid, rapportering, arbeid med pensum, eksamensforberedelser og gjennomføring av eksamen.
KUNNSKAP
Kandidaten
- har avansert kunnskap om helsevitenskap og spesialisert innsikt om forhold som fremmer og hemmer helse og deltakelse på individ, gruppe og samfunnsnivå relatert til valgt fordypningsområde
- har inngående kunnskap om vitenskapsteori, kunnskapsformer og kunnskapsbasert praksis, og implikasjoner for tverrfaglig praksis og tjenesteinnovasjon
- kan anvende sin kunnskap i helsevitenskap til tjenesteinnovasjon, undervisning, veiledning og rådgiving
- har omfattende innsikt i forskningsmetoder og forskningsetikk samt prosjektutvikling knyttet til helsevitenskapelig forskning
- kan identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer helse og deltakelse
FERDIGHETER
Kandidaten
- kan bruke relevante forskningsmetoder på en selvstendig måte for å utvikle, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid innenfor helsevitenskap
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor helsevitenskap og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan forholde seg kritisk og analytisk til ulike kunnskapskilder, teorier og praksiser og anvende nasjonal og internasjonal litteratur for å formulere faglige resonnementer
- kan identifisere behov, planlegge, og i samsvar med gjeldende lover og forskningsetiske normer gjennomføre og formidle et selvstendig avgrenset forskningsprosjekt relatert til valgt fordypningsområde
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
- kan arbeide selvstendig for å identifisere teoretiske, praktiske eller etiske problemstillinger knyttet til tjenesteinnovasjon/ fagutvikling/ samfunnsmessige utfordringer
- kan beskrive og presentere eget vitenskapelig arbeid både skriftlig og muntlig, med klart vitenskapelig språk og presis formulering
- kan kommunisere om helsevitenskapelige problemstillinger, vurderinger og konklusjoner med fagfeller, andre profesjoner og allmenheten
- kan bidra og stimulere til nytenkning og innovasjon, samt bidra i aktuell faglig debatt, og formidle disse i faglige fora
- har innsikt i globale helseutfordringer og kan anvende internasjonal litteratur
Fullført master i helsevitenskap kvalifiserer til å jobbe med komplekse helsefaglige problemstillinger i for eksempel psykisk helsearbeid, nevrorehabilitering eller e-helse. Utdanningen gir kompetanse til å utøve kritisk, reflektert og kunnskapsbasert profesjonsutøvelse og kvalifiserer til fagutviklingsstillinger, faglig ledelse i helse- og omsorgstjenester og oppgaver/ stillinger innen offentlig forvaltning, undervisningsstillinger på universitet og høgskole samt opptak på PhD-program.
Studenter som ønsker å få kompetanse tilsvarende kravene i Rammeplan for videreutdanning i psykisk helsearbeid må ha 60 stp. med følgende emnekombinasjon: Helsevitenskap (10 stp) + Vitenskapsteori og forskningsetikk (10 sp) + Perspektiver på psykisk helsearbeid (10 stp) + Kommunikasjon, samarbeid og relasjon (10 stp) + Tilnærminger til psykisk helsearbeid (10 stp ) + et valgfritt emne på 10 stp. Videre kreves det minst ett års relevant yrkeserfaring etter fullført grunnutdanning før opptak.
Kandidater som ønsker utveksling, kan ta hele eller deler av 4 semester ved et annet universitet.
Fjerde semester i Master i helsevitenskap er tilrettelagt for utveksling. Det innebærer både at våre studenter kan reise på utveksling det semesteret, og at vi kan få innreisende studenter fra andre land. Dersom det er behov for det, vil derfor aktuelle emner ha undervisning på engelsk i fjerde semester.