Kompetanse for kvalitet: Engelsk 1 for 1.-10. trinn

Se studieprogram

Høst 2023 (1. semester)

Vår 2024 (2. semester)

Studiet består av to emner som er profesjonsrettet og praksisnært: Språk og språklæring, og Tekstbasert læring.

Temaet Engelskundervisning i Norge er gjennomgående. Engelsk 1 for 1. – 10. trinn er et fleksibelt studium for engelsklærere på grunnskolen og har digitale samlinger. Sammen med Engelsk 2 kvalifiserer studiet til å undervise i engelsk på 8. -10. trinn i ungdomsskole.

Emnet gir en forsknings- og praksisbasert innføring i språkopplæring og moderne fagdidaktikk med fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse hvor engelsklærerens profesjonskunnskap ses i lys av det nye læreplanverket. Emnet vektlegger samarbeid mellom studentene og vil ha en tydelig forankring i studentenes undervisningspraksis.

Fagdidaktiske perspektiver knyttet til studentens praksis i egne klasserom, kunnskapsdeling i eget kollegium og utvikling av og refleksjon over egne undervisningsopplegg står sentralt. Vurderingsarbeidet i studiet skal gi studentene modeller for eget arbeid med elever.

Undervisning knyttet til felles tema på mellomtrinnet (5-7) vil foregå samlet der det er hensiktsmessig, men både begynneropplæringens egenart og faglige utfordringer på ungdomstrinnet vil bli ivaretatt gjennom separate økter.

Studentene får anledning til å videreutvikle sin fagdidaktiske spisskompetanse innenfor undervisning på ulike trinn (1-7/5-10). Samtidig vil de tilegne seg en bredere forståelse for progresjonen i et gjennomgående, tverrfaglig og helhetlig utdanningsløp i engelskfaget slik det blir understreket i LK20.

Kunnskap

Studenten:

- har kunnskap om språkets kjennetegn og strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk, norsk og andre språk elever kan

- har kunnskap om ulike metoder og varierte arbeidsmåter som fremmer elevenes språklige, kommunikative og interkulturelle kompetanse i 1.-10.trinn, samt flerspråklighetsperspektiv

- har kunnskap om læreplanen for 1.-10.trinn, med vekt på den helhetlige utviklingen til elevene og intergrering av grunnleggende ferdigheter

- har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludert tilrettelegging for faglig sterke elever og overganger mellom de ulike skoletrinn

har kunnskap om digitale språklæringsressurser som kan engasjere elever gjennom å skape relevans til deres hverdag

- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

- har kunnskap om levesett og mangfold i den engelskspråklige verden samt innsikt i noen kulturelle konvensjoner for språkbruk

- har kunnskap om hvordan ulike strategier, metoder og verktøy som digitale språklæringsressurser som kan engasjere elever gjennom å skape relevans til deres hverdag

- har kunnskap om hvordan tekstbasert læring kan fremme interkulturell bevissthet, mangfold og inkludering

- har kunnskap om ulike tekster og genre (skriftlige, digitale, multimodale), og deres sentrale kjennetegn, med vekt på barne- eller ungdomslitteratur

Ferdigheter

Studenten:

- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt samt forklare hvordan engelsk blir brukt i ulike kontekster kan veilede elever i deres språkutvikling ved at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk, morsmålet og andre språk de kan

- kan legge til rette for et trygt språklæringsmiljø med varierte, differensierte og meningsfylte læringsaktiviteter, også gjennom digitale arbeidsmåter

-kan begrunne sine didaktiske valg i tråd med relevant forsknings- og utviklingsarbeid og gjeldende læreplan for aldersgruppen i 1.-7./5.-10. trinn, inkludert tverrfaglighet og grunnleggende ferdighet

- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis med elevmedvirkning

- kan bruke digital teknologi for elevers utforsking av språket og produksjon av tekster, med hensyn til normer for ansvarlig kildebruk og personvern

- kan legge til rette for elevers arbeid med et variert, autentisk tekstutvalg som avspeiler et sosialt og kulturelt mangfold

- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis med elevmedvirkning

- kan muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur

- kan innhente, vurdere og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

- kan anvende relevant fagkunnskap for å kritisk reflektere over egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset aldersgruppen

- kan utvikle og vedlikeholde sin egen språklige, litterære, profesjonsfaglige digitale og didaktiske kompetanse

Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende.

Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.

Studentene bør ha gjennomgått del 1 for å kunne delta i del 2.
Studiet er et videreutdanningstilbud rettet mot lærere som har færre enn 30 studiepoeng i fagkretsen eller vil oppdatere sine kunnskaper. Sammen med Engelsk 2, 5.-10. trinn kvalifiserer studiet til å undervise i engelsk på 8. - 10. trinn.

Samlingsplan 2023/2024

Undervisning i sanntid 09.00 - 14.00 torsdager i ukene 35, 37, 39, 42, 44, 46, 2, 4, 6, 10, 12, 15 og 17.

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang på oppdatert datamaskin samt god internettforbindelse. Studenter trenger nødvendig utstyr for å kunne spille inn lyd og bilde i en audiovisuell presentasjon og headset. 
Vurderingene på programmets emner består av skriftlig hjemmeeksamen, muntlig eksamen, arbeidskrav og deltakelseskrav. For mer spesifikk informasjon, se de respektive emneplanene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig.

Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem. Studentene oppfordres også å delta i Udirs Deltakerundersøkelse.

Emnet er profesjonsrettet med praktisk arbeid i eget klasserom.