Kompetanse for kvalitet: Samfunnsfag 1, for 5.-10. trinn

Se studieprogram

Høst 2022 (1. semester)

Vår 2023 (2. semester)

Hvordan skal vi jobbe for at elevene blir aktive og kritiske deltakere i demokratiet, og for å forebygge ekstreme holdninger i samfunnet? Hvordan skal vi undervise for å utvikle elevenes evne til å gjøre selvstendige valg i miljø- og ressursspørsmål?

“KfK Samfunnsfag 1, for 5.-10. trinn” er et videreutdanningstilbud på 30 studiepoeng. Studiet består av modul 1 “Demokrati, medborgerskap og politikk” (15 studiepoeng, Høst 2020) og modul 2 “Samfunn og miljø - Samfunnsfaget i praksis” (15 studiepoeng, Vår 2021). Dette studiet kvalifiserer for undervisning i Samfunnsfag i grunnskolens 5.-10. trinn, og er dessuten aktuelt for lærere som ønsker en faglig oppdatering i lys av Fagfornyelsen.

Studiet gir både teoretiske og praktiske innføringer i temaene som utgjør Samfunnsfagets kjerneelementer i ny læreplan LK 20: “Undring og utforsking”, “Samfunnskritisk tenking og sammenhenger”, “Demokrati og deltakelse”, “Bærekraftige samfunn” og “Identitetsutvikling og fellesskap”. Medvirkning og dialogiske arbeidsmåter har en sentral rolle i studiet.

Kunnskap

Studenten har

• kunnskap om fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk - faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
  • kunnskap om sentrale miljø- og ressursproblemer – faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
  • kunnskap om bruk av ulike læringsarenaer og metoder i samfunnsfagundervisningen, inklusiv digitale hjelpemidler

Ferdigheter

Studenten kan

• planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid innen fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk
  • analysere interessekonflikter i miljø- og ressursspørsmål, og bruke dette som grunnlag for undervisning om slike konflikter
  • bruke ulike læringsarenaer og -metoder i samfunnsundervisningen

Generell kompetanse

Studenten kan

• forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk og demokratisk perspektiv
  • arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene

Lærerutdanning eller tilsvarende.

Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.

Lærer i samfunnsfag, 5.-10. trinn.
Studiet er i sin helhet nettbasert. Alle forelesninger vil bli tatt opp og fortløpende lagt ut i studiets Canvas-rom. I tillegg gjennomføres studiet med ukentlige treff, satt til torsdager med tidsramme 0900-1045. Disse ukentlige møtene er ikke obligatoriske, men har som formål å diskutere faglige og fagdidaktiske tema i et aktivt fellesskap.
I tillegg til semesteravgift og pensumlitteratur må studenten rekne med kostnadar til relevant utstyr for nettbasert undervising. Det vil seie nettoppkobling, høyretelefonar og web-kamera som fungerer tilfredsstillande.

Studentene vil få anslagsvis 3 arbeidskrav (AK) på hvert emne (modul), hvor minst ett knyttes til Fagfornyelsen og ny læreplan i Samfunnsfag. Arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen (H): Individuell, 3 dager. Karakterskala A-F. Karakteren teller 100 prosent.

Hvert emne avsluttes med eksamen. Nærmere bekrevet under hvert emne.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.