Kompetanse for kvalitet: Samfunnsfag 1, for 5.-10. trinn
Se studieprogramHvordan skal vi jobbe for at elevene blir aktive og kritiske deltakere i demokratiet, og for å forebygge ekstreme holdninger i samfunnet? Hvordan skal vi undervise for å utvikle elevenes evne til å gjøre selvstendige valg i miljø- og ressursspørsmål?
“KfK Samfunnsfag 1, for 5.-10. trinn” er et videreutdanningstilbud på 30 studiepoeng. Studiet består av modul 1 “Demokrati, medborgerskap og politikk” (15 studiepoeng, Høst 2020) og modul 2 “Samfunn og miljø - Samfunnsfaget i praksis” (15 studiepoeng, Vår 2021). Dette studiet kvalifiserer for undervisning i Samfunnsfag i grunnskolens 5.-10. trinn, og er dessuten aktuelt for lærere som ønsker en faglig oppdatering i lys av Fagfornyelsen.
Studiet gir både teoretiske og praktiske innføringer i temaene som utgjør Samfunnsfagets kjerneelementer i ny læreplan LK 20: “Undring og utforsking”, “Samfunnskritisk tenking og sammenhenger”, “Demokrati og deltakelse”, “Bærekraftige samfunn” og “Identitetsutvikling og fellesskap”. Medvirkning og dialogiske arbeidsmåter har en sentral rolle i studiet.
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk - faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
- kunnskap om sentrale miljø- og ressursproblemer – faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
- kunnskap om bruk av ulike læringsarenaer og metoder i samfunnsfagundervisningen, inklusiv digitale hjelpemidler
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid innen fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk
- analysere interessekonflikter i miljø- og ressursspørsmål, og bruke dette som grunnlag for undervisning om slike konflikter
- bruke ulike læringsarenaer og -metoder i samfunnsundervisningen
Generell kompetanse
Studenten kan
- forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk og demokratisk perspektiv
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
Lærerutdanning eller tilsvarende.
Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.
Studentene vil få anslagsvis 3 arbeidskrav (AK) på hvert emne (modul), hvor minst ett knyttes til Fagfornyelsen og ny læreplan i Samfunnsfag. Arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Hjemmeeksamen (H): Individuell, 3 dager. Karakterskala A-F. Karakteren teller 100 prosent.