Kompetanse for kvalitet: Spesialpedagogikk 2, for 1.-10. trinn

Se studieprogram

Høst 2022 (1. semester)

Vår 2023 (2. semester)

Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø vedrørende elever som er særskilt sårbare for sosial utstøting.

Studiet følges opp med to sentrale temaer;

  1. Elever med sosio-emosjonelle vansker. Sentrale områder i studiet er elevers tilhørighet i gruppa, inkluderende arbeidsmåter og tilrettelegging for elever med alvorlige atferdsvansker, angst, depresjon og nevropsykiatriske forstyrrelser
  2. Elever i utfordrende livssituasjoner som kan sette deres psykiske helse i fare. Sentrale områder i studiet er mobbing, minoritetsspråklige elevers tilhørighet i skolen, vold i nære relasjoner, skolefravær og skolevegring samt rusmiddelmisbruk

I forbindelse med de to temaene følger arbeidskrav i form av et refleksjonsnotat på 4-5 sider per tema. Notatet er basert på egna erfaringer samt samtaler med skolens ledelse og/eller andre samarbeidsaktører. Refleksjonene skal knyttes opp til aktuell teori, lovverk og forskning. I refleksjonsnotatet skal egen arbeidsplass kartlegges når det gjelder forebyggende tiltak/program på skole/klassenivå. Det skal leveres konkrete forslag til utvikling/endring med forbedring av eksisterende praksis. Refleksjonsnotatet presenteres og diskuteres i kollokviegrupper.

Undervisningsformene er varierte og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning og kollokvier. Det legges opp til diskusjoner og erfaringsdelinger i kollokviegrupper, foruten kolleger og ledelse på egen arbeidsplass. Om mulig legges det opp til samarbeid med samarbeidsetater som f.eks. PPT, BUP og Barnevernet.

Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan støtte og utvikle mestringsorienterte læringsmiljø for særskilt sårbare elever.

Kunnskap

Studenten har:

  • inngående kunnskap til skolens lov- og regelverk for bedring og utvikling av skolens psykososiale miljø
  • inngående kunnskap rettet mot sentrale teorier i forhold til sosiale - og emosjonelle vansker samt livssituasjoner som kan være særskilt utfordrende for barn og unge i skolealder.
  • avansert kjennskap til relevante kartleggingsverktøy innenfor samspill og atferd
  • inngående kunnskap til ulike diagnoser/kategorier innen sosiale - og emosjonelle vansker
  • inngående kunnskap til kritisk å kunne se seg selv i relasjon til elever som strever med sosiale tilknytninger, foruten kolleger i samarbeidende og utfordrende sammenhenger
  • avanserte kunnskaper om ulike yrkesroller og aktører i skolen, foruten tverretatlige samarbeidspartnere med tilhørende oppgaver og funksjoner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • identifisere områder med behov for iverksetting av forebyggende tiltak innen skolens psykososiale miljø
  • bidra til å fremme skolens psykososiale miljø med utvikling av gode lærings- og trivselsbetingelser for alle elever
  • bidra til skolens engasjement om utvikling, endring og forbedring av elevenes psykososiale miljø
  • kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer elevenes psykososiale miljø på individ og systemnivå
  • vurdere og anvende kunnskaper om ulike sosiale og emosjonelle vansker for å kunne identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ- og systemnivå

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen hovedtemaene sosiale - og emosjonelle vansker samt psykisk helse
  • bidra til nytenking i innovasjonsprosesser som f.eks. bidra til utvikling av skolens psykososiale miljø med vekting på gode læringsbetingelser for alle elever
Lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå.

Det er gjennomgående stort behov for lærere som best mulig mestrer skolens og ulike elevers sosiale – og atferdsmessige utfordringer. Skolene har følgelig et stort behov for lærere som utfordres av slike målsettinger, sett i lys av sosiale- og emosjonelle tilpasninger i klasserommet og i mindre, integrerte grupper.

Noen ganger utlyser kommuner stillinger for lærere med sosio-emosjonelle vansker som fokusområde. I andre sammenhenger er feltet mer integrert i utlysningen, hvor det gjerne er god strategi for søkere å presisere egen bakgrunn med interesse for temaet. Her kan det være tjenlig å personliggjøre søknaden med tilhørende interesse for klasseledelse med inkludering av elever med store sosio-emosjonelle vansker.

Studiet er nettbasert.

Introduksjon

Uke 35

Mandag - onsdag (29-31.8) kl 14-16

Studentene deltar en av dagene (mandag, tirsdag eller onsdag) etter inndeling gjort av emneansvarlig.

Synkrone forelesninger (Foregår i sanntid. Med forbehold om endringer i de faktiske klokkeslettene)

Uke 36

Onsdag 7.9 kl 13-15.45

Torsdag 8.9 kl 13-15.45

Uke 43

Onsdag 26.10 kl 13-15.45

Torsdag 27.10 kl 13-15.45

Uke 47

Onsdag 23.11 kl 12.00-16.15

Torsdag 24.11 kl.13-15.45

Møter i kollokviegrupper (5 studenter pr gruppe), obligatorisk deltakelse, møtetidspunkt bestemmes av kollokviegruppens medlemmer.

Uke 38

Uke 39

Uke 42

Uke 46

Uke 47

I tillegg til semesteravgift og pensumlitteratur, må studenten regne med kostnader til relevant utstyr for nettbasert undervisning. Det vil si nettoppkobling, høretelefoner og web-kamera som fungerer tilfredsstillende.

Studentene skal levere arbeidskrav og hjemmeeksamen i begge emner.

Arbeidskravene forutsettes godkjent/Ikke godkjent før eksamen. Hjemmeeksamen vurderes med karakter A-F, der F er ikke bestått.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.