Lulesamisk grunnskolelærerutdanning master 1-7
Se studieprogramLulesamisk grunnskolelærerutdanning master 1-7 er en integrert og profesjonsrettet utdanning, basert på forskning og erfaringskunnskap. Masterutdanningen kjennetegnes av helhet og sammenheng mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk, praksisstudier og kritisk refleksjon, og legger særlig vekt på begynneropplæring og kontaktlærerrollen.
Lulesamisk grunnskolelærer master 1-7 er et fulltidsstudium med krav om obligatorisk deltagelse i undervisningen; både når det er fysisk undervisning på campus, og når undervisningen legges til nettbaserte løsninger. Dette er nærmere beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse. De eksamener som ikke går digitalt krever oppmøte på campus.
Nett og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning i Bodø utlyses som samlings- og nettbasert utdanning, og det er det man må søke på, men: undervisningen i Bodø er tilpasset flere studentgrupper. Ved studieoppstart velger studenten hvilken av de to gruppene man vil følge:
- For studenter som møter opp fysisk når det er fellesundervisning (samlinger) og kombinerer dette med undervisningen på nett fra sitt hjemsted.
- For studenter som ønsker å følge undervisning ukentlig på campus.
Ukestrukturene er slik på første studieår:
Det er fire uker med fellesundervisning (samlingsuker) pr semester, som gjelder alle. Disse varer fra mandag-fredag.
- Øvrige uker for de som følger undervisningen på nett fra sitt hjemsted: Man møter lærerutdanner på nett mandager og torsdager kl. 13.15-16.00.
- Øvrige uker for de som følger undervisningen på campus: Man har undervisning mandager, onsdager og torsdager kl. 08.15-11.30.
På andre og tredjestudieår er organiseringen lik som første studieår, foruten at dager og klokkeslett for undervisningen kan variere. Merk at enkelte fag kun tilbys nett- og samlingsbasert. Studenter som har valgt å følge undervisningen på campus vil fortsatt kunne møte opp på campus ukentlig, men vi kan ikke garantere at man møter lærerutdanner på campus i alle fag. Merk også at fra 3. studieår vil fag og masterfag kunne samkjøres mellom Bodø, Nesna og Levanger, og dette vil kunne påvirke både samlingsstruktur og organisering av fagene. Fjerde og femte studieår er nett – og samlingsbasert.
Når studentene møter fysisk på campus vektlegges praktiske og studentaktive arbeidsformer, drøfting i grupper og plenum, arbeid med ulike case og didaktiske metoder, ekskursjoner og lignende. De praktisk-estetiske fagene, og fag der feltarbeid inngår, vil kunne ha egne løsninger, med flere samlingsdager i semesteret.
De samlings- og nettbaserte grunnskolelærerutdanningene ved Nord universitet er heltidsutdanninger på lik linje med campusutdanningen. Dette betyr at mellom de definert samlingene, legges undervisning til nettbaserte løsninger der studentene møter sine fag. I ukene mellom samlingene legges det opp til nettforelesninger, nettbaserte presentasjoner og nettseminarer med og uten lærerutdanner til stede. Tidspunkt for hvor du som student møter det enkelte fag vil komme frem av de lokale planene for det enkelte studiested. I tillegg vil studenten arbeide med individuelle oppdrag og gruppeoppgaver gjennom semesteret.
I Lulesamisk grunnskolelærerutdanning master 1 - 7 er det obligatorisk med 60 studiepoeng pedagogikk og elevkunnskap, 30 studiepoeng lulesamisk, 30 studiepoeng norsk og 30 studiepoeng matematikk. Til sammen skal utdanningen omfatte 3-4 undervisningsfag, inkludert de obligatoriske fagene samisk, norsk og matematikk. Universitetet tar høyde for at fagtilbudet kan endres etter studentenes fagvalg.
Mot slutten av 2. studieår velger studentene sitt masterfag. Masterfordypningen kan være i et av studentens undervisningsfag eller i spesialpedagogikk. Studenter som velger et undervisningsfag som masterfag, vil i fjerde studieår måtte velge mellom en modul i begynneropplæring (15 studiepoeng) eller en modul med fag og fagdidaktikk (15 studiepoeng).
Studentene skriver sin masteroppgave over en selvvalgt problemstillingen innenfor masterfaget i 9. og 10. semester. Masteroppgavens tema er innenfor studentenes valgte masterfag, har et omfang på 45 studiepoeng og skal være profesjonsrettet og praksisorientert.
FoU-oppgaven inngår i et obligatorisk emne som går over de tre første studieårene. De to første studieårene vil FoU-kompetansen knyttes til fag. I tredje studieår vil det bli gitt en obligatorisk FoU-oppgave der studentene videreutvikler sin kompetanse innenfor akademisk skriving og bruk av aktuell forskning. Lulesamiske studenter kan skrive sin FoU-oppgave på samisk, og det oppfordres til at oppgaven inneholder tydelige samiske perspektiver, med utgangspunkt i et undervisningsfag og/eller PEL-samisk.
Studentene har minst 110 dager veiledet og vurdert praksis i skolen fordelt over de fire første studieårene. I tillegg kommer minst fem dager observasjonspraksis tidlig i studiet. Det er krav til 100 % oppmøte i praksis. Studentene må påregne at praksis skal gjennomføres i Nord universitets praksisområde. Minst én praksisperiode skal gjennomføres ved en samisk skole.
Retningslinjer for praksis finner du her.
Studentene må ha bestått alle emner fra første studieår for å kunne begynne i tredje studieår. Studentene må ha bestått alle emner fra første til tredje studieår for å begynne i femte studieår. Forkunnskapskrav for enkeltemner vil fremgå av den enkelte emnebeskrivelse.
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i spesialpedagogikk
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde innenfor samiske tema (masteroppgaven)
- har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
- har kunnskap om samisk tradisjon i fagene
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, spesielt med vekt på samiske og urfolks forskningsperspektiver (knyttes spesielt mot masteroppgaven)
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage/skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
- har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i det samiske samfunnet og i samfunnet for øvrig
- har kunnskap i å bruke naturen og nærmiljøet som læringsarena og tilpasse aktiviteter til ulike læringsmiljø
Ferdigheter
Kandidaten
- kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre, og gjøre nytte av samiske læringsmåter i opplæringen
- kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner og tilpasse opplæringen i tospråklig eller flerspråklig perspektiv
- kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
- kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
- kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan alene, og i samarbeid med andre, bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
- kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
- behersker lulesamisk og norsk, muntlig og skriftlig, og kan bruke språkene på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
- har kompetanse i fjernundervisningsdidaktikk
- kan initiere og ivareta et godt skole/hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
- kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.
Lulesamisk grunnskolelærerutdanning
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
For lulesamisk grunnskolelærerutdanning regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning ved vurdering av realkompetanse:
Relevant yrkeserfaring fra barnehage, skolefritidsordning, grunnskole eller videregående skole og i tillegg krav til norsk, matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse (norsk 393 timer, matematikk 224 timer, engelsk 140 timer).
Spesielle opptakskrav
Du må dokumentere enten:
lulesamisk som første- eller andrespråk fra videregående opplæring.
eller
bestått lulesamisk begynnernivå 1 (15 studiepoeng) eller tilsvarende
eller
bestå en opptaksprøve for å dokumentere tilstrekkelig muntlig og skriftlig lulesamisk språk. Hvis du ønsker å gjennomføre opptaksprøve, må du ta kontakt med Nord universitet via denne lenken, innen 15. juni.
Det kreves politiattest for studiet iht Opplæringslova §17-11, fjerde ledd
Krav om medisinsk testing
Som student ved lærerutdanningene plikter du å gjennomgå tuberkuloseundersøking dersom du de tre siste årene har oppholdt deg minst 3 måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og skal være i Norge lengre enn tre måneder. Før du kan delta i praksisstudier, må du besvare et spørsmål om utenlandsopphold med tanke på tuberkulose. Dette gjøres som en del av semesterregisteringen i Studentweb. Se her for mer informasjon.
Denne utdanningen kvalifiserer til stillingsgruppe lektor, og til stillinger med krav om mastergrad, ved ansettelse i både samiske skoler og andre skoler.
Utdanningens allsidighet gir også et godt grunnlag for å gå inn i andre yrker som eksempelvis skoleadministrasjon, i media og i ulike typer personal- og informasjonsarbeid.
Utdanningen kan kvalifisere for opptak til doktorgradsutdanning. Fullført utdanning kan også kvalifisere for opptak til Ph.d. i profesjonsvitenskap ved Nord universitet.
Samlingene ved campus Bodø varer fra mandag til fredag.
Samlingsuker, med fysisk oppmøte ved campus Bodø:
- Uke 34, 37, 41, 45, 3, 7, 13 og 19.
Mellom de fysiske samlingene er det nettundervisning.Nettundervisningen har obligatorisk oppmøte på nett:
- mandager og torsdager, kl. 13:15 - 16:00.
Praksis:
- Uke 42, 43, 44, 8, 9, 11 og 12.
Årets øvrige dager/tidspunkt er satt av til selvstudier, gruppearbeid etc. Utdanningen er et fulltidsstudium med obligatorisk deltakelse i undervisningen. De eksamener som ikke går digitalt krever også oppmøte på campus.
Du kan reise på utveksling til utlandet i ditt tredje studieår. Du kan blant annet reise til Nederland, Slovenia, Danmark, Østerrike, Spania, USA, Australia, New Zealand og Japan.
Ta kontakt med Charlotta Maria Langejan for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med.
Du kan også lese mer om utveksling her.
Foruten utgifter til semesteravgift, pensumlitteratur og bærbar pc / nettbrett, kan det tilkomme utgifter til ekskursjoner, materialavgifter etc. Dette er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse.
Utgifter til reise og opphold i forbindelse med praksisstudier må påregnes.
Studentene skal møte varierte undervisnings- og vurderingsformer som er tilpasset det enkelte fag og undervisningsfag. De enkelte undervisnings- og vurderingsformene er beskrevet i den enkelte emnebeskrivelse. Eksamen og vurderingsformer er i noen grad på samisk også i andre emner, i tillegg til i samiskemnet.
I tredje studieår skal studentene skrive en profesjonsretta FoU-oppgave kombinasjon mellom et undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgaven må være bestått før studentene kan begynne på masteroppgaven.
Studentene skriver masteroppgave i 10. semester, og den kan skrives på lulesamisk. Masteroppgavens tema er innenfor studentenes valgte masterfag, har et omfang på 45 studiepoeng og skal være profesjonsrettet og praksisorientert.
Studentene blir løpende skikkethetsvurdert gjennom hele studiet.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
- Forskrift om rammeplan for samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Nasjonale retningslinjer for samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Prinsippene i opplæringsloven og gjeldende læreplan for grunnskolen
- Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Du får praksisopplæring allerede fra første studieår. I løpet av dine fem år som student, skal du ha 115 dager praksis.
Nord universitet skal legge til rette for at en del av praksisstudiet gjennomføres ved lulesamiske skoler. Dette innebærer skoler, klasser og grupper som har undervisningen i og på lulesamisk.
I starten av studiet er praksis lagt opp slik at du observerer undervisning. Etter hvert får du planlegge og gjennomføre egen undervisning. Praksis er en viktig del av utdanningen, og den er obligatorisk. Les mer om praksis her.