Økonomi, markedsføring og ledelse - samlingsbasert

Se studieprogram

Høst 2020 (1. semester)

Vår 2021 (2. semester)

Høst 2021 (3. semester)

RET1005
7.5 sp

Vår 2022 (4. semester)

ECO1008
7.5 sp
Årsstudiet går over 2 år og skal gi en innføring i bedriftsøkonomiske fag, dvs både markedsføring/strategi, organisasjon og ledelse samt grunnleggende økonomistyring. Studiet er satt sammen av 5 emner. Første studieår består av et emne på 15 studiepoeng pr semester. Andre studieår er satt sammen av ett emne på 7,5 studiepoeng pr semester, i tillegg til et emne på 15 studiepoeng som går over to semestre. Første semester er det planlagt 4 samlinger, hver på 2 til 3 dager. Alle samlingene foregår enten i Bodø eller på Stjørdal. Du velger studiested når du søker opptak. I tillegg til forelesninger, gis noe enkel nettstøtte i form av veiledning over nett og kommunikasjon mellom samlingene.
Kandidaten skal etter endt studium:
  • ha kunnskap om grunnleggende emner innen markedsføring, strategi, organisasjon og ledelse, samt bedriftsøkonomi og regnskap.
  • ha fått analytisk trening og problemforståelse innenfor økonomi og ledelse.
  • ha fått trening i teamarbeid og kommunikasjon, i tillegg til individuelt arbeid.
  • ha et grunnlag for eventuelle videre studier på bachelornivå og for livslang læring

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Studiet vil gi deg mulighet til karriereutvikling, uavhengig av hvilken bakgrunn du har. Det er alltid behov for personer med forståelse for grunnleggende prinsipper innen bedriftsøkonomi i både privat- og offentlig arbeidsliv.
Studiet kan innpasses i en bachelorgrad innenfor økonomi og ledelse, eller i kombinasjon med emner fra andre fagområder, danne grunnlag for en sammensatt bachelorgrad. Se nærmere beskrivelse av denne muligheten i Forskrift om krav til bachelorgraden ved Nord universitet.
Det legges opp til fire samlinger per semester, hver av en varighet på to eller tre dager. Samlingene er både i Bodø og på Stjørdal.
Det er ikke lagt opp til utveksling på årsstudiet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Det benyttes varierte evalueringsformer tilpasset hvert enkelt emne. Hjemmeeksamen, paper/prosjektoppgaver, casestudier og andre muntlige og skriftlige presentasjoner benyttes i tillegg til tradisjonelle avsluttende skriftlige eller muntlige skoleeksamener. Det benyttes bokstavkarakter eller vurderingen bestått/ikke bestått.
Ingen avsluttende eksamen på årsstudiet.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.