Økonomi, markedsføring og ledelse, samlingsbasert

Se studieprogram

Høst 2023 (1. semester)

Vår 2024 (2. semester)

Høst 2024 (3. semester)

RET1005
7.5 sp

Vår 2025 (4. semester)

ECO1008
7.5 sp
Dette studieprogrammet gir en god innføring og praktisk anvendelse av ulike fagområder som markedsføring, strategi, organisasjon og ledelse samt forretningsutvikling og grunnleggende økonomistyring. Undervisningen gjennomføres samlingsbasert enten i Bodø eller på Stjørdal. I tillegg til forelesninger, gis noe enkel nettstøtte i form av veiledning over nett og kommunikasjon mellom samlingene. Studieprogrammet gjennomføres på deltid med en varighet på to år.

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om organisering og ledelse av organisasjoner, identifisering av en virksomhets markedsutfordringer og mulige løsninger på disse.
  • skal kjenne til organisasjonsteorier og teorier for markedsføringsledelse inkludert historikk og nyere forskning på området
  • skal være i stand til å orientere seg i faglitteratur for å kunne holde seg oppdatert på problemstillinger knyttet til utfordringer i og ledelse av organisasjoner, herunder virksomheters samfunnsansvar
  • ha kunnskap om kjennetegn på og verdiskapningen i norske små- og mellomstore bedrifter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning på praktiske og teoretiske problemstillinger innenfor en organisasjon
  • kan reflektere over egne beslutninger på et problem og kunne diskutere, og eventuelt justere denne i en faglig diskusjon med andre
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om utfordringer i både offentlige og private organisasjoner
  • kan anvende teoretiske modeller for å forstå problemstillinger i ulike organisasjoner
  • kan benytte sentrale økonomiske begrep ved formidling av økonomisk relaterte problemstillinger i virksomheter spesielt og i samfunnet generelt
  • være i stand til å sette seg inn i arbeidsrettslige problemstillinger, og kunne drøfte og besvare juridiske problemstillinger innenfor individuell arbeidsrett ut fra juridisk metode

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i en organisasjon og hvordan disse kan håndteres på en fornuftig måte
  • kan gjennomføre et selvstendig arbeid alene og i gruppe og i tråd med etiske retningslinjer i arbeidslivet
  • kan formidle sentralt fagstoff knyttet til ledelse og organisasjonsfaglige problemstillinger
  • kan utveksle synspunkter med personer i ulike næringer og delta i diskusjoner om utvikling og god anvendelse av teoretiske kunnskaper
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser i privat og offentlig sektor, både nasjonalt og internasjonalt

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse

Realkompetanse

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse

I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:

Relevant yrkeserfaring: Lønnet arbeid tilfredsstiller kravet om yrkeserfaring, men ved rangering av søkere prioriteres søkere med arbeidserfaring fra fagområdene økonomi, administrasjon, markedsføring eller organisasjonsarbeid.

Studiet vil gi deg mulighet til karriereutvikling, uavhengig av hvilken bakgrunn du har. Det er alltid behov for personer med forståelse for grunnleggende prinsipper innen bedriftsøkonomi, i både privat- og offentlig arbeidsliv.
Studiet kan innpasses i en bachelorgrad innenfor økonomi og ledelse eller i kombinasjon med emner fra andre fagområder danne grunnlag for en sammensatt bachelorgrad. Se nærmere beskrivelse av denne muligheten i Forskrift om krav til bachelorgraden ved Nord universitet.
Det legges opp til fire samlinger pr semester. Samlingene er både i Bodø og på Stjørdal.
Det er ikke lagt opp til utveksling på årsstudiet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Kandidatenes kunnskaper innenfor alle emner i studiet skal evalueres. Det benyttes varierte evalueringsformer tilpasset hvert enkelt emne. Hjemmeeksamen, paper/prosjektoppgaver, casestudier og andre muntlige og skriftlige presentasjoner benyttes i tillegg til tradisjonelle avsluttende skriftlige eller muntlige skoleeksamener.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.