Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere for 8.-13. trinn

Se studieprogram

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY) er et nettbasert deltidsstudium over to år. Studiet har ingen fysiske samlinger men digital undervisning og veiledning på nett.

PPUY består av 30 studiepoeng pedagogikk og 30 studiepoeng yrkesdidaktikk. Studiet er organisert i tre emner der pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis er integrert:

  • yrkesfaglærerens oppgaver og funksjoner, 30 stp
  • yrkesfaglig utfordringer i skole og arbeidsliv, 15 stp
  • yrkesdidaktisk utviklingsarbeid, 15 stp

Praksis er en sentral del av utdanningen og binder sammen de ulike emnene i studiet, slik at pedagogisk og didaktisk kompetanse fremstår i et vekselspill i kvalifiseringen til læreryrket.

Studentens læringsarbeid foregår på digitaliserte samlinger, i form av diskusjoner, presentasjoner, ulike oppgaver og samarbeid og veiledning i læringsgrupper.

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag gir deg undervisningskompetanse for 8.-13. trinn innen ditt fagfelt.

Kunnskap
Kandidaten har

  • yrkesdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot 8.-13. trinn
  • kunnskap om gjeldende lov- og regelverk for opplæringsløpet og forståelse for opplæringens mandat og mål
  • kunnskap om elevenes forutsetninger og bakgrunn som utgangspunkt for læring
  • kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler, læringsarenaer, klasseledelse og vurderingsformer
  • kunnskap om barn og unge i ulike livssituasjoner, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv
  • kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster, herunder også samisk barne- og ungdomskultur
  • kunnskap om metoder i forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter
Kandidaten kan

  • diskutere og reflektere i fellesskap over læring og yrkesopplæring i lys av profesjonelle kvalitetskriterier og yrkesetiske prinsipper
  • planlegge, lede, gjennomføre og vurdere undervisning i samsvar med opplæringens planer
  • bruke og samarbeide om varierte arbeidsmåter og læringsressurser på ulike læringsarenaer
  • legge til rette for aktiviteter som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • være en tydelig leder og skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan lede elevers læringsarbeid og tilpasse opplæringen til elever med ulike forutsetninger i samsvar med gjeldende regelverk
  • etablere og utvikle samarbeid med aktører i hele opplæringsløpet og fremme livslang læring
  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan reflektere over pedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger
  • kan diskutere læring og yrkesopplæring i et samfunnsmessig perspektiv
  • fremstår som en god rollemodell og kan ivareta yrkesfaglærerrollen i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen
  • kan reflektere over og videreutvikle egen kompetanse og bidra til samhandling mellom ulike aktører i opplæringa
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for opplæringa
  • skal kunne diskutere og samarbeide om nytenkning og innovasjonsprosesser i det yrkesfaglige feltet

Nord universitet tilbyr PPU for yrkesfag innen følgende yrkesfaglige studieprogram:

  • Bygg - og anleggsteknikk
  • Elektro og datateknologi
  • Helse- og oppvekstfag
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon
  • Naturbruk
  • Restaurant- og matfag
  • Salg, service og reiseliv
  • Teknologi- og industrifag
  • Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
  • Håndverk, design og produktutvikling

Opptakskrav

  • fullført treårig yrkesrettet universitets- eller høgskoleutdanning og
  • minimum to års relevant heltids yrkespraksis etter endt utdanning

eller

  • fagbrev, svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående skoles nivå
  • generell studiekompetanse
  • to års relevant yrkesteoretisk utdanning etter videregående skole
  • minimum fire års relevant heltids yrkespraksis etter fag-/svennebrev eller fullført treårig yrkesutdanning.

Relevant yrkespraksis for opptak, er utøvende yrkespraksis innenfor den profesjon du er utdannet til. Deltidsarbeid regnes om til heltidsarbeid.

Mangler du generell studiekompetanse, kan du søke om realkompetansevurdering. Les mer om realkompetansevurdering her: https://www.nord.no/studier/opptak/realkompetanse

Yrkesteoretisk utdanning er høyere yrkesfaglig utdanning (fra fagskole) eller høyere utdanning fra universitet eller høyskole. Mindre deler av kravet om yrkesteoretisk utdanning kan også realkompetansevurderes. Kompetanse som kan vurderes er dersom du dokumenterer særlig relevant yrkespraksis utover minstekravet kombinert med relevante studier og kurs etter videregående opplæring. Utdanning og yrkespraksis som godkjennes må være relevant i henhold til kompetansemålene i det aktuelle yrkesfaglige utdanningsprogrammet i videregående opplæring.

Dokumentasjon på yrkespraksis er signert attest fra arbeidsgiver, og må inneholde startdato, sluttdato, samt stillingsprosent/antall timer jobbet. Vi godkjenner ikke arbeidsavtaler, lønnsslipper eller CV som dokumentasjon på yrkespraksis. Dersom du har eget foretak, kan du dokumentere dette med utskrift fra Brønnøysundregisteret og dokumentasjon på aktivitet i foretaket.

Les mer om våre krav til dokumentasjon her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon

Har du spørsmål om opptakskravene, kontakt Opptakskontoretpå e-post: opptak@nord.no

Rangeringsregler

Kvalifiserte søkere rangeres etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:

  1. Søkere med dokumentert tilsetting på vilkår i videregående skole i henhold til bestemmelser i lov om grunnskolen og den videregående opplæringa.
  2. Antall måneder relevant yrkespraksis ut over opptakskravet.
  3. Antall studiepoeng ut over de som eventuelt inngår i søkerens opptaksgrunnlag.
  4. Alle som blir tatt opp til studier hvor man kan komme i kontakt med personer under 18 år, må levere gyldig politiattest. Det er ikke mulig å delta i praksis eller klinisk opplæring uten at en slik attest har blitt levert.

    Vi viser til Forskrift om skikketshetsvurdering i høyere utdanning(skikkethetsforskriften).

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag kvalifiserer deg til å arbeide som yrkesfaglærer på ungdomstrinnet, i videregående opplæring og bedrift, innenfor ditt utdanningsprogram.
Utdanninga kan kvalifisere til ulike masterstudier og videre studier, for eks. PhD

Samlinger studieåret 2025-26

1. studieår, kull 2025

Uke 34: Mandag: 18.08. Nettmøte: Oppstart av studieår kl. 12-15

Uke 37: Mandag 08.09. Digital undervisning kl. 12-15

Tirsdag 09.09. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 39: Mandag 22.09. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 43: Mandag 20.10. Digital undervisning kl. 12-15

Tirsdag 21.10. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 45: Mandag 03.11. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 49: Mandag 01.12. Digital undervisning kl. 12-15

Tirsdag 02.12. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 2: Mandag 05.01. Digital undervisning kl. 12-15

Tirsdag 06.01. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 9: Mandag 23.02. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 11: Mandag 09.03. Digital undervisning kl. 12-15

Tirsdag 10.03. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 13: Mandag 23.03. Digital undervisning kl. 12-15

Uke 15. Tirsdag 07.04. Digital undervisning kl. 12-15

2. studieår, kull 2024

Oppstartswebinar (Bodø og Levanger): Torsdag 21. august kl. 1200-1500

Studiet har fysiske samlinger etter følgende plan:

Bodø: Uke 37 og 4

Levanger: Uke 36 og 3

Webinarer: Torsdager kl. 1200-1500

Med forbehold om endringer

Det er muligheter for praksis ved norske skoler i utlandet.
Ingen kostnader utover semesteravgift, pensumlitteratur, tilfredsstillende datautstyr og reise til praksis.

Eksamens- og vurderingsformer som brukes i studiet er:

OD: Obligatorisk deltakelse på digitale samlinger og i læringsgrupper (godkjent/ikke godkjent)

AK: Arbeidskrav (godkjent/ikke godkjent)

MA: Mappeeksamen (karakter A-F)

HJ: Hjemmeeksamen (karakter A-F)

OP: Utviklingsoppgave (karakter A -F)

PR: Praksis (bestått/ikke bestått)

Det er krav til 80% oppmøte og deltakelse på undervisningsaktivitetene (OD). Obligatorisk deltakelse inngår i vurderingen for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.

Ved sykefravær utover 20% må tapt undervisning normalt tas igjen ved neste ordinære undervisning i emnet. I særskilte tilfeller kan studentene søke om å få kompensatorisk arbeid som erstatning for obligatorisk deltakelse. Jfr. Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet §7-6 og § 3-6.)

Begrunnet søknad med tilhørende dokumentasjon sendes til postmottak@nord.no

Eksamen er knyttet til det enkelte emne og er beskrevet i emnebeskrivelsene.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.

Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering.

Les mer om skikkethetsvurdering ved Nord universitet.

For ytterligere informasjon se Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.

Praksisuker studieåret 2025-26

1. studieår, kull 2025

Uke 47 og 48 og uke 4, 5, 6 og 7

2. studieår, kull 2024

Uke 45 og 46: Praksis i ungdomsskole

Uke 8-12: Praksis i videregående opplæring (en uke vinterferie inngår)

Mer informasjon om praksis;

Praksis i praktisk-pedagogisk utdanning (PPU)

PPU-Y-studiet har 60 dager skolepraksis. Praksis er 100% obligatorisk og eventuelt fravær må tas igjen.

Praksis er organisert i bolker på to og fire sammenhengende uker, to uker høst og fire uker vår begge studieår.