Trafikklærer tunge kjøretøy

Se studieprogram

Videreutdanningen Trafikklærer tunge kjøretøy består av to emner som kjennetegnes av en trafikk-, transportfaglig og pedagogisk tilnærming som skal gi studentene nødvendig teoretisk og praktisk grunnlag for reflektert og handlingsrettet yrkesutøvelse. Studiet gir rom for erfarings- og opplevelsesorientering, oppgave- og problemorientering, muligheter for medbestemmelse og ansvar for egen læring. Dette er bærende elementer for å sikre at trafikklæreren skal kunne utføre lærerarbeidet på en god måte og bidra til å utvikle profesjonelle fagmiljø preget av samhandling.

Emnet CDE902 Transport på veg og yrkesdidaktikk tunge kjøretøy, gjennomføres både som nettundervisning og på universitetet. Emnet fokuserer på teoretiske og praktiske, faglige og pedagogiske tema. Studentenes kunnskaper og erfaringer er viktige bidrag til undervisningen. Studentinvolvering er et viktig stikkord i gjennomføringen. Læringsarbeidet vil veksle mellom forelesninger, individuelle studier, arbeid i grupper, praktiske øvinger og veiledning.

Emnet CDE911 Veiledet undervisningspraksis tunge kjøretøy, foregår hos en opplæringsinstitusjon godkjent av universitetet. I denne delen av utdanningen vil studenten møte førerkortkandidater gjennom veiledet yrkespraksis og få praktisere de kunnskaper som er tilegnet gjennom første del av studiet.

Kunnskap

Kandidaten

har trafikk- og transportfaglig kunnskap knyttet til føring av store og tunge kjøretøy

har bred kunnskap om trafikkopplæringsforskrift og læreplaner for fører- og yrkessjåføropplæring til tunge kjøretøy

har didaktisk og yrkesetisk kunnskap for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring på tunge kjøretøy

har kunnskap om moderne samferdselsteknologiske løsninger og mobilitet

Ferdigheter

Kandidaten

har kjøredyktighet og trafikal kompetanse på høgt nivå

kan vurdere og begrunne trafikk-, transporttiltak og trafikkutvikling ut i fra et bærekraftig samfunnsperspektiv

Generell kompetanse

Kandidaten

kan arbeide selvstendig og legge en vitenskapelig tilnærming til grunn for å løse transport-, yrkessjåfør- og trafikkfaglige problemstillinger

kan reflektere over, diskutere og formidle faglige, pedagogiske og didaktiske problemstillinger knyttet til fører- og yrkessjåføropplæring

Alle fem krav må fylles for at du skal kvalifisere for opptak:

1. Godkjenning fra Statens Vegvesen som trafikklærer klasse B.

2. Minst 3 års yrkessjåførpraksis på heltid med kjøretøy som har tillatt totalvekt over 16 tonn.

3. Førerett for klassene BE CE DE

4. Minst 6 måneders praksis med teoretisk og praktisk opplæring i klasse B, etter godkjenning som trafikklærer (Trafikklærer med toårig grunnutdanning fra Norge unntas fra krav 4).

5. Bestått opptaksprøve i egenferdighet med tunge kjøretøy. Opptaksprøven gjennomføres ved studiested Stjørdal i henhold til retningslinjer for praktisk prøve.

Ad punkt 2: CV eller arbeidsavtale er ikke godkjent som dokumentasjon på praksis. Vi må ha en arbeidsattest som viser hvor lenge du har vært ansatt, i hvilken stillingsprosent, samt en beskrivelse av ansvarsområder/arbeidsoppgaver/stillingstittel.

Dokumentasjon som viser at søker fyller opptakskravene skal lastes inn i søknaden seinest ved søknadsfrist 1. mars. Søkere som avslutter trafikklærerutdanning våren 2025 må dokumentere punkt 2 og 3 for å bli kalt inn til opptaksprøve. Opptaksprøve skjer i ukene 17 og 18 2025.

Reise til og fra Nord universitet og opphold bekostes av den enkelte.

Retningslinjer for opptaksprøve for vurdering av egenferdighet, tunge kjøretøy, for opptak til utdanningen Trafikklærer tunge kjøretøy

Beskrivelse av opptaksprøven:

Opptaksprøve gjennomføres av Handelshøgskolen, faggruppe trafikk ved studiested Stjørdal. Fakultetet kontakter søkere etter søknadsfristen, med tidspunkt for gjennomføring av prøve.

For å bli kalt inn til opptaksprøve, må søker dokumentere at hun/han fyller punkt 2 og 3 innen gitt frist.

Før prøven starter må søker fremvise legitimasjon/førerkort med førerrett for klassene BECEDE. Prøven foregår med kjøretøy som Nord universitet disponerer. Opptaksprøven vil ta ca. 45 minutter, og skal inneholde presis kjøring og rygging med lastebil og slephenger. Søkeren skal vise kjøredyktighet og trafikal kompetanse på et tilfredsstillende nivå. Prøven vil bli vurdert som en helhet.

Ved ikke-bestått resultat vil søker få avslag på søknad om opptak. Søkere med ikke-bestått resultat på prøve har på grunn av opptakskravets art ingen klagerett. Søker som får bestått opptaksprøve, blir vurdert for om han/hun fyller de andre opptakskravene til studiet.

Anbefalte forkunnskapskrav

På grunn av studiets korte varighet er det nødvendig at søkere besitter forkunnskapskrav som beskrevet i læreplan klasse CE før påbegynt studium. Herunder kunnskaper, ferdigheter og holdninger slik de er beskrevet i læringsmomentene i trinn 1-4, samt førerkompetanse på tunge kjøretøy som det fremkommer på side 10.

Emnet CDE902 må være bestått for at studenten kan starte med emnet CDE911.

Studiestart mandag 11. august kl 12.00.

Undervisning på Stjørdal ukene 33 og 34

Nettundervisning ukene 35, 36 og 37

Undervisning på Stjørdal ukene 38-45

Praksis/emne CDE911 ved selvvalgt opplæringsinstitusjon ukene 46-49

Studieavgift: 148 000

Semesteravgift kommer i tillegg.

Studenten må påregne kostnader til reiser og overnatting knyttet til bedriftsbesøk og undervisning og praksis lagt til eksternt sted.

Vurderingsformer som brukes i studiet er praktisk eksamen, hjemmeeksamen, praksis samt obligatorisk tilstedeværelse i undervisning.

Vi viser til emnebeskrivelsene for en fullstendig beskrivelse.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Fullført studium gir grunnlag for å søke om autorisasjon for å drive føreropplæring for klasse C, D og E.

Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer.

Emnet CDE911 er veiledet undervisningspraksis, og gjennomføres over fire uker ved ved en opplæringsinstitusjon med fører- og yrkessjåføropplæring i tyngre kjøretøy.