Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1

Se studieprogram

Høst 2021 (1. semester)

Studiet omhandler profesjonsutøverens rolle og funksjon som veileder generelt og som veileder/mentor for studenter og nyutdannede lærere i egen virksomhet spesielt.

I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning, veiledningsteori og veiledningstradisjoner, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling.

Videre fokuseres det på kommunikasjonsteorier, kommunikasjonsferdigheter, etisk dømmekraft og kritisk tenking og refleksjon.

I studiet legges det stor vekt på bevisstgjøring og utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom refleksjon, dialog, diskusjon og litteraturstudier.

Det legges særlig vekt på å bygge sammenhenger mellom relasjonen profesjon, teori og praksis.

Kunnskap

Ved gjennomført studium skal kandidaten: 

  • ha bred kunnskap om veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
  • ha inngående kunnskap om skolen og barnehagen som system - organisasjon, struktur og kultur
  • kunne anvende kunnskapen om kommunikasjon og analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen
  • kunne gjøre bruk av ulike praktiske tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal kandidaten:​

  • kunne bruke relevante metoder, planlegge, begrunne, gjennomføre og forholde seg kritisk og analytisk i rollen som veileder
  • kunne analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
  • videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede lærere innen saksfelt, tema  eller utfordringer de ønsker veiledning på

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal kandidaten:

  • kunne kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering av barnehagen og skolens pedagogiske praksis
  • kunne kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • kunne anvende kunnskap om nyutdanna lærere og barnehagelæreres utfordringer i overgangen utdanning - yrke

Det kreves godkjent profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole og minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis). I særlige tilfeller kan opptak foretas for personer med annen relevant profesjonsutdanning på bachelornivå.

Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage prioriteres.

Studiet gir formell kompetanse innenfor veiledningsfeltet generelt og tilfredsstiller nasjonale krav som stilles om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2, 15 sp. Det kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.

8  dager med samling, som organiseres  fleksibelt i to- dagers og enkeltdagssamlinger.

Høst 2021 Levanger:

Uke 35: Torsdag 02.09.21 kl. 16.00-19.30.

Fredag   03.09.21 kl. 09.00-14.00.

Uke 38: Fredag   24.09.21 kl. 09.00-14.00.

Uke 42: Fredag   22.10.21 kl. 09.00-14.00.

Uke 45: Torsdag 11.11.21 kl. 16.00-19.30.

Fredag   12.11.21 kl. 09.00-14.00.

Uke 48: Torsdag 03.12.21 kl. 16.00-19.30.

Fredag   04.12.21 kl. 09.00-14.00.

Høst 2021 Mo i Rana:

Uke 35

Tirsdag 31. august: Kl.09.00 – 16.00

Onsdag 01. september Kl. 08.30 – 16.00

Uke 39

Tirsdag 28. september: Kl. 09.00 – 16.00

Onsdag 29. september Kl.08.30 – 16.00

Uke 43

Tirsdag 26. oktober: Kl. 09.00 – 16.00

Onsdag 27. oktober Kl. 08.30 – 16.00

Uke 47

Tirsdag 23. november kl. 09.00 – 16.00

Onsdag 24. november Kl. 08.30 – 16.00

Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Oppgave. For nærmere detaljer se emnebeskrivelsen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det gis oppgaver og øvelser som skal gjennomføres i praksisfeltet. For nærmere informasjon se emnebeskrivelsen.