Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
Se studieprogramStudiet omhandler profesjonsutøverens rolle og funksjon som veileder generelt og som veileder/mentor for studenter og nyutdannede lærere i egen virksomhet spesielt.
I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning, veiledningsteori og veiledningstradisjoner, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling.
Videre fokuseres det på kommunikasjonsteorier, kommunikasjonsferdigheter, etisk dømmekraft og kritisk tenking og refleksjon.
I studiet legges det stor vekt på bevisstgjøring og utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom refleksjon, dialog, diskusjon og litteraturstudier.
Det legges særlig vekt på å bygge sammenhenger mellom relasjonen profesjon, teori og praksis.
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal kandidaten:
- ha bred kunnskap om veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
- ha inngående kunnskap om skolen og barnehagen som system - organisasjon, struktur og kultur
- kunne anvende kunnskapen om kommunikasjon og analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen
- kunne gjøre bruk av ulike praktiske tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal kandidaten:
- kunne bruke relevante metoder, planlegge, begrunne, gjennomføre og forholde seg kritisk og analytisk i rollen som veileder
- kunne analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
- videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede lærere innen saksfelt, tema eller utfordringer de ønsker veiledning på
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal kandidaten:
- kunne kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering av barnehagen og skolens pedagogiske praksis
- kunne kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
- kunne anvende kunnskap om nyutdanna lærere og barnehagelæreres utfordringer i overgangen utdanning - yrke
Det kreves godkjent profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole og minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis). I særlige tilfeller kan opptak foretas for personer med annen relevant profesjonsutdanning på bachelornivå.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage prioriteres.
8 dager med samling, som organiseres fleksibelt i to- dagers og enkeltdagssamlinger.
Høst 2021 Levanger:
Uke 35: Torsdag 02.09.21 kl. 16.00-19.30.
Fredag 03.09.21 kl. 09.00-14.00.
Uke 38: Fredag 24.09.21 kl. 09.00-14.00.
Uke 42: Fredag 22.10.21 kl. 09.00-14.00.
Uke 45: Torsdag 11.11.21 kl. 16.00-19.30.
Fredag 12.11.21 kl. 09.00-14.00.
Uke 48: Torsdag 03.12.21 kl. 16.00-19.30.
Fredag 04.12.21 kl. 09.00-14.00.
Høst 2021 Mo i Rana:
Uke 35
Tirsdag 31. august: Kl.09.00 – 16.00
Onsdag 01. september Kl. 08.30 – 16.00
Uke 39
Tirsdag 28. september: Kl. 09.00 – 16.00
Onsdag 29. september Kl.08.30 – 16.00
Uke 43
Tirsdag 26. oktober: Kl. 09.00 – 16.00
Onsdag 27. oktober Kl. 08.30 – 16.00
Uke 47
Tirsdag 23. november kl. 09.00 – 16.00
Onsdag 24. november Kl. 08.30 – 16.00
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).