Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1

Se studieprogram

Høst 2022 (1. semester)

Studiet omhandler profesjonsutøverens rolle og funksjon som veileder generelt og som veileder/mentor for studenter og nyutdannede lærere i egen virksomhet spesielt.

I studiet fokuseres det på forståelse av veiledning, veiledningsteori og veiledningstradisjoner, profesjonsidentitet og profesjonell utvikling.

Videre fokuseres det på kommunikasjonsteorier, kommunikasjonsferdigheter, etisk dømmekraft og kritisk tenking og refleksjon.

I studiet legges det stor vekt på bevisstgjøring og utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom refleksjon, dialog, diskusjon og litteraturstudier.

Det legges særlig vekt på å bygge sammenhenger mellom relasjonen profesjon, teori og praksis.

Kunnskap

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • ha bred kunnskap om veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
  • ha inngående kunnskap om skolen og barnehagen som system - organisasjon, struktur og kultur
  • ha bred kunnskap om kommunikasjon og etiske vurderinger omkring forhold som knytter seg til veiledningen
  • ha kunnskap om veiledning som strategi for å utvikle profesjonell læringskultur

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten:​

  • kunne bruke relevante metoder, planlegge, begrunne, gjennomføre og forholde seg kritisk og analytisk i rollen som veileder
  • kunne analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
  • videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede lærere innen saksfelt, tema eller utfordringer de ønsker veiledning på

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten:

  • kunne kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering av barnehagen og skolens pedagogiske praksis
  • kunne kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • kunne anvende kunnskap om nyutdanna lærere og barnehagelæreres utfordringer i overgangen utdanning - yrke

Det kreves godkjent profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole og minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis). I særlige tilfeller kan opptak foretas for personer med annen relevant profesjonsutdanning på bachelornivå.

Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage prioriteres.

Studiet gir formell kompetanse innenfor veiledningsfeltet generelt og tilfredsstiller nasjonale krav som stilles om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2, 15 sp. Det kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.

Samlinger høsten 2022

Samling = fysisk oppmøte

Nett = digitalt oppmøte

Bodø:

Uke 35: Tirsdag 30/8 og Onsdag 31/8 Kl. 0900 – 1500 (Samling)

Uke 38: Mandag 19/9 Kl. 0900 – 1500 (NETT)

Uke 41: Tirsdag 11/10 og Onsdag 12/10 Kl. 0900 – 1500 (Samling)

Uke 44: Mandag 31/10 og Tirsdag 1/11 kl. 0900 – 1500 (NETT)

Uke 47: Tirsdag 22/11 kl. 0900-1500 (Samling)

Levanger:

Uke 36: Torsdag 8/9 kl. 1200-1800 (NETT)

Uke 38: Torsdag 22/9 kl. 1200-1800 og Fredag 23/9 kl. 0900-1500 (Samling)

Uke 42: Torsdag 20/10 kl. 1200-1800 og Fredag 21/10 kl. 0900-1500 (Samling)

Uke 44: Torsdag 3/11 kl. 1200-1800 og Fredag 4/11 kl. 0900-1500 (NETT)

Uke 46: Fredag 18/11 kl. 0900-1500 (Samling)

Vesterålen:

Uke 34: Tirsdag 23/8 og Onsdag 24/8 Kl. 0900 – 1500 (Samling)

Uke 38(NY): Tirsdag 20/9 kl. 0900-1500 (NETT)

Uke 40: Tirsdag 4/10 og Onsdag 5/10 kl. 0900-1500 (Samling)

Uke 43: Tirsdag 25/10 og Onsdag 26/10 kl. 0900-1500 (NETT)

Uke 46: Onsdag 16/11 kl. 0900-1500 (Samling)

NB! Med forbehold om endringer på grunn av uforutsette forhold.

Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Oppgave. For nærmere detaljer se emnebeskrivelsen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det gis oppgaver og øvelser som skal gjennomføres i praksisfeltet. For nærmere informasjon se emnebeskrivelsen.