Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2, Namsos
Se studieprogramStudiet bygger videre på de veiledningstradisjoner, teorier, begreper, modeller og metoder som ble introdusert og belyst i Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1. I studiet bygges det videre på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom øvelser i praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.
I studiet vektlegges veiledning og dialog som inngang til kritisk refleksjon over egen og andres praksis, der målet er å utøve gode faglig og etiske dømmekraft. Det kreves derfor stor grad av egenaktivitet fra studentenes side både under og mellom samlingene.
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
- Har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
- Har inngående kunnskap om nyere forskning om utfordringer studenter og nyutdannede møter i overgangen fra utdanning til yrke
Ferdigheter
Studenten
- Kan kritisk analysere, begrunne og reflektere over ulike veiledningsformer, kommunikasjonsprosesser og læreprosesser
- Kan bruke relevante veiledningsformer for å støtte og utfordre veisøker, studenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
- Kan gjennomføre situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis
Generell kompetanse
Studenten
- Kan analysere relevante faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk og selvstendig måte
- Kan anvende egen forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- Fullført og bestått profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole.
- Andre profesjonsutdanninger på bachelornivå kan kvalifisere, som vernepleiere, barnevernspedagoger, sosialt arbeid, eller tilsvarende bachelorgrader.
- I tillegg kreves bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 stp. eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 15 stp.
- Minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis
- Ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt, må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver.
Les om hvordan du dokumenterer opptakskrav her: https://www.nord.no/studier/opptak/dokumentasjon
Rangering
Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn studieplasser, rangerer vi søkerne etter følgende kriterier i prioritert rekkefølge:
1. Ansatte i skole- og barnehage i Namdalsregionen
2. Ansatte i skole- og barnehage i andre geografiske områder
3. Kvalifiserte søkere som ikke er ansatt i skole eller barnehage, men som har dokumentert tilgang til praksisplass
Samlinger
Uke 5-NETT
- Onsdag 28/1 kl. 0900-1500
Uke 7-NAMSOS
- Onsdag 11/2 kl. 1000-1530
- Torsdag 12/2 kl. 0900-1400
Uke 10-NAMSOS
- Onsdag 4/3 kl. 1000-1530
- Torsdag 5/3 kl. 0900-1400
Uke 12-NETT
- Torsdag 19/3 kl. 0900-1500
Uke 16-NAMSOS
- Onsdag 15/4 kl. 1000-1530
- Torsdag 16/4 kl. 0900-1400
Uke 18 -NETT
- Onsdag 29/4 kl. 0900-1200
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).