Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2
Se studieprogramStudiet bygger videre på de veiledningstradisjoner, teorier, begreper, modeller og metoder som ble introdusert og belyst i Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1. I studiet bygges det videre på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom øvelser, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.
Veiledning og dialog som inngang til kritisk refleksjon over egen og andres praksis, der målet er å utøve gode faglig og etiske dømmekraft.
Det er lagt opp til praksiskrav knyttet til egen veiledning. Det kreves derfor stor grad av egenaktivitet fra studentenes side både under og mellom samlingene.
Kunnskaper
Etter fullført utdanning skal kandidaten ha avansert :
- Kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
- Kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
- Kunnskap om nyere forskning om utfordringer lærerstudenter og nyutdannede lærere møter i overgangen fra utdanning til yrke
Ferdigheter
Etter fullført utdanning skal kandidaten ha oppnådd ferdigheter i å:
- Planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere og diskutere veiledning, kommunikasjonsprosesser og læringsprosesser
- Støtte og utfordre veisøker, lærerstudenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
- Gjøre bruk av relevante, situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis
Generell kompetanse
Etter fullført utdanning skal kandidaten kunne:
- Forholde seg kritisk og analytisk til faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- Gjøre bruk av sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
- Beskrive faglige problemstillinger på en analytisk måte og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk måte
Det kreves godkjent profesjonsutdanning som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole og minimum 2 års praksis som lærer eller annet relevant pedagogisk arbeid etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis). I særlige tilfeller kan opptak foretas for personer med annen relevant profesjonsutdanning på bachelornivå. For øvrig stilles krav om bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 studiepoeng eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 15 studiepoeng.
Søkere må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage. Hvis du ikke er ansatt må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole eller barnehage mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole eller barnehage prioriteres.
Samlinger vår 2023:
Uke 4: Torsdag 26/1 kl. 1200-1730 og fredag 27/1 kl. 0900-1500
Uke 9: Torsdag 2/3 kl. 1200-1730 og fredag 3/3 kl. 0900-1500
Uke 12: Torsdag 23/3 kl. 1200-1730 og fredag 24/3 kl. 0900-1500
Uke 16: Torsdag 20/4 kl. 1200-1730 og fredag 21/4 kl. 0900-1500
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Studiet har en sammensatt vurdering som består av obligatorisk deltakelse, arbeidskrav, praksis og oppgave.
For nærmere informasjon, se emnebeskrivelsen.