Yrkesfaglærer

Se studieprogram

Høst 2023 (1. semester)

Veivalg
BAYRK-H23-ELEK
Yrkesfaglærer i elektro og datateknologi
0 sp
BAYRK-H23-HELSE
Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
0 sp
BAYRK-H23-INFOTEK
Yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon
0 sp
BAYRK-H23-SERVICE
Yrkesfaglærer i salg, service og reiseliv
0 sp
BAYRK-H23-TIP
Yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag
0 sp
BAYRK-H23-REST
Yrkesfaglærer i restaurant og matfag
0 sp
BAYRK-H23-NAT
Yrkesfaglærer i naturbruk
0 sp
BAYRK-H23-BYGG
Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
0 sp

Vår 2024 (2. semester)

Veivalg
BAYRK-H23-ELEK
Yrkesfaglærer i elektro og datateknologi
0 sp
BAYRK-H23-HELSE
Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
0 sp
BAYRK-H23-INFOTEK
Yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon
0 sp
BAYRK-H23-SERVICE
Yrkesfaglærer i salg, service og reiseliv
0 sp
BAYRK-H23-TIP
Yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag
0 sp
BAYRK-H23-REST
Yrkesfaglærer i restaurant og matfag
0 sp
BAYRK-H23-NAT
Yrkesfaglærer i naturbruk
0 sp
BAYRK-H23-BYGG
Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
0 sp

Høst 2024 (3. semester)

Veivalg
BAYRK-H23-ELEK
Yrkesfaglærer i elektro og datateknologi
0 sp
BAYRK-H23-HELSE
Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
0 sp
BAYRK-H23-INFOTEK
Yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon
0 sp
BAYRK-H23-SERVICE
Yrkesfaglærer i salg, service og reiseliv
0 sp
BAYRK-H23-TIP
Yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag
0 sp
BAYRK-H23-REST
Yrkesfaglærer i restaurant og matfag
0 sp
BAYRK-H23-NAT
Yrkesfaglærer i naturbruk
0 sp
BAYRK-H23-BYGG
Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
0 sp

Vår 2025 (4. semester)

Veivalg
BAYRK-H23-ELEK
Yrkesfaglærer i elektro og datateknologi
0 sp
BAYRK-H23-HELSE
Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
0 sp
BAYRK-H23-INFOTEK
Yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon
0 sp
BAYRK-H23-SERVICE
Yrkesfaglærer i salg, service og reiseliv
0 sp
BAYRK-H23-TIP
Yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag
0 sp
BAYRK-H23-REST
Yrkesfaglærer i restaurant og matfag
0 sp
BAYRK-H23-NAT
Yrkesfaglærer i naturbruk
0 sp
BAYRK-H23-BYGG
Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
0 sp

Høst 2025 (5. semester)

Veivalg
BAYRK-H23-ELEK
Yrkesfaglærer i elektro og datateknologi
0 sp
BAYRK-H23-HELSE
Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
0 sp
BAYRK-H23-INFOTEK
Yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon
0 sp
BAYRK-H23-SERVICE
Yrkesfaglærer i salg, service og reiseliv
0 sp
BAYRK-H23-TIP
Yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag
0 sp
BAYRK-H23-REST
Yrkesfaglærer i restaurant og matfag
0 sp
BAYRK-H23-NAT
Yrkesfaglærer i naturbruk
0 sp
BAYRK-H23-BYGG
Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
0 sp

Vår 2026 (6. semester)

Veivalg
BAYRK-H23-ELEK
Yrkesfaglærer i elektro og datateknologi
0 sp
BAYRK-H23-HELSE
Yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag
0 sp
BAYRK-H23-INFOTEK
Yrkesfaglærer i informasjonsteknologi og medieproduksjon
0 sp
BAYRK-H23-SERVICE
Yrkesfaglærer i salg, service og reiseliv
0 sp
BAYRK-H23-TIP
Yrkesfaglærer i teknologi- og industrifag
0 sp
BAYRK-H23-REST
Yrkesfaglærer i restaurant og matfag
0 sp
BAYRK-H23-NAT
Yrkesfaglærer i naturbruk
0 sp
BAYRK-H23-BYGG
Yrkesfaglærer i bygg- og anleggsteknikk
0 sp

Bachelorutdanningen for yrkesfaglærer (YFL) er et nett- og samlingsbasert fulltidsstudium over tre år. Studiet har to ukessamlinger pr semester, i tillegg til webinarer og veiledning på nett.

Utdanningen skal være profesjonsrettet, relevant og praksisnær slik at studentene opparbeider et godt grunnlag for å utøve lærerrollen. Undervisningen gir studentene mulighet til å ta i bruk forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutvikling og opparbeide seg en kritisk og reflektert holdning til egen praksis. Yrkesfaglærerutdanningen går over 6 semester og omfatter 70 dager praksis i skole og 60 dager praksis i bedrift.

I studiet brukes varierte arbeidsmåter, som entreprenørskap, erfaringslæring, ekskursjoner nettforelesninger, gruppearbeider i læringsgrupper, selvstudier, prosjekt- og temaarbeid, loggskriving og veiledning underveis, samt vurdering og tilbakemelding etter gjennomførte oppgaver.

Studiearbeidet knyttes til undervisningssituasjoner som er reelle for en lærer. Refleksjon over egen praksis krever at deltakerne får erfaring med nye sider av nettlærer- og studentrollen. De får tilgang til begreper og forståelsesmåter som har verdi for nettpedagogisk praksis.

KUNNSKAP

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • kan vurdere behov for helse-, miljø- og sikkerhetstiltak innen aktuelle yrkesområder
  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8 -13 trinn)
  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms sosialisering, utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster, herunder også samisk barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet, jamfør Forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13

FERDIGHETER

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

GENERELL KOMPETANSE

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for eleveners og lærlingers læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget utdanningsprogram og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • kan bygge gode relasjoner til elever og lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Nord universitet tilbyr yrkesfaglærerutdanning innen følgende yrkesfaglige studieprogram:

  • Bygg og anleggsteknikk
  • Elektro og datateknologi
  • Helse og oppvekstfag
  • Informasjonsteknologi og medieproduksjon
  • Naturbruk
  • Restaurant og matfag
  • Salg, service og reiseliv
  • Teknologi- og Industrifag

Opptakskrav

  • Fag-/svennebrev eller annen fullført og bestått treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen det aktuelle yrkesområdet og minimum to års relevant yrkespraksis etter avsluttet fagutdanning

og

  • generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse

Her finner du mer informasjon om realkompetanse:

https://www.nord.no/no/studier/opptak/realkompetanse

Rangering av søkere som søker på bakgrunn av realkompetanse

  1. Søkere med dokumentert tilsetting på vilkår i videregående skole i henhold til bestemmelser i lov om grunnskolen og den videregående opplæringa.
  2. Antall måneder relevant yrkespraksis ut over opptakskravet.

Yrkesfaglærer i videregående skole

Lærer i ungdomsskolen

Konsulent eller leder ved opplæringskontor

  • Master i tilpasset opplæring m/ fordypning yrkesdidaktikk
  • Master i praktisk kunnskap
  • PhD

Det vil bli gjennomført digitalt oppstartswebinar for nytt studieår til følgende tider;

1. studieår (kull 23): 17.august kl 12-15

2. studieår (kull 22): 22.august kl 12-15

3. studieår (kull 21): 24.august kl 12-15

Samlinger med fysisk oppmøte studieåret 2023/2024

1. studieår (kull 23): Profesjonsfag uke 36 og 3,
IKT1029 uke 42 og ECO1016 uke 11

2. studieår (kull 22): Profesjonsfag uke 37 og 4

HMS1002 uke 43 og ENT1001 uke 15

3. studieår (kull 21): Uke 35, 44, 2 og 16


Studentene må sette av tid til arbeid i, studentgrupper, webinarer, veiledning osv. til følgende tider;

1. studieår (kull 23): torsdager i partallsuker kl.12.00-15.00.

2. studieår (kull 22): tirsdager i partallsuker kl.12.00-15.00.

3. studieår (kull 21): torsdager i oddetallsuker kl.12.00-15.00.

Studentene på yrkesfaglærerutdanningen kan benytte femte semester til utveksling, minimum varighet på opphold er tre måneder. De obligatoriske oppgavene i studiet må gjennomføres eller erstattes med tilsvarende oppgaver, veiledning kan foregå via Internett og i læringsgrupper. Studenter som tar deler av sitt studieprogram ved samarbeidsinstitusjoner i utlandet må få dette forhåndsgodkjent og tatt inn i en individuell utdanningsplan.
Studenten må betale semesteravgift, pensumlitteratur og tilfredsstillende datautstyr for å delta på nettundervisningen. Videre må det påregnes kostnader ved reiser til samlinger og praksis.

Arbeidskrav og oppmøte i fagemner vurderes med godkjent/ikke godkjent. Eksamen vurderes med gradert karakter A-F.

Praksis vurderes med bestått/ikke bestått.

Bacheloroppgaven som ligger i siste semester er avsluttende eksamen. Forøvrig er det eksamen i de enkelte fagemnene. Eksamensform varierer fra emne til emne og det vises til emneplanene for nærmere infromasjon.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.

Løpende skikkethetsvurdering av alle studenter skal foregå gjennom hele studiet og skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.

Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering.

Les mer om skikkethetsvurdering ved Nord universitet. 

For ytterligere informasjon se Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning

Profesjonspraksis (praksis i skole):
Studiet har 70 dager skolepraksis. I praksis er det krav til 100% deltakelse og alt fravær må tas igjen.

Studieåret 2023/2024:
Første studieår (kull 2023):

  • uke 47-48 i videregående skole
  • uke 4-7 i videregående skole

Andre studieår: (kull 2022):

  • Uke 45-46 i ungdomsskole
  • Uke 8-12 i videregående skole (vinterferie i løpet av perioden)

Tredje studieår (kull 2021):
10 dager praksis i skole gjennomføres etter avtale med faglærer i forbindelse med bacheloroppgaven.

Studenter kan ha maks 50% praksis ved egen arbeidsplass (30 av 60 dager). Studenten må ta fri fra eget arbeid for å ha praksis, og praksis kan ikke foregå i egne klasser.

Yrkespraksis (praksis i bedrift):

Studiet har til sammen 60 dager yrkesfaglig praksis, som gjennomføres med 10 dager pr semester. Yrkespraksisen gir studenten mulighet til å utvikle både dybde- og breddekompetanse, og skal relateres til tema i terminens spesialiseringsemner. Praksis organiseres i samarbeid med faglærer/veileder ved NORD universitet.

Les mer om praksis