Sykepleie-4 årig regional
Bachelor

Sykepleie

Vesterålen

Har du en drøm om å bli sykepleier, men er forhindret fra å flytte og studere på heltid? Ved å gå deltid nett- og samlingsbasert er det lettere å kombinere med jobb og familieliv.

Som sykepleier vil du være tett på mennesker i livets viktige øyeblikk - ved fødsel og ved livets slutt.

Utdann deg til en svært innholdsrik og meningsfull jobb - søk om studieplass på sykepleierutdanningen ved Nord universitet.


Om studiet

Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for å utføre sykepleie i alle ledd av helsetjenesten. Sykepleierutdanningen har som mål å utdanne selvstendige, ansvarsbevisste og reflekterte sykepleiere. Sykepleiere som er utdannet ved Nord universitet skal kjennetegnes som klinisk kompetente praktikere med sterkt sykepleiefaglig identitet.

Bachelor i sykepleie er grunnlaget for å søke om autorisasjon som sykepleier.

Dette studiet, regional nett- og samlingsbasert sykepleie, gir en arbeidsmengde tilsvarende 75 % pr. år sammenlignet med heltidsstudiet i sykepleie. Dette tilsvarer 30 studietimer i uken. Studiet strekker seg over lenger tid, der man bruker 4 år istedenfor 3 år.

Å ta sykepleierutdanning over 4 år er arbeidskrevende, og det anbefales å begrense jobbing ved siden av studiene. Man må også ta høyde for at man under praksisstudier - til sammen omtrent 50 uker - har 100 % studiebelastning.

Undervisningen skal i stor grad være digital, med unntak av fysisk samling i studentens førstesemester, og påfølgende samlinger som innebærer ferdighetstrening, simuleringsøvelser og annen undervisning som er avhengig av en fysisk kontekst eller tilstedeværelse. Praksisperiodene gjennomføres på praksissteder som Nord universitet har samarbeidsavtaler med.

Hva kan du jobbe som?

Som sykepleier kan du blant annet arbeide: i kommunene, på sykehus (offentlig/privat), i utlandet, innen offshore, i krigs- og katastrofeområder, på videregående skoler, høgskoler og universitet.

Hva kan du jobbe som?

Som sykepleier kan du blant annet arbeide: i kommunene, på sykehus (offentlig/privat), i utlandet, innen offshore, i krigs- og katastrofeområder, på videregående skoler, høgskoler og universitet.

​Det er to typer samlinger på denne utdanningen: Fysiske og digitale.

Digital teoretisk undervisning som studentene følger hjemmefra. Én fast digital undervisningsdag pr. 14. dag, og kortere digitale samlinger (2-3 dager) gjennom alle 4 år.

De fysiske samlinger kjøres ved det studiestedet der studenten er tatt opp. Her foregår det undervisning som ikke kan gjennomføres digitalt, slik som simulering/ferdighetstrening. Studentene følger denne undervisning sammen med andre studenter bosatt i samme region. Det blir flest samlinger på 1. studieår.

Det forventes en arbeidsinnsats pr. uke fra studentene tilsvarende 75 % av et heltidsstudium.

Samlinger høsten 2025/ våren 2026

Uke 33: Digital samling, tre dager.
Uke 34: Digital undervisningsdag (onsdag)
Uke 35: Fysisk samling tre dager

Uke 36: Digital undervisningsdager to dager *

Uke 38: Digital undervisningsdager to dager

Uke 40: Digital undervisningsdager to dager

Uke 42: Fysisk samling 1 dag + digital onsdag **

Uke 44: Digital samling, to dager

Uke 46: Digital samling, to dager

Uke 48: Digital undervisningsdag (onsdag)

Uke 51: Fysisk samling 2 dager **


Uke 2: Fysisk samling 3 dager *
Uke 4: Fysisk samling 2 dager *
Uke 14: Fysisk samling 3 dager *
Uke 20: Fysisk samling 3 dager *
Uke 24: Fysisk samling 3 dager *

* Uker med to digitale undervisningsdager vil foregå på tirsdag og onsdag, eller onsdag og torsdag. Avklares ved studiestart.

** Ukedager for fysiske samlinger avklares senere.

I tillegg blir det 1 digital undervisningsdag hver andre uke mellom samlingene. Disse legges til annenhver onsdag på partallsuker (Høst uke 36, 38, 40 etc, vår 6, 8…).

NB: Med forbehold om endringer.

Oversikt over praksisperioder*

1. studieår høst og vår; teori hele året

2. studieår høst; uke 35-44; grunnleggende praksis

2. studieår vår; uke 17-24; somatisk praksis del I

3. studieår vår; uke 1-8; somatisk praksis del 2

uke 17-24; psykisk helsearbeid/kommunehelsetjeneste

4. studieår høst; uke 36-43; kommunehelsetjeneste/psykisk helsearbeid

4. studieår vår; uke 8-13; sykepleiefaglig ledelse og tjenesteutvikling

* Oversikten er foreløpig, og det kan bli foretatt endringer underveis.

Praksis ved Bachelor i sykepleie utgjør 50% av studiet, og består av praktiske ferdigheter, simulering og praksisstudier.

Praksisstudiene skal være veiledet, jfr. Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. Læringsutbyttene for praksis kommer frem av de ulike emneplanene.

Fakultetet inngår avtaler med praksissteder og foretar plassering av studenter, etter gjeldende kriterier i praksisreglementet. Studentene har ikke anledning til å skaffe tilveie egne praksisplasser. Praksisstudiene gjennomføres i Nord universitets praksisfelt i helsetjenesten i Trøndelag. Plassering i praksisstudier vil kunne medføre ekstra kostnader for studenten. Mer informasjon om praksis.

Sykepleierutdanningen har også tilbud om enkelte praksisstudier i utlandet, se mer informasjon om dette under Utenlandsopphold.

NB: Det kan i noen tilfeller bli aktuelt at somatisk praksis (del 1 eller 2) gjennomføres i kommunehelsetjenesten.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse og krav til bostedsadresse. Du kan lese om generell studiekompetanse på nettsidene til Samordna opptak.

Spesielle opptakskrav

Bostedskrav

Du må ha registrert bostedsadresse i region Lofoten/Vesterålen, som består av følgende kommuner:

  • Flakstad, Vestvågøy, Vågan, Moskenes, Hadsel, Bø, Øksnes, Sortland, Andøy, Lødingen, Røst, Værøy.


Nord universitet henter inn informasjon fra Folkeregisteret om hvilken kommune søker er bosatt i.

Realkompetanse

Opptak til Bachelor i sykepleie krever generell studiekompetanse eller realkompetanse. Du kan lese om generell studiekompetanse på nettsidene til Samordna opptak.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og som fyller 25 år eller mer i søknadsåret, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.Du kan lese om de generelle kravene til realkompetanse på siden vår om realkompetanse.

Søkere må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av

  • militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste) inntil ett år
  • relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
  • relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politisk arbeid)
  • omsorgsarbeid for egne barn, inntil ett år


For Bachelor i sykepleie regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:

  • Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage- og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever
  • Skoler med relevant linje/fag for utdanningen – for eksempel allmenne fag, økonomiske/administrative fag og helse- og sosialfag
  • Fagbrev som helsefagarbeider, og arbeidserfaring i helse- og omsorgssektoren der søker har arbeidet med pasienter

Lærlingtid teller ikke som yrkeserfaring, men som utdanning.


Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk på Vg1 og/eller Vg2 tilsvarende 112 årstimer (Kunnskapsløftet) eller norsk på grunnkurs og VK1 tilsvarende 4 uketimer (Reform 94)
  • Matematikk 1T/1P/1PY+2PY, minimum 140 timer (Kunnskapsløftet) eller matematikk tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)
  • Engelsk tilsvarende 140 årstimer (Kunnskapsløftet) eller 5 uketimer fra et studieforberedende utdanningsprogram (Reform 94) eller 4 uketimer fra et yrkesfaglig utdanningsprogram (Reform 94)
  • Naturfag fra Vg1 tilsvarende minimum 56 årstimer (Kunnskapsløftet) eller naturfag grunnkurs tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)

Det gjøres en individuell vurdering ut fra dokumentert utdanning og arbeidspraksis.

Andre krav i løpet av studiet

For adgang til praksis i studiet kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing. Gå inn på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap sin praksisside for mer informasjon og lenker. Informasjon om politiattest ligger under "Politiattest", mens skjema for tuberkulose- og MRSA-testing ligger under "Erklæringar".

Helsetjenestene har fag-/pasientjournalsystemer, med ulike krav til tilgang/pålogging. Vær oppmerksom på at studenter som skal i praksisstudier må påregne å ha gyldig pass eller nasjonalt ID-kort.

Se nettsidene til Politiet for informasjon om pass og nasjonalt ID-kort Om pass og ID-kort - Politiet.no og nettsidene til Digitaliseringsdirektoratet for mer informasjon om sikkerhetsnivå Ulike sikkerhetsnivå | Hjelpesider for fellesløsninger

Som sykepleierstudent kan du ta deler av utdanningen i utlandet. Erfaring fra utenlandsopphold vil gi deg kunnskap og minner for livet.

Sykepleierutdanningen ved Nord universitet samarbeider med rundt 30 institusjoner i Asia, Europa og USA.

Ta kontakt med rådgiver for internasjonalisering på fsh-international@nord.no for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med, eller du kan bestille tid for en samtale om utveksling her. Les mer om utvekslingsmulighetene dine her.

Ved fullført program tildeles graden bachelor i sykepleie. Bachelor i sykepleie gir grunnlag for opptak til videreutdanninger i sykepleie, tverrprofesjonelle helsefaglige videreutdanninger og mastergradsstudier.

Forventet sluttkompetanse: Paragrafene det vises til i læringsutbyttene er fra «Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning»

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov, menneskekroppens anatomi og fysiologi og de vanligste sykdommer, symptomer, sykdomsforløp og behandling (§4)
  • har bred kunnskap om sykepleierens funksjonsområder (helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering, lindring og palliasjon) (§4)
  • har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten (§19)
  • har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen (§19)
  • har kunnskap om sykepleievitenskap og annen relevant helsevitenskap og det teoretiske grunnlaget for hvordan det vitenskapelige arbeidet er utviklet innen fagområdet (§10)
  • kan oppdatere sin fagkunnskap både i teoretiske og i praktiske problemstillinger (§10)
  • kjenner til verktøy og metoder for tjenesteutvikling og innovasjon (§16)
  • har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie, sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutvikling (§7)
  • har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenestene (§13)

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger og kan treffe begrunnede valg (§11)
  • kan anvende systematisk observasjon, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak i praksis, samt evaluere effekten og justere ved behov (§5)
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger (§20)
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning (§20)
  • har kulturkompetanse til å vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie i nasjonal og internasjonal kontekst (§5)
  • kan reflektere over egen fagutøvelse av sykepleie til pasienter og pårørende og justere denne under veiledning (§8)
  • kan finne og kritisk vurdere aktuell informasjon i fag- og forskningslitteraturen for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling (§11)
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen (§14)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og faglige problemstillinger og kan håndtere ulike situasjoner med bakgrunn i disse (§9)
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter over tid, alene og i samarbeid med pasienter, pårørende, medstudenter og andre, og i tråd med etiske krav og retningslinjer (§12)
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig (§12)
  • har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå (§21)
  • har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen (§21)
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandlingsprosesser med andre faggrupper og gjennom tverrfaglig samarbeid bidra til utvikling av god sykepleiepraksis (§9, 12)
  • kjenner til kvalitetsutfordringer som krever innovasjon og kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende (§18)
Utover kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur, vil det kunne påregnes utgifter til ekstra bolig, reiseutgifter etc i forbindelse med praksis. Studentene må disponere egen datamaskin.