Barneføtter klatrer
Kortere studier

Utredning og tiltak i arbeid med barn, unge og familier

Bodø

I emnet får studentene fordype seg i arbeid med utredning av omsorgssituasjon, vurderinger og utvikling av tiltak for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.


Om studiet

I emnet får studentene fordype seg i arbeid med utredning av omsorgssituasjon, vurderinger og utvikling av tiltak for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. I emnet vektlegges studentenes arbeid med konkrete caser og å utvikle begrunnede arbeidsmåter for vurderinger og tiltak.
Samlinger gjennomføres i uke 2 og 13 i 2025. Eksakte datoer vil publiseres så snart timeplanen er lansert.
Opptak til studieprogrammet krever fullført bachelor i sosialt arbeid, barnevern eller vernepleie. Studenter med annen relevant samfunnsvitenskapelig eller pedagogisk bachelorgrad og minimum to års erfaring fra arbeid innen det sosialfaglige tjenestefeltet kan også gis opptak etter individuell vurdering.

Kunnskap

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om kravet til faglig kvalitet og forsvarlighet i utrednings- og tiltaksarbeid i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • Har avansert kunnskap om utredning og vurdering av omsorgssituasjon og hvordan overgrep og omsorgssvikt oppstår og kommer til uttrykk
  • Har spesialisert kunnskap om vurdering av barnets beste i et samfunn preget av mangfold, herunder kunnskap om minoritetsperspektiver og samisk kultur og familieliv.
  • Har inngående kunnskap om familiearbeid
  • Har inngående kunnskap om miljøterapi som arbeidsmetode
  • med barn og unge, i og utenfor institusjon

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan analysere komplekse faglige problemstillinger i arbeid med barn, unge og familier
  • Kan bruke ulike perspektiver og tilnærminger i samtaler, samarbeid og i relasjoner med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til prinsippet om barnets beste og hvordan dette kan anvendes i møte med barn og foreldre
  • Kan identifisere og analysere etiske problemstillinger og utøve forsvarlig skjønn i arbeid med barn, unge og foreldre, i og utenfor institusjon.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon.
  • Kan analysere relevante yrkesetiske problemstillinger i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og kritisk reflektere over hvordan egne verdier kan innvirke på arbeidet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.​