Yrkesfaglærer
Bli yrkesfaglærer! På dette nett- og samlingsbaserte studiet kan du velge mellom flere utdanningsprogram. Studiet gir deg undervisningskompetanse.
Om studiet
Har du fagbrev og minst to års yrkeserfaring? Ønsker du å jobbe som lærer i ungdomsskolen eller den videregående skolen? Nord universitet tilbyr en treårig utdanning som yrkesfaglærer som gir deg undervisningskompetanse innenfor ditt programfag. Vi tilbyr yrkesfaglærerutdanning innenfor åtte ulike fagvalg:
- Bygg- og anleggsteknikk
- Elektro- og datateknologi
- Helse- og oppvekstfag
- Informasjonsteknologi og medieproduksjon
- Naturbruk
- Restaurant- og matfag
- Salg, service og reiseliv
- Teknologi- og industrifag
Dette er et heltidsstudium som er nett- og samlingsbasert. Det er ti obligatoriske samlingsdager i halvåret. Mellom samlingene jobber du på nett med obligatoriske oppgaver. Dette skjer individuelt og i samarbeid med andre studenter, veiledet av faglærer.
Opptakskravet er fagbrev, minst to års yrkeserfaring og generell studiekompetanse. Dersom du mangler generell studiekompetanse kan realkompetanse erstatte dette. Fristen for å søke om vurdering av realkompetanse er 1. mars. For mer informasjon, se punktet «Opptakskrav».
Hva kan du jobbe som?
Yrkesfaglærer i videregående skole
Lærer i ungdomsskolen
Konsulent eller leder ved opplæringskontor
Det vil bli gjennomført digitalt oppstartswebinar for nytt studieår til følgende tider;
1. studieår (kull 24): tirsdag 20. august kl 12-15
2. studieår (kull 23): tirsdag 27. august, kl 12-15
3. studieår (kull 22): torsdag 22. august, kl 12-15
Samlinger studieåret 24/25
1. studieår (kull 24): Samling uke 35, 42, 2 og 11 ved campus Bodø.
2. studieår (kull 23): Samling uke 37, 44, 4 og 13 ved campus Bodø.
3. studieår (kull 22): Samling uke 36, 42, 3, 12 ved campus Bodø.
Tidspunkt for arbeid i obligatoriske webinarer, gruppearbeid og veiledning:
1. studieår (kull 24): Tirsdager kl 12-15
2. studieår (kull 23): Tirsdager kl 12-15
3. Studieår (kull 22): Torsdager kl 12-15
Profesjonspraksis (praksis i skole):
Studiet har 70 dager skolepraksis. I praksis er det krav til 100% deltakelse og alt fravær må tas igjen.
Studieåret 2024/2025:
Første studieår (kull 2024):
- uke 47og 48 i videregående skole
- uke 4-7 i videregående skole
Andre studieår: (kull 2023):
- Uke 45 og46 i ungdomsskole
- Uke 8-12 i videregående skole (vinterferie i løpet av perioden)
Tredje studieår (kull 2022):
10 dager praksis i skole gjennomføres etter avtale med faglærer i forbindelse med bacheloroppgaven.
Studenter kan ha maks 50% praksis ved egen arbeidsplass (30 av 60 dager). Studenten må ta fri fra eget arbeid for å ha praksis, og praksis kan ikke foregå i egne klasser.
Yrkespraksis (praksis i bedrift):
Studiet har til sammen 60 dager yrkesfaglig praksis, som gjennomføres med 10 dager pr semester. Yrkespraksisen gir studenten mulighet til å utvikle både dybde- og breddekompetanse, og skal relateres til tema i terminens spesialiseringsemner. Praksis organiseres i samarbeid med faglærer/veileder ved NORD universitet.
Nord universitet tilbyr yrkesfaglærerutdanning innen følgende yrkesfaglige studieprogram:
- Bygg og anleggsteknikk
- Elektro og datateknologi
- Helse og oppvekstfag
- Informasjonsteknologi og medieproduksjon
- Naturbruk
- Restaurant og matfag
- Salg, service og reiseliv
- Teknologi- og Industrifag
Opptakskrav
- Fag-/svennebrev eller annen fullført og bestått treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen det aktuelle yrkesområdet og minimum to års relevant yrkespraksis etter avsluttet fagutdanning
og
- generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
Her finner du mer informasjon om realkompetanse:
https://www.nord.no/no/studier/opptak/realkompetanse
Rangering av søkere som søker på bakgrunn av realkompetanse
- Søkere med dokumentert tilsetting på vilkår i videregående skole i henhold til bestemmelser i lov om grunnskolen og den videregående opplæringa.
- Antall måneder relevant yrkespraksis ut over opptakskravet.
- Master i tilpasset opplæring m/ fordypning yrkesdidaktikk
- Master i praktisk kunnskap
- PhD
KUNNSKAP
Kandidaten:
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- kan vurdere behov for helse-, miljø- og sikkerhetstiltak innen aktuelle yrkesområder
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag, og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8 -13 trinn)
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms sosialisering, utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster, herunder også samisk barne- og ungdomskultur
- har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet, jamfør Forskrift om rammeplan for yrkesfaglærerutdanning for trinn 8-13
FERDIGHETER
Kandidaten:
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8-13.trinn)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten:
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for eleveners og lærlingers læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- har innsikt i fellestrekk og ulikheter mellom de ulike yrkene innenfor eget utdanningsprogram og kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan bygge gode relasjoner til elever og lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere