Trude Marielle fikk jobb ved Forsvarets høgskole etter endt utdanning

Trude Marielle Gjelsten på konferanse ved National Defence University i Kyiv

Trude Marielle Gjelsten på konferanse ved National Defence University i Kyiv. Foto: National Defence University of Ukraine

Trude Marielle fikk jobb ved Forsvarets høgskole etter endt utdanning
– Jeg har alltid vært interessert i sikkerhetspolitikk.

Da Trude Marielle Gjelsten (30) leste om emnene på årsstudiet i internasjonale relasjoner, ble hun så begeistret at det var enkelt å bestemme seg for å søke om studieplass.

Etter fullført årsstudium var veien kort til bachelorstudiet i internasjonale relasjoner, og senere en mastergrad innenfor samme tematikk.

Fra ledelsesansvar til forskning

Portrettbilde av Trude Marielle Gjelsten
Trude Marielle Gjelsten mener at det er et økende behov for kompetanse innenfor internasjonale relasjoner. Foto: Forsvarets høgskole

Trude Marielle jobber som vitenskapelig assistent ved Stabsskolen på Forsvarets høgskole.

– Her jobber jeg i et forskningsprosjekt som heter "Total Defence Cooperation with Ukraine". Det er et forskningsprosjekt i samarbeid med National Defence University of Ukraine (NDUU), sier hun.

– Jeg har hatt mange ulike arbeidsoppgaver, fra lederansvar i forbindelse med konferanseplanlegging, typiske administrative oppgaver til forskning og formidling. Nå er jeg i gang med å skrive om masteroppgaven min til en artikkel, med mål om å publisere i tidsskrift.

Hun jobber også tett med deres samarbeidspartnere ved NDUU, i forbindelse med både forskning og koordinering av aktivitet knyttet til samarbeidet.

Kompetanse til å se verden fra ulike perspektiver

Utdanningen har vært viktig på flere områder, forteller Trude Marielle, og trekker spesielt frem skrivetrening og analyse som nyttig.

– Først og fremst fikk jeg mulighet til å få et masterstipend i prosjektet jeg jobber i. Dette ga meg et godt grunnlag for å søke jobb ved Forsvarets høgskole etter endt utdanning.

– Skrivetrening og analyse har vært essensielt for forskning. Jeg synes også at kompetansen man tilegner seg gjennom utdanningen for å forstå kompleksiteten av det som skjer i verden, har vært spesielt viktig for å se ulike perspektiver. Men også for å kunne drive forskning sammen med våre ukrainske samarbeidspartnere på en god måte.

Behov for kompetanse innenfor internasjonale relasjoner

Trude Marielle anbefaler studiet til alle som er interessert i det som skjer i verden i dag.

– Det aller viktigste er at interessen for sikkerhetspolitikk ligger til grunn. Det er utrolig mye som skjer i verden i dag. Det er også et stadig voksende behov for kompetanse innenfor internasjonale relasjoner, både i Forsvaret, staten, store og mellomstore bedrifter, og i ulike organisasjoner.

– Dette gjør at det finnes utrolig mange muligheter for karrierevalg. Man kan fokusere på forskjellig tema om alt fra klima og konsekvensen av klimaendringer, humanitære utfordringer, til et militært fokus, fullskala krigføring og gråsoner. Innenfor de ulike temaene kan man blant annet jobbe som forsker, rådgiver eller koordinator.

Studiemiljøet var preget av samhold

Trude Marielle har gode minner fra studietiden, og trekker frem at miljøet i klassen var støttende.

– Vi var en gruppe på ca. 15 personer som stadig var fysisk tilstede på undervisning. Vi tok ofte initiativ til sosiale treff. Dette var alt fra julebord til studiepils, eller å samles på kontoret til studentforeningen Inter hvor flere av oss var engasjerte. Også flere av foreleserne initierte og deltok i sosiale tilstelninger.

– Jeg opplevde klassen som en gruppe som støttet hverandre, uten at det ble et krevende ytre press. Jeg har fortsatt kontakt med mange av dem i dag, noe som er nyttig både kollegialt, sosialt og i nettverksbygging.

Anbefaler å engasjere seg og å lære gode studieteknikker

Det klare rådet fra Trude Marielle til kommende studenter, er at det lønner seg å engasjere seg.

– Studer noe du selv synes er spennende, og engasjer deg! Tanken på å engasjere seg kan virke tidkrevende, men den sosiale biten gjør at engasjementet ikke føles som jobb. Du får dessuten mange nye venner. Studiemiljøet vårt var i stor grad preget av engasjement. Jeg var selv tidlig ute og engasjerte meg, noe som ga meg et unikt nettverk og muligheten til å påvirke min egen studiehverdag.

– Videre angrer jeg på at jeg ikke tidlig lærte meg effektive studieteknikker og fokuserte mer på skrivetrening. Biblioteket er en genial ressurs, som kan tilby lavterskel-kurs du vil ha stor nytte av senere.

– Til slutt vil jeg tipse om å starte å skrive på engelsk først som sist. Det vil du ha mye igjen for om du senere skal kommunisere med internasjonale aktører eller publisere artikler, avslutter Trude Marielle Gjelsten.

Trude Marielle Gjelsten

Bachelor i internasjonale relasjoner