Fakta om Nord universitet

Nord universitet er et ungt universitet med sterk regional tilknytning og et globalt perspektiv.
Vegg med Nord universitet-skilt på norsk og samisk

Universitetet har 11.000 studenter og 1.300 ansatte, fordelt på studiestedene Bodø, Levanger, Steinkjer, Stjørdal, Mo i Rana, Namsos, Nesna og Vesterålen.

Vi leverer fremtidsrettede studietilbud og relevant forskning med fokus på blå og grønn vekst, innovasjon og entreprenørskap, og velferd, helse og oppvekst.

Vi har ledende nasjonale forskningsmiljøer for eksempel innen havbruk og biovitenskap og innen innovasjon og entreprenørskap.

Nord universitet samarbeider med kunnskapsinstitusjoner i mange land. Vi har mange internasjonale studenter og vi tilbyr utveksling på mange studieretninger.

Nord universitet dekker geografisk de tradisjonelle lulesamiske, pitesamiske, umesamiske og sørsamiske områdene i Sapmi. Universitetet har et nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur.

Våre fakulteter: