Elisabeth Bjørnestad
Professor II
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Areas of expertise
Early Childhood Education, Evaluation, Dissemination, Research group, Research ethics, Research methods, Research cooperation, Learning environment
2023
Acquisition of the majority language in Norwegian ECEC: Relating language-learning environment in ECEC to expressive vocabulary 2023, Nordisk barnehageforskning: Volum 20 s. 56-76 Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Kleppe, Rasmus; Garmann, Nina Gram; Bjørnestad, Elisabeth
2022
Lekens betydning for barns utvikling Grunnbok i pedagogisk psykologi 2022, Fagbokforlaget: s. 103-116 Bjørnestad, Elisabeth; Johannessen, Charlotte U; Kleppe, Rasmus
Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen 2022, Nordisk barnehageforskning: Volum 19 s. 171-191 Nilsen, Tone Rove; Bjørnestad, Elisabeth; Hannås, Bjørg Mari
Kvalitet i samspelet mellom barn og personale i norske barnehagar 2022, Nordisk barnehageforskning: Volum 19 s. 97-115 Pedersen, Lillian; Bjørnestad, Elisabeth; Nornes-Nymark, Merete ; Engesæter, Mari; Aadland, Eivind
2021
Observasjon som metode i barnehage- og klasseromsforskning Metoder i klasseromsforskning
Forskningsdesign, datainnsamling og analyse 2021, Universitetsforlaget: s. 125-152 Dalland, Cecilie Pedersen; Bjørnestad, Elisabeth; Andersson-Bakken, Emilia
2020
Everyday interactions between staff and children
aged 1-5 in Norwegian ECEC 2020, Early Years: Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
The association between preschool quality and objectively assessed physical activity among Norwegian preschoolers 2020, Journal for Research in Arts and Sports Education: Volum 4 s. 7-25 Johannessen, Kjersti; Bjørnestad, Elisabeth; Nilsen, Ada Kristine Ofrim; Ylvisåker, Einar; Nornes-Nymark, Merete; Engesæter, Mari
2019
To what extend does the ITERS-R address pedagogical quality as described in the Norwegian Framework plan? Teachers' and Families' Perspectives in Early Childhood Education and Care Early Childhood Education in the 21st Century Vol. II, 1st Edition 2019, Routledge: s. 155-171 Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe; Alvestad, Marit
Lek og lekende perspektiver i skolens første år Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO 2019, Universitetsforlaget: s. 15-26 Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs
Contested quality: the struggle over quality, play and
preschooling in Norwegian early childhood education
and care
Policification of Early Childhood Education and Care: Early Childhood Education in the 21st Century Vol III 2019, Routledge: s. 154-174 Tuastad, Svein Erik; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit
Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales 2019, Scandinavian Journal of Educational Research: s. 1-20 Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine Louise; Os, Ellen; Baustad, Anne Grethe
Lek i begynneropplæringen. Lekende tilnærminger til skole og SFO 2019, Universitetsforlaget: Becher, Aslaug Andreassen; Bjørnestad, Elisabeth; Hogsnes, Hilde Dehnæs
2018
Norwegian ECEC staff’s thinking on quality of interaction 2018, Early Child Development and Care: Volum 190 s. 1969-1982 Baustad, Anne Grethe; Rønning, Wenche; Bjørnestad, Elisabeth
Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale 2018, Nordisk barnehageforskning: Volum 17 s. 1-22 Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth; Hegna, Maren Meyer
The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers 2018, International Journal of Child Care and Education Policy: Volum 12:9 s. 1-15 Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC. 2018, Varhaiskasvatuksen Tiedelehti: Volum 7 s. 338-361 Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine Louise; Barnes, Jaqueline; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
2017
Kvaliteten i norske barnehagar: Eit nytt Pisa-sjokk? Barneomsorg på norsk: i samspill og spenning mellom hjem og stat 2017, Universitetsforlaget: s. 173-190 Bjørnestad, Elisabeth; Tuastad, Svein Erik; Alvestad, Marit
Barnehagen i ei brytningstid. Spenninga mellom samfunnsnytte og barndommen sin eigenverdi Barneomsorg på norsk: i samspill og spenning mellom hjem og stat 2017, Universitetsforlaget: s. 154-172 Alvestad, Marit; Tuastad, Svein Erik; Bjørnestad, Elisabeth
2016
2014
Uro i skolen. Gjesteredaktør 2014, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 149-217 Duesund, Liv; Stray, Janicke Heldal; Bjørnestad, Elisabeth
2013
New Voices in Norwegian Educational Research 2013, Brill|Sense: Bjørnestad, Elisabeth; Stray, Janicke Heldal
2009
Sammenligning av Schirmer tåretest-verdier hos tre hunderaser og beskrivelse av keratoconjunctivitis sicca hos kinesiske nakenhunder 2009, Norsk Veterinærtidsskrift: Volum 121 s. 727-732 Ulfeng, Martine; Bjørnestad, Elisabeth; Bjerkås, Ellen
2004
Katarakt hos torsk i oppdrett - resultater av en preliminær undersøkelse 2004, Norsk Veterinærtidsskrift: Volum 116 s. 249-253 Bjerkås, Ellen; Sveier, Harald; Bjørnestad, Elisabeth
2023
Barnehage og skole hånd i hånd?
Har barnehagen betydning for barns senere skoleprestasjoner? 2023, Bjørnestad, Elisabeth; Hatlevik, Ove Edvard
Kvalitet i samspelet mellom personale og barn i norske barnehagar 2023, Pedersen, Lillian; Bjørnestad, Elisabeth
Predicting cognitive development and social competence outcomes from ITERS-R and ECERS-R 2023, Hansen, Joakim Evensen; Eliassen, Erik; Bjørnestad, Elisabeth; Melhuish, Edward C.; Barnes, Jaqueline
Et blikk inn i førsteklasserommet - Lek, læring og vennskap 2023, Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine; Dalland, Cecilie Pedersen; Hølland, Silje; Andersson-Bakken, Emilia; Håøy, Annbjørg
Lek i skole, lærerutdanning og forskning 2023, Bjørnestad, Elisabeth; Øksnes, Maria
2022
Educators' and Parents' perceptions of children's play and learning in ECEC 2022, Lundkvist, Marina; Ingebrigtsen, Tove; Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe
Quality in the interaction between staff and children in Norwegian kindergartens observed with ECERS-R 2022, Pedersen, Lillian; Nornes-Nymark, Merete ; Bjørnestad, Elisabeth; Engesæter, Mari; Aadland, Eivind
"Hit eit steg og dit eit steg" - sakte med sikkert framover?-En systematisk kartlegging av premisser for og trekk ved førsteklasse 2022, Volum 2022 Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine; Dalland, Cecilie Pedersen; Hølland, Silje; Svanes, Ingvill Krogstad; Sundtjønn, Trude
Koronapandemiens konsekvenser
for overgang mellom barnehage
og skole
2022, OsloMet - storbyuniversitetet: Myrvold, Trine; Bjørnestad, Elisabeth; Dalland, Cecilie Pedersen; Hernes, Leif; Hølland, Silje; Os, Ellen
2021
Informasjonswebinar - GoBaN studien 2021, Bjørnestad, Elisabeth; Hatlevik, Ove Edvard; Sandvik, Margareth; Hegna, Maren Meyer; Trouiller, Thomas finnøy
Ny bestemmelse sett i forhold til forskning fra GoBaN-prosjektet 2021, Hansen, Joakim Evensen; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit
Overgangspraksiser, læring og undervisningspraksiser – barnehage og førsteklasse. En arbeidsrapport av litteraturgjennomgang. 2021, Volum 2021 Hølland, Silje; Bjørnestad, Elisabeth; Dalland, Cecilie Pedersen; Sundtjønn, Trude; Myrvold, Trine; Andersson-Bakken, Emilia
2020
Om å lytte til barns stemmer og opplevelser i utfordrende hverdager.
Et utviklingsprosjekt for å få frem barnas stemme – på tvers av sperrebånd, såpe og smittevern. Barns helsefremmende medbestemmelse, perspektiv og rettigheter i en global pandemi.
2020, Fløtten, Kristin Anne Østrem; Bjerknes, Cathrine; Olsen, Kathrin; Bjørnestad, Elisabeth
Skal du velge barnehage til høsten? Dette kjennetegner de beste.
2020, Humberset, Kathrine; Bjørnestad, Elisabeth; Alvestad, Marit
2019
Gode barnehager for barn i Norge? Kvalitet i læringsmiljø 2019, Bjørnestad, Elisabeth
Quality in Norwegian ECEC 2019, Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe
ITERS-R og ECERS-R som egenvurderingsverktøy i norske barnehager 2019, Kleppe, Rasmus; Bjørnestad, Elisabeth
Økt barnehagelærertetthet og hverdagskvalitet i barnehagen 2019, OsloMet - storbyuniversitetet: Kleppe, Rasmus; Bjørnestad, Elisabeth
Care and education in Norwegian ECEC: Educators’ and Parents’ views 2019, Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
Er basebarnehager bra for barn 2019, Bjørnestad, Elisabeth
Teachers’ and assistants’ interaction skills in Norwegian ECEC for toddlers; the applicability of the Caregiver Interaction Profile (CIP) scales 2019, Broekhuizen, Martine Louise; Bjørnestad, Elisabeth
Kvalitet i barnehagen - en dybdestudie
2019, Alvestad, Marit; Gjems, Liv; Bjørnestad, Elisabeth; Tungland, Inger Benny Espedal; Storli, June Berger; Velde, Kjersti Lønning
Fysisk aktivitet og kvalitet i barnehagen. Samanheng mellom barnehagekvalitet og objektivt målt fysisk aktivitetsnivå. 2019, Johannessen, Kjersti; Nilsen, Ada Kristine Ofrim; Ylvisåker, Einar; Nornes-Nymark, Merete ; Engesæter, Mari; Bjørnestad, Elisabeth
Leder 3/19 2019, Norsk pedagogisk tidsskrift: Roos, Merethe; Bjørnestad, Elisabeth
The relation between sick leave, staff stability, turnover and quality in Norwegian ECEC 2019, Moser, Thomas; Kleppe, Rasmus; Eliassen, Erik; Bjørnestad, Elisabeth
ITERS-R og ECERS-R som verktøy for egenvurdering og kvalitetsutvikling - funn fra et pilotprosjekt.
2019, Kleppe, Rasmus; Bjørnestad, Elisabeth
The relation between sick leave, staff stability, turnover and quality in Norwegian ECEC provisions 2019, Moser, Thomas; Kleppe, Rasmus; Eliassen, Erik; Bjørnestad, Elisabeth
Kvalitet i barnehagen. Rapport fra dybdestudien i det longitudinelle forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN). 2019, Universitetet i Stavanger: Alvestad, Marit; Gjems, Liv; Myrvang, Ellinor; Storli, June Berger; Tungland, Inger Benny Espedal; Velde, Kjersti Lønning
2018
GoBaN resultater som inspirasjon til refleksjon på ulike nivå i barnehagesektoren 2018, Bjørnestad, Elisabeth
Applying an alternate scoring procedure and reorganizing indicators in the Environment Rating Scales 2018, Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe; Hegna, Maren Meyer
De yngste barna i barnehagen - tilrettelegging for god omsorge, lek og læring 2018, Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
Assessing quality in Norwegian Kindergartens using - Environmental Rating Scales. 2018, Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
Læringsmiljøets betydning for barns utvikling – funn fra GoBaN-studien 2018, Eliassen, Erik; Bjørnestad, Elisabeth
The relationship between structural factors and interaction quality in Norwegian ECEC for toddlers 2018, Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
2017
"Interactionquality and differential associations on children’s social and emotional skills in Norway" 2017, Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine; Bjørnestad, Elisabeth
Kvalitetsundersøkelse av barnehagetilbudet til barn under tre år 2017, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
GoBaN blikk på kvalitet i norske barnehager. Hva finner vi når det gjelder 1-3 åringene? 2017, Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
"GoBaN blikk" på kvalitet 2017, Bjørnestad, Elisabeth
Applying an alternate scoring procedure and reorganization of idicators in the ITERS-R 2017, Bjørnestad, Elisabeth; Eliassen, Erik; Hegna, Maren Meyer; Broekhuizen, Martine; Barnes, Jacqueline
A Psychometric evaluation of the ITERS-R and ECERS-R in Norwegian Early Childhood Education and Care 2017, Bjørnestad, Elisabeth; Eliassen, Erik
Best kvalitet på småbarns- eller storebarnsavdelinger? ITERS-R og ECERS-R 2017, Bjørnestad, Elisabeth; Eliassen, Erik
Brenner for barna 2017, Bjørnestad, Elisabeth
Professor om skolestart: -Alt trenger ikke å være perfekt fra dag èn 2017, Bjørnestad, Elisabeth
Glimpses of childcare quality in Norway measured with ITERS-R and ECERS-R 2017, Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe
Kvalitativa studien: Rapporten 2017, Johansson, Eva Marianne; Alvestad, Marit; Bjørnestad, Elisabeth
Workshop kvalitativa studien Arbete med fallstudierna 2017, Johansson, Eva Marianne; Alvestad, Marit; Bjørnestad, Elisabeth
Det har jo alltid vært slik! - barnehagens fysiske læringsmiljø 2017, Bjørnestad, Elisabeth
Barnehagekvalitet belyst gjennom forskning - fokus på de yngste barna 2017, Bjørnestad, Elisabeth
Goban Kvalitativa studien. Fieldwork adults 2017, Johansson, Eva Marianne; Alvestad, Marit; Bjørnestad, Elisabeth; Gjems, Liv
Goban. Workshop Qualitative Studies Fieldwork Children 2017, Johansson, Eva Marianne; Alvestad, Marit; Bjørnestad, Elisabeth; Gjems, Liv
Goban: Workshop Qualitative Studies 2017, Johansson, Eva Marianne; Alvestad, Marit; Bjørnestad, Elisabeth
Effects of staff-child interaction-quality on children’s social skills in Norwegian ECEC–centers 2017, Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Broekhuizen, Martine; Bjørnestad, Elisabeth
2016
Kvalitet i norske barnehager? GoBaN-blikk på de yngste barna 2016, Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Kvalitetsarbeid i barnehagen, 1-3 åringene. Presentasjon fra GoBaN. 2016, Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
GoBaN-blikk på kvalitet for 1-3 åringer i barnehager i Norge 2016, Baustad, Anne Grethe; Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
The relationship between caregiver-child interaction-quality, and children’s social and emotional skills in Norwegian ECEC. 2016, Løkken, Ingrid Midteide; Bjørnestad, Elisabeth; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas
Measurement tools 2016, Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
Et GoBaN blikk på kvalitet for de yngste 2016, Bjørnestad, Elisabeth
Barnehagelæreren avgjør 2016, Bjørnestad, Elisabeth
Resultater fra GoBaN og Blikk for Barn 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Hvordan påvirker strukturelle faktorer kvaliteten for de minste? 2016, Bjørnestad, Elisabeth
Kvalitet i barnehagen for de yngste - med et GoBaN blikk 2016, Bjørnestad, Elisabeth
Et blilde av kvaliteten I barnehagetilbudet for barn under 3 år - resultater fra GoBaN og Blikk for Barn 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
To what extend does ITERS-R address pedagogical quality as described in the Norwegian Framework plan? 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne Grethe; Alvestad, Marit
Hvordan er kvaliteten for 1-3 åringene i barnehagen målt med ITERS-R og CIP? 2016, Bjørnestad, Elisabeth
Assessing Quality in Norwegian Toddler Child Care with ITERS-R 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Bra nok? Undersøkelse av utviklings- og læringsmiljøet i barnehager for barn fra 1 til 3 år 2016, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Dette bør bli bedre for de minste barna 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Gulbrandsen, Lars; Hernes, Leif; Os, Ellen
Assessing global quality in Norwegian ECEC by applying an alternate scoring option on the ITERS-R 2016, Hegna, Maren Meyer; Bjørnestad, Elisabeth
Barnehager for de yngste. Er tilbudet bra nok? 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Småbarn i norske barnehager: Er tilbudet bra nok? 2016, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Hva er bra nok for de minste? 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Bra nok? Utviklings- og læringsmiljøet i barnehager for barn fra 1 til 3 år 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Stor forskning på norsk barnehage. Bruk hverdagsspråket i barnehagen 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
GoBaN og BfB - oppsummering av kvalitet for de minste i barnehagen 2016, Bjørnestad, Elisabeth
Hva er bra nok for de minste? Kvalitet i barnehagetilbudet til barn under tre 2016, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Hva er bra nok for de minste? Kvalitet i barnehagetilbudet til barn under tre 2016, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Et blikk på kvalitet 2016, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
The relationship between caregiver-child interaction quality and children’s social and emotional skills in Norwegian ECEC 2016, Midteide Løkken, Ingrid; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
2015
Dette kan bli bedre for de minste barna 2015, Gulbrandsen, Lars; Bjørnestad, Elisabeth
Measurments tools 2015, Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
GOBAN - et blikk på kvalitet for barn i norske barnehager 2015, Gulbrandsen, Lars; Bjørnestad, Elisabeth; Baustad, Anne-Grethe
GoBaN - oppsummering av funn fra første runde 2015, Gulbrandsen, Lars; Bjørnestad, Elisabeth
Child care quality in Norwegian ECEC measured with Caregiver Interaction Profile Scales (CIP) and ITERS-R
2015, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen; Hegna, Maren Meyer
Leder 2015, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 1-2 Bjørnestad, Elisabeth; Roos, Merethe
Bra nok? En undersøkelse av utviklings- og læringsmiljøet i barnehager for barn fra 1 til 3 år. 2015, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Bra nok barnehage? Hvordan er utviklings- og læringsmiljøet i barnehager for barn fra 1 til 3 år 2015, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
GoBaN og BfB - et blikk på kvalitet for barn under tre år 2015, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Er barnehagetilbudet for barn under tre år godt nok?Undersøkelse av kvalitet i mer enn 200 barnehagegrupper
2015, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
GoBan og Blikk for Barn – presentasjon av resultater hittil 2015, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Det aller viktigste: Kvalitet i samspill mellom de yngste barnehagebarna og omsorgsgivere 2015, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
kvalitet i barnehage 2015, Bjørnestad, Elisabeth
GoBaN og Bfb - hva sier ITERS-R og CIP? 2015, Bjørnestad, Elisabeth
Leder 2015, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 319-320 Bjørnestad, Elisabeth; Roos, Merethe
Frilek best for de minste 2015, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Stor norsk studie: Barnehagene dårligere enn ventet
2015, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Barnehagetilbudet til de minste barna dårligere enn forventet 2015, Nøra, Stig; Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
“Measuring childrens social and emotional competence in ECEC”.
2015, Løkken, Ingrid Midteide; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth
How measure quality in Norwegian ECEC? Focus on use of instruments 2015, Bjørnestad, Elisabeth
Why and how measure quality? Norwegian ECEC as an example 2015, Bjørnestad, Elisabeth
Why and how measure quality in Norwegian ECEC? 2015, Bjørnestad, Elisabeth
GoBaN - utvikling av kvalitetsindikatorer 2015, Bjørnestad, Elisabeth
Leder 2015, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 69-71 Bjørnestad, Elisabeth; Roos, Merethe
Kompetanse for mangfold 2015, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 163-167 Røthing, Åse; Bjørnestad, Elisabeth
Orientering om foreløpige resultater fra prosjektene "Blikk for barn" og "Gode barnehager for barn i Norge" 2015, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Mellom tillit og kontroll 2015, Høgskolen i Oslo og Akershus: Bjørnestad, Elisabeth; Førde, Elisabeth
Optimizing Elementary Education Student Learning while Meeting Partnership Schools - a Pilot Study 2015, Kaldahl, Anne-Grete; Bjørnestad, Elisabeth
2014
Quality in Norwegian ECEC: A longitudinal approach 2014, Bjørnestad, Elisabeth; Gulbrandsen, Lars ; Johansson, Jan-Erik
Quality from different points of view 2014, Baustad, Anne-Grethe; Bjørnestad, Elisabeth; Eliassen, Erik
Leder 2014, Norsk pedagogisk tidsskrift: Volum 4 s. 219-221 Roos, Merethe; Bjørnestad, Elisabeth
Use of international tools to measure quality in Norwegian ECEC 2014, Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Uro i skolen 2014, Norsk pedagogisk tidsskrift: Volum 98 s. 149-151 Duesund, Liv; Stray, Janicke Heldal; Bjørnestad, Elisabeth
I Norge er man klar med kvalitetsmålinger 2014, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Blikk for barn og GoBaN. Bakgrunn for to store, norske forskningsprosjektet. Om å være på rett sted til rett tid. 2014, Os, Ellen; Hernes, Leif; Bjørnestad, Elisabeth
Norsk barnehageforskning. Hvor er vi og hvor er vi på vei? 2014, Bjørnestad, Elisabeth; Moser, Thomas; Os, Ellen
Forskningsverktøy 2014, Bjørnestad, Elisabeth
Using international tools to measuring quality in Norwegian Early Childhood Education and Care 2014, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
2013
New Voices in Norwegian Educational Research New Voices in Norwegian Educational Research 2013, Brill|Sense: s. 1-5 Bjørnestad, Elisabeth; Stray, Janicke Heldal
Kunnskapsløftet-hva sier forskningen 2013, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 351-354 Bjørnestad, Elisabeth; Arnseth, Hans Christian; Ludvigsen, Sten Runar
Kvalitet i barnehagen - et longitudinelt studie 2013, Baustad, Anne-Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
Hvordan samarbeide om prosjekt om kvalitet i norske barnehager? 2013, Baustad, Anne-Grethe; Bjørnestad, Elisabeth
Hvordan måle prosesskvalitet - erfaringer fra GoBaN 2013, Bjørnestad, Elisabeth; Eliassen, Erik
Undervisning og veiledning i høyere utdanning 2013, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 1-3 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
Forskningsstatus i barnehagesektoren 2013, Bjørnestad, Elisabeth
kvalitet i barnehagen 2013, Bjørnestad, Elisabeth
Better Provision for Norway's Children in ECEC 2013, Bjørnestad, Elisabeth; Gulbrandsen, Lars ; Johansson, Jan-Erik
Metodiske idealkrav og nødvendige tilpasninger 2013, Bjørnestad, Elisabeth; Gulbrandsen, Lars ; Johansson, Jan-Erik; Os, Ellen
To store kvalitetsprosjekt 2013, Bjørnestad, Elisabeth; Os, Ellen
Nye utfordringer krever nye praksiser 2013, Norsk pedagogisk tidsskrift: Bjørnestad, Elisabeth; Roos, Merethe
Refleksjon for bedre undervisning 2013, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 81-83 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
Transfer in the Norwegian educational system - from kindergarten to apprentice - a pilot study 2013, Bjørnestad, Elisabeth; Inglar, Tron; Jensen, Inger Kristine; Aarsæther, Finn
2012
Hva betyr livet i barnehagen for barn under 3 år? En forskningsoversikt 2012, Høgskolen i Oslo og Akershus: Bjørnestad, Elisabeth; Pramling Samuelsson, Ingrid; Bae, Berit; Gulbrandsen, Lars ; Johansson, Jan-Erik; Løberg, Hege
Hva betyr livet i barnehagen for barn under tre år? - en forskningsoversikt 2012, Høgskolen i Oslo og Akershus: Bjørnestad, Elisabeth; Pramling Samuelsson, Ingrid; Bae, Berit; Johansson, Jan-Erik; Gulbrandsen, Lars ; Løberg, Hege
Den gode praksisskolen 2012, Høgskolen i Oslo og Akershus: Bjørnestad, Elisabeth
Profesjonsutdanninger, språklæring og pedagogikkens egenart 2012, Norsk pedagogisk tidsskrift: Volum 1 s. 1-3 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
Internasjonale trender 2012, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 169-171 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
Fra lærerutdanning til klasserommet 2012, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 255-257 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
Viktig med kvalitet i barnehagetilbudet til de minste 2012, Morgenbladet: Os, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
Kjønn i utdanningsløpet – gjenkjennelig og komplekst 2012, Norsk pedagogisk tidsskrift: Volum 96 s. 407-412 Røthing, Åse; Bjørnestad, Elisabeth
Better Provision for Norway's Children in ECEC 2012, Bjørnestad, Elisabeth
2011
Klasseledelse 2011, Bjørnestad, Elisabeth
Skole og barnehage - likheter og forskjeller. Hvor går utviklingen av barnehagen? 2011, Bjørnestad, Elisabeth
Læringsutbytte i hele utdanningsløpet 2011, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 327-329 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
To tradisjoner møtes: Barnehage og skole hånd i hånd 2011, Bjørnestad, Elisabeth
Fra sosiale forskjeller i utdanningsprestasjoner til utdanningsvitenskaplige metoder 2011, Norsk pedagogisk tidsskrift: s. 409-411 Bjørnestad, Elisabeth; Turmo, Are
Sammen for barnet - to kulturer møtes 2011, Bjørnestad, Elisabeth
Praksisnær barnehage- og klasseromsforskning - noen perspektiver 2011, Bjørnestad, Elisabeth; Greve, Anne
Comments on Gender and Education - a Nordic perspective 2011, Bjørnestad, Elisabeth
2010
Circle time- new way of organizing whole class teaching? 2010, Bjørnestad, Elisabeth
2006
Circle time in Primary Classroom: New Forms of Whole Class Teaching? 2006, Bjørnestad, Elisabeth
2005
Play Terms in Primary school - an archaism? Reconstructing Terms and Phrases about Play in Primary School 2005, Vatne, Bente; Bjørnestad, Elisabeth
2004
What kind of classroom activities are we constructing for the six-year-olds? 2004, Bjørnestad, Elisabeth
Øyesykdommer hos oppdrettskveite - et problem? 2004, Norsk Fiskeoppdrett: Bjerkås, Ellen; Bjørnestad, Elisabeth
2003
Hvilke arbeidsformer dominerer i førsteklasse? 2003, Bjørnestad, Elisabeth
2002
Trekk ved undervisningen - et blikk inn i 1. klasse 2002, Bjørnestad, Elisabeth; Klette, Kirsti
2001
"Ja, for vi kan mytji vi": En kasusstudie av 1. klassingers bruk av egosentrisk tale 2001, Tapir Akademisk Forlag: Bjørnestad, Elisabeth; Karlsdottir, Ragnheidur
Talking to learn: First graders use of language in the classroom 2001, Bjørnestad, Elisabeth; Karlsdottir, Ragnheidur; Gudmundsdottir, Sigrun
Learning by talking: First graders' use of language in the classroom 2001, Bjørnestad, Elisabeth
2000
First graders use of egosentric speech and academic concepts in the learning process 2000, Bjørnestad, Elisabeth; Karlsdottir, Ragnheidur; Gudmundsdottir, Sigrun