Kathrine Moen
Associate professor in Religion and Ethics in kindergarten teacher education
Background:
Cand. Philol. masters degree in Christianity, Norwegian Faculty of Theology, and lower degree in Pedagogics and Nordic language and literature (1993).
Applied pedagogical education 1994.
Teacher in secondary school (1994-1998).
Assistant professor at Faculty for teacher education and arts at Nord-Trøndelag University college since 1999/2000 and later on Nord University since 2016.
Competencies and field of interest:
Ethics, values and Bildung in kindergarten and schools. Ethical discretion and professional ethics for teachers in kindergarten and schools. Diversity of values in kindergarten. Religious diversity in kindergarten.
Teaches religion and ethics, mostly in kindergarten teacher education
Research/ publications:
PhD 2021:
Moen, K. (2021). Kjærlig kamp: En analyse og drøfting av barnehagelæreres dømmekraft i situasjoner med verdimotsetninger mellom foreldre og ansatte i barnehager med religiøst mangfold [Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag]. Bodø. https://hdl.handle.net/11250/2988397
Loving battle: An analysis and discussion of kindergarten teachers' ethical judgment in situations of opposing values between parents and teachers in religiously diverse kindergartens] [PhD, Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag]. Bodø.
Moen, K. (2023). Ethical discretion in kindergarten. In O. B. Øien, S. L. Heggernes & A. M. F. Karlsen (red.), Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning: Spenninger og muligheter (Kap. 6, pp. 117–134). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.212.ch6 License: CC-BY-NC 4.0
Moen, K. (2022). Professional and personal values in the role as religious educators in kindergartens in Norway. I A. Kuusisto (Red.), The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care (s. 123-135). Routledge.
Moen, K. (2022). Educators’ strategies in value conflicts in religiously diverse kindergartens in Norway In K. Smith (Ed.), Inquiry as a bridge in teaching and teacher education. NAFOL 2022 (pp. 105-122). Fagbokforlaget.
Moen, K. (2017). Mot til å formidle verdier, også i kulturelt mangfold. I S. Sagberg (Red.), Mot til å være barnehagelærer: Verdier som omdreiningspunkt (s. 25-51). Bergen: Fagbokforlaget.
Moen, K. (2014). Engasjement og varsomhet. I K. Fuglseth (Red.), RLE i klemme: Ein studie av det erfarte RLE-faget (s. 287-308). Fagbokforlaget.
Moen, K. (2014). Tid for danning? Om etisk danning i barnehagens hverdag. I I. Kjølsvik (Red.), Danning for liten og stor (s. 22-45). Forlaget Helse-frelse.
Moen, K. & Lauritsen, K. (2012). Kulturelt mangfold i barnehager og skoler: Evaluering av utbytte av kompetanseutviklingsprosjekt i regi av NAFO, HiNT og Fylkesmannen i Nord-Trøndelag. Steinkjer: Rapport nr 81 Høgskolen i Nord-Trøndelag.