Ansattbilde: Barbro Fossland

Barbro Fossland

Førstelektor
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Mo i Rana
Kontor
MOCA B323
Kompetanseområder
Pedagogy, Social science, Upbringing, Philosophy of education, Social interaction, Guidance, Communications, Families and children, Mental Health, Relationship skills

Førstelektor i pedagogikk

Bakgrunn Utdanningsbakgrunn: Cand.polit. i samfunnsvitenskap. Etter- og videreutdanning innen psykoterapi og veiledning. Offentlig mekleropplæring. Yrkesbakgrunn: Studiekonsulent, vit. ass. i psykologi, prosjektleder, familierådgiver og -mekler, psykoterapeut, høgskolelektor/universitetslektor i pedagogikk. Annen bakgrunn: Diverse organisasjonsarbeid, kunstnerisk arbeid og styreverv, bla ansatterepresentant i høgskolestyret ved HiNe i åtte år.

Kompetanseområder Fagområder: Universitets- og høgskolepedagogikk, rådgivning/veiledning, pedagogisk filosofi, psykoterapi, fenomenologi. Emneområder: Sosialisering og danning, personlig profesjonell utvikling, pedagogisk veiledning, kommunikasjon og samspill, digital undervisning, skolerådgivning, coaching, systemarbeid og innovasjon, eksistensielle tilnærminger til undervisning og veiledning. Undervisning/veiledning Pedagogikk på bachelor- og masternivå, psykologi, pedagogikk i lærerutdanning, bedriftspedagogikk (oppdragsstudier). Videreutdanning i sosialpedagogikk, rådgivning/veiledning og mentoring for lærere. Løpende program-/emneansvar.

Forsknings- og utviklingsarbeid Vit. ass. innen forskningsprosjekter knyttet til læring, persepsjon og rusforebygging (UiT). Leder for et flerårig utviklingsprosjekt innen lokal psykiatri (Sosialdepartementet/Tromsø Kommune). Ansvar for utvikling av en rekke nye pedagogiske studier ved HiNe/Nord universitet, inkl. oppdragsstudier og digitale studier. Deltatt i studieutviklingsarbeid på nasjonalt og nordisk nivå: Studiesenteret.no, Nordplus, to tverrinstitusjonelle oppdrag for Utdanningsdirektoratet på rådgivningsfeltet. Utviklingsarbeid innen digital undervisning. Pågående forskningsprosjekt (PhD): Eksistensiell danning og didaktisk praksis i lærerutdanning. Prosj. utforsker eksistensielle aspekter ved studenters profesjonelle utvikling med utgangspunkt i pedagogiske dialoger. Medlem i forskningsgruppa Kultur og dannelse v/Nord universitet, medlem av aksjonsforskningsnettverket CARNorge.