Namsos

Namsos er en hyggelig småby midt i Norge. Studiestedet ligger rett ved sentrum av byen, med kort avstand til alt du trenger.

Hus, bygg, biler og parkeringsplass. Oversiktsbilde tatt fra luften.

Opplev Namsos

• Kystbyen Namsos er hovedstaden i Namdalen, og ligger innerst i Namsenfjorden, sju mil nord for Steinkjer.

Kommunen har 15 000 innbyggere. Her finner du et yrende kulturliv og et hav av turmuligheter.

Velkommen til By'n vi bor i!

• I kulturbyen Namsos er det godt å være student og lett å bli kjent med andre.

Musikkbyen

Namsos liker benevnelsen musikkby og forbindes gjerne med uttrykket Trønderrock og artister som Åge, Terje Tysland og D.D.E.

Her er det et rikt musikkliv innen alle sjangre, og et stadig voksende teatermiljø.

Namsos har stadig vekk besøk av artister og band utenfra. Noe skjer på en av byens live-scener omtrent hver uke. Årets definitive høydepunkt er Namsosfestivalen, som blir arrangert i juni med artister fra øverste hylle.

Byen har også topp moderne kinosaler og to større kjøpesentre. Du finner gode spisesteder overalt, fra klassiske kafeer til pizza og sushi.

Natur og friluftsliv

Naturen har vært gavmild med Namsos, og gitt byen litt av alt.

Du kan følge en av landets beste lakseelver Namsen til de dype skoger og små bygder mot fjellet.

Eller du kan bare ta en spasertur til byfjellet Klompen, sitte "kinn mot kinn" og se at sola går ned.

Les mer om studentlivet i Namsos.

• Til Namsos kan du reise med tog, buss og fly.

Flyplassen ligger fem minutter fra sentrum og har regelmessige avganger både nord og sør. Dette gjør at reiser til og fra byen er raske og enkle.

Du når ellers det meste ved å gå eller sykle, eller du kan ta bybussen.

Studiestedet ligger i Finn Christiansens veg 1. Nærmeste busstopp er Namdalsvegen.