Geriatri
Kortere studier

Geriatri, gerontologi og faglig ledelse

Bodø

Styrk din kompetanse som sykepleier med videreutdanning i geriatri, gerontologi og faglig ledelse. Lær å håndtere utfordringene som følger med en aldrende befolkning og gi eldre pasienter omsorg av høy kvalitet.

Om studiet

Andelen eldre mennesker øker i Norge og i verden. Dette gir utfordringer for pleie og omsorg for de eldre, da alder er den vanligste faktoren for sykdom.

Videreutdanning i geriatri, gerontologi og faglig ledelse bygger på den kompetanse som er resultat av bachelorutdanningen i sykepleie. Ved å ta denne videreutdanningen får studenten en faglig fordypning, og tilegner seg mer spesifikk kompetanse enn i bachelorutdanningen.

Videreutdanningen i geriatri, gerontologi og faglig ledelse gir sykepleiere en fordypning og kompetanse i å arbeide med sentrale utfordringer i møtet med eldre mennesker med naturlig og sykelig aldring, på ulike nivåer i omsorgstjenesten. På denne måten skal videreutdannelsen bidra til at de eldre får sykepleie, pleie og omsorg av god kvalitet. Videreutdannelsen utgår fra Forskrift til rammeplan for videreutdanning i aldring og eldreomsorg.

Hva kan du jobbe som?

Studiet gir helsearbeideren kompetanse for arbeid i eldreomsorgen, både i spesialisthelsetjenesten og i kommunehelsetjenesten i forhold til forebyggende, rehabiliterende og behandlende virksomhet. Utdanningen vektlegger også faglig ledelse og deltaking i utviklings- og utredningsarbeid i eldreomsorgen.

Studiet er nett og samlingsbasert.

Samlinger høsten 2024 for SYK302H:

• Uke 36: torsdag og fredag - fysisik samling ved campus Bodø
  • Uke 41: onsdag og torsdag - digital samling via zoom
  • Uke 50: torsdag og fredag - fysisk samling ved campus Bodø

Samlinger våren 2025 for SYK303H:

• Uke 5: torsdag og fredag - fysisk samling ved campus Bodø
  • Uke 10: torsdag og fredag - digital samling via zoom
  • Uke 20: torsdag og fredag - fysisk samling ved campus Bodø

Tidspunkt alle dager er kl. 09:15-15.00.

NB: Med forbehold om endringer.

Ingen praksis.
Bachelor i sykepleie.
Ikke aktuelt
Studiet inngår som en valgfri del av Master i Klinisk sykepleie ved Nord universitet.

Kunnskap

Kandidaten skal

Ha inngående kunnskap om hvordan holdninger til alderdom konstrueres.

Ha inngående kunnskap om behandlingsprinsipper av geriatriske sykdommer, herunder forebygging og rehabilitering som fokus.

Ha avansert kunnskap om de eldres forutsetninger for mestring av funksjonssvikt og overgangssituasjoner i eldre år.

Ha inngående kunnskap om betydningen av faglig ledelse i pasientomsorg og endringsarbeid.

Ferdigheter

Kandidaten

Kan vise til hvordan rehabiliterende tiltak kan iverksettes i en tverrfaglig sammenheng.

Kan kritisk analysere problemstillinger med bakgrunn i fagområdets verdigrunnlag, kunnskaper i gerontologi og geriatri.

Kan kritisk analysere egen yrkesrolle og yrkesutførelse i eldreomsorg

Kan vurdere helsemessige følger av overgangssituasjoner

Generell kompetanse

Kandidaten

Kan bidra til faglig nytenkning og endringsprosesser i eldreomsorg.

Kan faglig begrunne og argumentere for pasientens helsebehov til relevante samarbeidspartnere.

Kan analysere relevante fag og yrkesetiske problemstillinger i utøvelse av eget fag, tverrfaglig samarbeid og faglig ledelse.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur