Økonomisk analyse og regnskap

Faggruppen arbeider med problemstillinger innenfor bedriftsøkonomi og regnskap, finans, transportøkonomi, juridiske fag, logistikk, samfunnsøkonomi og kvantitativ metode.

Forskningen har hovedvekt på regnskapsnormer, kommunaløkonomi, økonomistyring i små og mellomstore bedrifter, ledelse- og styringssystemer, økonomistyring som et verktøy for verdiskapning, transport og logistikk i nordområdene samt økonomistyring i internasjonale bedrifter. Faggruppen har et internasjonalt miljø innen offentlig regnskap, og en nasjonalt ledende forskningsgruppe innenfor logistikk og transport.

Faggruppen har en omfattende eksternfinansiert prosjektportefølje og betydelig internasjonal forskningsaktivitet.

Undervisning
Faggruppens medlemmer bidrar med undervisning og veiledning på alle HHNs utdanningsprogrammer på bachelor-, master- og PhD-nivå.

Vi gir undervisning og veiledning i emner innenfor bedriftsøkonomisk analyse, finans- og investeringsanalyse, regnskap og revisjon, logistikk og transportøkonomi, helseøkonomi, juridiske fag, samfunnsøkonomi og matematisk og statistisk analyse. ​​​

Faggruppeleder: Pål Andreas Pedersen

Relaterte studier

Forskningsgrupper

• Forskningsgruppens hovedmål er å fremme økt kunnskap og forståelse for hvordan utformingen og bruken av regnskaps- og styringssystemer hjelper organisasjoner å tilpasse seg sine stadig endrede omgivelser. Gruppen driver forskning og formidling som presenteres både i fagfellevurderte og populærvitenskapelige tidsskrifter, og i undervisningen ved Handelshøgskolen.

Medlemmene i gruppen publiserer forskningsresultater i relevante tidsskrifter med høy akademisk status innenfor regnskaps- og virksomhetsstyring. De jobber også aktivt for å utvikle ny kompetanse – blant annet gjennom å rekruttere nye stipendiater og postdoktorer.

Forskningstilnærmingen er basert på et tolkende forskningsparadigme, og case-studier hvor samarbeid med ikke-akademiske partnere fra praksisfeltet utgjør en viktig del av datainnsamlingsstrategien.

Forskningsgruppens ansvarsområde er en av Handelshøgskolens hovedpilarer innen forskning. Nord universitets forskningsprofil har bærekraft som grunnprinsipp i møte med både økonomiske, sosiale, institusjonelle og miljømessige sider av samfunnet. Universitetet vektlegger dette innenfor de tematiske satsingsområdene blå og grønn vekst; innovasjon og entreprenørskap; helse, velferd og oppvekst, og samfunnssikkerhet og beredskap.

MACE bidrar i tråd med disse områdene, til å forske på

1. innovasjoner i regnskap- og virksomhetsstyring generelt, og
    2. hvilke evner og kapasiteter offentlige organisasjoner har til å forbedre både egen og velferdssamfunnets effektivitet.

Koordinator: Anatoli Bourmistrov

• Forskningsgruppen underviser og forsker innenfor et bredt spekter av fagområder. Fokuset ligger på kvantitative metoder innenfor finans og økonomi.

Forskerne i denne gruppen er lokalisert både i Bodø og Steinkjer, og de underviser i en rekke emner innenfor finans, økonomi og statistikk.

Totalt har gruppen ansvar for 14 emner, hvorav tre av disse er obligatoriske på gradsprogrammet innenfor økonomi og ledelse. Åtte av kursene er tilknyttet finansprofilene på HHNs bachelor- og masterprogram. Gruppen underviser også på flere av de valgfrie studieemnene på Business of Science og Master of Science-nivå.

Koordinator: Thomas Leirvik

• Gruppen forsker og formidler på fagfeltene smart ledelse og hybride styringsformer, og er blant annet involvert i prosjekter knyttet opp til transparent regnskapsføring, resultatmåling, kommunikasjon og visualisering av smart by-ledelse.

Forskningsgruppen er også engasjert i prosjekter som handler om styring av statseide selskaper og utdanningsinstitusjoner (universiteter og skoler), sosialt entreprenørskap og ideelle organisasjoner.

Koordinator: Giuseppe Grossi

• Forskningsgruppen underviser og forsker innenfor et bredt spekter av fagområder. Hovedfokuset er rettet mot markedsregulering, ressurs- og miljøøkonomi.

Forskerne i denne gruppen er lokalisert i Bodø, Mo i Rana, Stjørdal og Steinkjer. Gruppen underviser innenfor et variert utvalg av studieemner relatert til økonomi, bedriftsledelse, transportøkonomi og helseøkonomi. APEC har hovedansvar for 11 studieemner, hvorav seks av disse er obligatoriske på gradsprogrammet innenfor økonomi og ledelse.

Koordinator: Thor-Erik Sandberg Hanssen

Utvalgte forskningsprosjekt