Trafikkfag

Nord universitet ved studiested Stjørdal bygger et forsknings- og utdanningsmiljø for framtiden innen transport, infrastruktur og teknologiledelse.

Nord universitet har et nasjonalt ansvar for utdanning av trafikklærere og har som ambisjon å være verdensledende innen trafikkopplæring.

EU har som mål å halvere antall drepte i trafikken innen 2030, sammenliknet med tallene fra 2020. Norge er, sammen med Sverige, de mest trafikksikre landene i verden. Stortinget vedtok i 2002 en nullvisjon. Dette er en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken. Nullvisjonen er vår ledestjerne i alt arbeid vi gjør, innenfor forskning og utdanning.

Faggruppen for trafikk skal bidra med forskningsbaserte løsninger for mer miljøvennlig transport. I Norge skal alle nye personbiler, lette varebiler og bybusser være nullutslipps-kjøretøy innen 2025. EU har som mål å være klimanøytral innen 2050. For å nå klimamålene er langsiktig omstilling av transportsektoren viktig. Norge er fremst i verden når det gjelder elektrifisering av personbiler, og for å nå de ambisiøse nullutslipps-målene har også hydrogenteknologi et spesielt stort potensial. Nullvekstmålet er innført for å redusere klimagassutslipp og innebærer at persontransportveksten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

I arbeidet med å oppnå disse overordnede målene bidrar faggruppa for trafikk med tverrfaglig forskning innenfor pedagogikk, psykologi, ledelse, jus og ingeniørvitenskap. Forskningen kjennetegnes ved å sette mennesket i fokus og innbefatter alle trafikantgrupper og førerkortklasser. Fagmiljøet er til enhver tid involvert i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter. Dette er en forutsetning for god forskningsbasert undervisning i utdanningene våre. ​

Faggruppeleder: Rikke Mo Veie
Forskningskoordinator: An-Magritt Steinset Kummeneje