Kreditering

Ved vitenskapelig publisering skal forskere oppgi en (eller flere) forskningsinstitusjon(er) som forfatteradresse; institusjonens navn skal framgå som forfatteradresse i selve publikasjonen (kreditering).

Forfatteradresser og kreditering i publikasjonen avgjør hvilke institusjoner som får publiseringspoeng. Ved registrering i forskningsinformasjonssystemet Cristin skal alle institusjoner som er nevnt i publikasjonen registreres. Institusjoner som ikke er oppgitt i publikasjonen, skal heller ikke registreres i Cristin.

En institusjon som kun står oppført som «nåværende institusjon» i publikasjonen, får ikke publiseringspoeng og skal derfor ikke registreres i Cristin. Antologier har oftest et avsnitt «bidragsytere» hvor forfattere beskrives i en kort presentasjon. Det er viktig at rett institusjonstilhørighet – dvs. den/de institusjon/er som har gitt et nødvendig og vesentlig bidrag til eller grunnlag for en forfatters medvirkning til det publiserte arbeidet – framkommer i denne presentasjonen.

Som hovedregel skal du kreditere den institusjonen du er ansatt ved når arbeidet med en publikasjon gjøres; oppgi alltid Nord universitet som adresse i publikasjonen hvis den er et resultat av arbeid utført i stilling ved Nord universitet. Av og til skal flere institusjoner krediteres. Dette er de viktigste prinsippene for kreditering som også er sitert i Cristin rapporteringsinstruksen:

1. En institusjon skal oppgis som adresse i en publikasjon dersom den har gitt et nødvendig og vesentlig bidrag til eller grunnlag for en forfatters medvirkning til det publiserte arbeidet.
  2. Samme forfatter skal oppgi også andre institusjoner som adresser dersom disse i hvert enkelt tilfelle også tilfredsstiller kravet i punkt 1.
  3. Et ansettelsesforhold eller et veiledningsansvar kan regnes som grunnlag for kreditering av en institusjon, hvis kravet i punkt 1 er innfridd.