Avgrense søk til open access i Oria

I bibliotekets søkeverktøy Oria er det mulig å avgrense og tilpasse søk, blant annet til artikler publisert med åpen tilgang / open access (OA) i fagfellevurderte tidsskrift.

For å søke i bibliotekets søkeverktøy Oria, fins det to alternativ:

Alternativ 1: Gå til Universitetsbibliotekets nettside og søk etter ett eller flere emneord i Oria.

Skjermbilde av Søk i Oria

Alternativ 2: Gå direkte til Orias nettside og søk etter ett eller flere emneord, f. eks «Method».

Begge alternativene:

• I høyremargen kan du tilpasse resultatet. Under fanen Vis kun: Hak av «Fra fagfellevurderte tidsskrift» (dersom du ønsker dette) og «Open Access», og klikk deretter på «Avgrens», som kommer opp nederst i margen.
Avgrensningsmuligheter i bibliotekets søkeverktøy Oria. Skjermbilde

• Nå får du opp ei treffliste som er avgrenset til fagfellevurderte tidsskrift med åpen tilgang (open access). Klikk på «Read Article», «View Issue Contents» eller «Tilgjengelig online» for å åpne publikasjonen.
Treffliste i bibliotekets søkeverktøy Oria: flere muligheter for å åpne en publikasjon. Skjermbilde

Universitetsbiblioteket: ub@nord.no