RoBust virksomhet i krisetider - Omstilling, økosystemer og digital modenhet innen turisme og matnæringen

Formålet med RoBust-prosjektet er å øke kunnskapen om forhold som påvirker virksomheter innen turisme og matnæring. Hensikten med prosjektet er å undersøke hvordan koronapandemien har påvirket bedrifter i Sverige og Norge og å identifisere hvilke tiltak som er iverksatt.

Prosjektperiode: 21.01.21 - 22.09.30

Samarbeidspartnere:
Mittuniversitetet
Nord universitet

Institusjoner:
Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

Emne: Bedriftsøkonomi

Prosjektledere:
Cecilia Dalborg, Mittuniversitetet
Jorunn Grande, Nord universitet

Prosjektmedlemmer:
Professor Yvonne von Friedrichs, Mittuniversitetet
Doktorand Kristin Sabel, Mittuniversitetet
Lill-Beathe Håpnes, Nord universitet
Tina Løvsletten Troset, Nord universitet

Turisme og småskala matnæring er betydelige og viktige næringer for regionene Jämtland og Trøndelag. Tilliten til næringene som fremtidens næringer har tidligere vært høy, men som følge av koronapandemien har mange gründere i disse bransjene havnet i en krise. Pandemien har særlig alvorlige konsekvenser for reiselivs- og matnæringen, fordi etterspørselen i enkelte deler av disse næringene har stoppet helt opp.

Målet med RoBust-prosjektet er å belyse mulige endringer og tiltak som er viktige for en langsiktig og bærekraftig turist- og matnæring. Før pandemien ble servicenæringen sett på som en fremtidsnæring både i Norge og Sverige. Til tross for et voksende marked i begge næringene, ble det identifisert problemer allerede før pandemien, som f.eks. manglende lønnsomhet i kombinasjon med mangel på kompetanse. Ettersom reiselivsnæringen er arbeidsintensiv og avhenger av menneskers mobilitet, er næringen svært sårbar, noe som særlig kommer til syne i forbindelse med pandemien. Selv den småskala matnæringen har stått overfor endringer i forbindelse med pandemien, hvor næringen har møtt en økt interesse i samfunnet for lokal matforsyning og lokalprodusert mat.

Prosjektet har til hensikt å sette i gang en svensk-norsk kunnskapsbase rundt robuste bedrifter i krisetider. Prosjektet skal undersøke hvordan reiselivsbedrifter og småskala matnæring i Jämtland og Trøndelag har blitt påvirket av pandemien og hvilke tiltak som har blitt satt i verk. Det vil i første omgang bli gjennomført en litteraturgjennomgang innenfor forskningsområdet med særlig fokus på de utpekte næringene.

Det teoretiske utgangspunktet for studiet er entreprenørskapsteorier. Det metodiske utgangspunktet er mixed methods, der vi også samler inn, analyserer og integrerer kvantitative og kvalitative data i forskningen. Entreprenører fra Jämtland og Trøndelag innen reiselivsnæringen og småskala matnæring vil bli intervjuet. Følgende forskningsspørsmål stilles:

• I hvilken grad kan robustheten til bedrifter i reiselivs- og matnæringen forklares med de ulike politiske tilnærmingene i Norge og Sverige?
  • På hvilke måter har selskaper, eid/drevet av henholdsvis kvinner og menn, i reiselivs- og matnæringen blitt påvirket under pandemien?
  • Hvilken rolle spiller økosystemer og digital modenhet for robustheten til bedrifter i reiselivs- og matnæringen?
  • På hvilken måte har kompetansetilbud endret seg for bedrifter i reiselivs- og matnæringen under de endrede forholdene som følger av pandemien?
  • Hvilke strategier og tiltak har gründerne tatt på grunn av de endrede forutsetningene for næringslivet som pandemien innebærer?

Formidling av resultater skjer både muntlig og skriftlig. I tillegg til fysiske møter og rapportering vil informasjonsutveksling skje digitalt via sosiale medier.

Gjennom prosjektet er målet også å styrke forutsetningene for langsiktig forskningssamarbeid mellom Mittuniversitetet og Nord universitet. I løpet av det siste tiåret har MIUN og Nord hatt en rekke vellykkede samarbeidsprosjekter innenfor rammen av Interreg Sverige-Norge-programmet. Intensjonen er å utvikle og utvide dette samarbeidet i dette prosjektet.