Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Fornorsking – forsoning? Det offentliges rolle og ansvar i forsoningsarbeidet
SAM1010
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Fornorsking – forsoning? Det offentliges rolle og ansvar i forsoningsarbeidet

SAM1010

-Fornorskingen pågår fortsatt.

Dette uttalte kommisjonsleder Dagfinn Høybråten da han 1. juni 2023 la fram en rapport om konsekvensene av fornorskingspolitikken.

Hvordan kan du som jobber i norsk offentlig sektor bidra til forsoning? Hvilken kunnskap om samiske perspektiver, erfaringer og historie trenger du i ditt arbeid? Dette emnet inviterer deg til å reflektere over hvilke konsekvenser sannhets- og forsoningskommisjonens rapport kan og bør ha for offentlig sektor.

Målgruppen er ansatte i offentlig sektor. Anbefaler at flere søker fra samme arbeidsplass for å få best mulig utbytte.

1. juni 2023 presenterte Sannhets- og forsoningskommisjonen, som har kartlagt konsekvensene av fornorskingspolitikken mot samer, kvener og skogfinner, sin rapport. Den peker blant annet på et behov for at «offentlige institusjoner i alle samfunnssektorer og på alle forvaltningsnivåer bør vurdere hvordan de kan bidra til forsoning».

Dette emnet gir en innføring i fornorskingspolitikken mot samer i Norge, og konsekvensene av den. Det tilbys et samfunnsvitenskapelig konseptapparat for å reflektere over samiske historiske og nåtidige erfaringer, i lys av sannhets- og forsoningskommisjonens rapport.

Studentene skal sette seg inn i utvalgte deler av rapporten, og reflektere over hva rapporten kan og bør bety for egen sektor og yrkesutøvelse.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Kunnskaper

- Har grunnleggende kunnskap om fornorskingspolitikkens historie

- Har kjennskap til utvalgte deler av innholdet i sannhets- og forsoningskommisjonens rapport

- Har kunnskap om sentrale teoretiske begreper knyttet til etnisitet, kolonialisme, nasjonalisme og minorisering

Ferdigheter

- Kan reflektere over egen yrkesutøvelse i lys av temaer belyst på emnet, og treffe begrunnede valg i egen arbeidshverdag.

- Kan anvende kunnskap og teoretiske begreper tatt opp på emnet i skriftlig og muntlig reflekterende framstilling.

Generell kompetanse

- Har innsikt i dilemmaer og etiske problemstillinger knyttet til temaet, i arbeid i egen sektor

- Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre, og gjennom dette bidra til

Studieavgift kr 1540,- I tillegg kommer semesteravgift og pensumlitteratur.
Mikroemne

Synkron og asynkron digital undervisning

Gruppearbeid og presentasjoner på digital plattform.

Undervisningen blir følgende dager:

Fredag 23.02. kl 08:00-09:45

Fredag 01.03. kl 08:00-09:45

Fredag 08.03. kl 08:00-09:45

Fredag 22.03. kl 08:00-09:45

Eksamen 12.04

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Arbeidskrav (AK):

Ett arbeidskrav. Vurderingsuttrykk: Godkjent/ikke godkjent.

Arbeidskravet må godkjennes for å kunne gå opp til eksamen.

Oppgave (OP): Individuelt eller i gruppe. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått 100/100

Alle hjelpemidler

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.