Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Marine makrofytter
BIO2002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Marine makrofytter

BIO2002

Marine makrofytter, inkludert sjøgress og makroalger, danner grunnlaget for mangfoldige og produktive kystøkosystemer som leverer viktige økosystemtjenester. Dessuten anerkjenner vestlige land i økende grad makroalger, tradisjonelt dyrket i Asia, som mål for en ny bioøkonomi som kan være både økonomisk lønnsom og miljømessig bærekraftig.

Dette kurset lærer deg gjennom forelesninger, praksis, gruppearbeid og seminarer den vitenskapelige bakgrunnen og ferdighetene til å bli en konkurransedyktig aktør innen forskning og utvikling rundt disse kystøkosystemingeniørene.

Registrer deg for å bygge prosjektideer rundt kunnskaps- og forskningshull innen marine makrofytter.

Introduksjon til marin botanikk med fokus på marine makroalger (tang, tare) og i mindre grad sjøgress. Kurset dekker aspekter av fylogeni, utvikling og fysiologi, økologisk relevans, økosystemtjenester, applikasjoner og kommersiell relevans, menneskelig innvirkning på sjøgressleie og tareskoger, og deres restaureringspotensial.

Emnet går over 1 semester med innspilte forelesninger, og fysiske møter med seminarer, gruppearbeid, ekskursjon og mikroskopilab. Gjennom kurset vil du gradvis få bakgrunnskunnskap, presentasjonsferdigheter og kritisk tenkning for å designe ditt eget forskningsprosjekt som tar sikte på å fylle nåværende kunnskapshull i makrofyttforskning og utvikling.

Den totale arbeidsmengden er estimert til ca. 280 timer og deler seg inn i:

20 timer innspilte forelesninger og/eller videomateriale (2 timer arbeidskrav per forelesning)

15 timers diskusjonsseminar og same tid til forberedning

12 timer praktisk (8 lab, 4 felt)

137 timer litteraturstudier, ca. 580 sider på ca. 2-3 sider/time

12 timer skriftlig refleksjon om egene projekter som må bli utviklet

6 timer lab journal (hand-in til felt- og laborarbeid)

20 timer utvikling av presentasjon til muntlig eksamen

Evalueringen vil være basert på innlevering av vurderingsoppgaver og muntlig eksamen ved kursslutt.

Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp på ett av følgende studieprogram:

  • Bachelor i biologi
  • Master i biovitenskap
  • Nordisk master i bærekraftig produksjon og utnyttelse av marine bioressurser
  • Semesterpakkestudenter innen biovitenskap

Alternativt; opptak til enkeltemne stiller samme opptakskrav som ved opptak til Bachelor i biologi.

Hvilke kunnskaper, ferdigheter og kompetanser bør du kunne utvikle gjennom dette kurset

Kunnskap

Studenten…

  • forventes å identifisere og peke på aktuelle forskningstemaer, teorier, problemstillinger og metoder innen fagfeltet fykologi og sjøgressbiologi som legger til rette for karriereveier innen grunnleggende eller anvendt forskning og utvikling innen feltet. Temaer inkluderer den økologiske betydningen, fysiologi/fotosyntese, økonomisk verdi/bruk, oppdrettsteknikker, mangfold av arter, livsformer og livssykluser, menneskelig påvirkning, restaurering og forvaltning.
  • kan velge litteratur og uttrykke dens relevans for den nyeste forskningen på dette feltet

Ferdigheter

Studenten…

  • kan identifisere, karakterisere og sammenligne lokale makroalgearter, deres habitatpreferanser og biologi for å lette forskningsbasert oppdrett, overvåking og restaureringsaktiviteter.
  • kan karakterisere og tolke biologisk materiale under mikroskopet (f.eks. livssyklusstadier) for å støtte settefisk- og frøbankbasert forskning for dyrking og restaurering.
  • kan velge ut og vurdere relevant litteratur og presentere den på en kortfattet måte som gir mulighet for effektiv kommunikasjon med fremtidige jevnaldrende.
  • kan bruke referansebehandlere, tekstbehandlere, datavisualisering og presentasjonsprogramvare som muliggjør effektiv kommunikasjon med fremtidige jevnaldrende og, til syvende og sist, for nettverksbygging.

Generell kompetanse

Studenten…

  • kan utarbeide og presentere uttrykke nåværende forsknings- eller innovasjonshull og dermed gi velbegrunnede spådommer om attraktive fremtidige retninger for forskning og innovasjon på feltet.
  • kan uttrykke en prosjektidé foran et publikum og kan syntetisere akademiske teorier, problemer og løsninger, for å etablere status og legge til rette for nettverksbygging innenfor det vitenskapelige og faglige feltet.
  • kan diskutere den samfunnsmessige relevansen, og potensielle økologiske og sosiale problemstillinger knyttet til kommersiell bruk og menneskedrevet habitatødeleggelse av marine makrofytter for å bidra til en bærekraftig utvikling av næringer knyttet til dette feltet.
  • kan planlegge og gjennomføre varierte oppdrag og prosjekter over tid, alene eller som del av en gruppe, og i henhold til etiske krav og prinsipper, som forberedelse til prosjektledelse.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Vi forventer at studenten har personlig utstyr som datamaskin med kamera og mikrofon, samt laboratoriefrakk.

Valgemne for

  • Bachelor i biologi

Emnet er også relevant for:

  • Master i biovitenskap
  • Nordisk master i bærekraftig produksjon og utnyttelse av marine bioressurser
  • Semesterpakkestudenter innen biovitenskap
  • Asynkrone foredrag/webinarer (videoer), seminarer og gruppearbeid; hovedsakelig på campus.
  • Felteksursjon
  • mikroskopilab
  • Selvstudier av videoer, podcaster, tekster og litteratur lagt ut på Canvas
  • Øvelser og reflekjsonsskriving rundt bygging et prosjektidee
Løpende evaluering via anonyme spørreskjemaer gjennom hele kurset. Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem
Beskrivelse av praksis. Valgfri.

Sammensatt evaluering, A-F, der F er stryk.

Alle deler må være bestått for å bestå emnet som helhet.

  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren. Godkjent/ ikke godkjent. Her vil det være 5 vurderingsoppgaver totalt, en med fokus på mikroskopilaben, en på studieturen, og 3 hvor du tar igjen de teoretiske leksjonene og reflekterer over fremdriften mot prosjektideen din som du skal presentere i den avsluttende muntlige eksamenen.
  • Den muntlige eksamen varer ca 10 minutter pr. student i form av en presentasjon. Deretter diskuteres presentasjonen i plenum/ grupper. Studentene skal være til stede på hverandres presentasjoner og spørre spørsmål og bidra til diskusjoner relatert til de andre studentenes presentasjoner. Teller 100/100, karakterskala A-F.

Egen laptop.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.