Barns utvikling, lek og læring
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring (BULL) er et tverrfaglig emne basert på fagene drama, musikk, norsk, fysisk fostring og pedagogikk.
Kunnskapsområdet skal gi kunnskap om barns utvikling, lek og læring. Studentene skal få forståelse og bevissthet rundt egen profesjonsrolle, slik at de kan legge tilrette for å lede barns læring, utvikling og danningsprosess.
Kunnskapsområdet skal gi innsikt i hvordan barnehagens verdigrunnlag, demokratiske tenkning, samhandling og relasjoner mellom mennesker, danner grunnlag for barns læring, samt forståelse for barnehagens rolle i samfunnet.
Kjennskap til det flerkulturelle samfunnet, samisk historie, kultur og hverdagsliv tillegges også vekt. Respekt og inkludering på tvers av kulturgrenser vil ligge til grunn for hele kunnskapsområdet.
Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsrettet. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barnehage og Barnehagelærerrollen
- Pedagogisk grunnsyn
- Pedagogisk ledelse og samarbeid med barn, personalet og foreldre
- Barns utvikling og læring
- Omsorg, danning og medvirkning
- Lek og vennskap
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, og om sammenhenger mellom disse.
- Har kunnskap om lek som fenomen i barndommen og som en arena for utforsking, vennskap og samspill mellom barn, og mellom barn og voksne.
- Har kunnskap om observasjon, refleksjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk arbeid
- Har kunnskap om hvordan samhandling og relasjoner har betydning for barns læring og utvikling.
- Har kunnskap om profesjonsrollen og pedagogisk ledelse.
- Har kunnskap om barn i forskjellige livsfaser deriblant overgang til barnehage og overganger innad i barnehagen.
- Har kunnskap om samiske perspektiver på barndom.
Ferdigheter
Studenten
- Kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn.
- Kan observere, planlegge, begrunne, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer, teori og forskning.
- Kan lede pedagogiske prosesser, delta i lek sammen med barn og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk.
- Kan inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i det pedagogiske arbeidet, og bidra til trivsel og glede i et trygt og samtidig utfordrende leke - og læringsmiljø.
- Kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag.
Generell kompetanse
Studenten
- Kan utøve begynnende profesjonelt skjønn og reflektere kritisk over egne handlinger i samspill med barn og personale.
- Kan utøve begynnende evne til å formulere og formidle sin pedagogiske kunnskap muntlig og skriftlig.
- Kan vise grunnleggende forståelse for demokratiske prinsipper, og kan reflektere over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk praksis.
- Kan vise evne til å lede seg selv og barnet i samspill med barn og personale.
Sammensatt vurdering (SV):
- Obligatorisk deltagelse (OD), krav om 80% tilstedeværelse ved undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
- Mappe (MA) bestående av 2 deler. (høstsemester). Individuell refleksjonsoppgave. Didaktisk oppgave knyttet til barns utvikling og læringsteori.Det gis veiledning på arbeid i mappen.Studenten leverer til slutt en samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Gradert vurderingsskala A-F, hvor F ikke er bestått. Vektes 50/100
- Arbeidskrav 1 (AK) (vårsemester) Skriftlig individuell oppgave med vekt på estetiske arbeids- og uttrykksformer i barnehagen. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
- Hjemmeeksamen(HJ/H), individuell, 3 dager vårsemesteret. Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 50/100.
Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.