Språk, tekst og matematikk
Språk, tekst og matematikk (STM) er et tverrfaglig emne basert på fagene matematikk, norsk og pedagogikk.
Sentrale tema er barns matematiske, språklige og skriftspråklige utvikling, videre begrepslæring i matematikk, barnelitteratur og litteraturformidling, mediekultur samt matematisk forståelse og evne til utforskning og problemløsning.
Overgangen barnehage/skole og foreldresamarbeid er tungt vektlagt i dette emnet.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
- har grunnleggende kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforskning og tenkning
- har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
- har kunnskap om barns undring og utforskende arbeidsmåter knyttet til språk, skriftspråk, barnelitteratur og matematikk
- har kunnskap om barns matematiske utvikling, herunder utvikling av tallforståelse, romforståelse og geometriforståelse
- har kunnskap om måling og telling på samisk
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, skriftspråklige, tekstlige og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
- er en bevisst språklig rollemodell og samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
- kan skape et inkluderende og variert leke- og læringsmiljø for matematisk, språklig og skriftspråklig utforskning
- kan legge til rette for fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap
- kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, skriftspråk, tekst og matematikk i barnehagen, herunder bruk av kartlegging
- kan bruke skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer, på norsk og samisk, i lek og læring
- kan mestre digitale verktøy for didaktiske og kommunikative formål og utvise digital dømmekraft
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- kan ta ulike perspektiv i forbindelse med overgangen barnehage/skole
- kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, skriftspråklige, tekstlige og matematiske erfaringer
- er bevisst det språklige, tekstlige og matematiske leke- og læringsmiljøets betydning for barns danning og demokratisk deltakelse
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Sammensatt vurdering - alle delene må¨være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
- Obligatorisk deltagelse (OD) på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent.Det er krav om minimum 80 % deltakelse.Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 1 (AK1) - Muntlig presentasjon av gruppeoppgave, faglig innlegg. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 2 (AK2) - Individuell didaktisk oppgave, skrives på sidemål. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Mappe (MA) Individuelt, bestående av to deler:
- Digital fortelling, pedagogisk dokumentasjon
- Faglig innlegg
Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.
Pensum,faglitteratur og styringsdokumenter.
Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat