Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Kunst, kultur og kreativitet
BLU1005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Kunst, kultur og kreativitet

BLU1005
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis, andre studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning.

Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet (KKK) er et tverrfaglig emne basert på fagene kunst og håndverk, musikk, drama og pedagogikk.

Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Barnehagen utvikler sin kultur i nært samspill med ulike aktører i kunst- og kulturfeltet i lokalmiljøet, og kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv.

Utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner utgjør en sentral del av kunnskapsområdet. Barnehagelæreren har ansvar for at alle barn utvikler et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon. Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning med relevans for kunnskapsområdet vektlegges.

Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.
Bestått 30 studiepoeng 1. studieår, barnehagelærerutdanning. Bestått praksis emnene 1.studieår og 3.semester.

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i hvordan fagene i kunnskapsområdet bidrar til barns lek, opplevelser, uttrykksformer, læring og danning
  • har kunnskap om barnekultur, samiske kunst- og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv, og forståelse for hvordan kultur påvirker barns uttrykksformer
  • har kunnskap om metoder knyttet til kommunikasjon, dramatisk lek, samspill, kunstformidling og synliggjøring av kunstfaglig arbeid i barnehagen og i samfunnet
  • har kunnskap om estetiske virkemidler, materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i musikk, drama og forming

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke metoder og teknikker knyttet til utforskning av materialer, instrumenter, verktøy og teknologi i eget skapende arbeid, og lede og utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane estetiske læreprosesser
  • kan legge til rette for barns møter med et mangfold av kunst- og kulturuttrykk fra fortid og samtid
  • kan ivareta og synliggjøre barns egne estetiske uttrykk.
  • kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, læring, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek

Generell kompetanse

Studenten

  • kan se barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og sikrer barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske uttrykksformer
  • forstår barnehagelærerens betydning som deltaker og rollemodell og evner å inkludere alle barna i estetiske læringsprosesser
  • kan stimulere barns musiske væremåte og livsmestring
  • kjenner og kan bygge på barnehageforskning og utviklingsarbeid innen kunst, kultur og kreativitet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin. Materialkostnader kr. 400.- inngår som læremidler i undervisning i emnet.
Obligatorisk
Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner og praktisk arbeid. Ulike former for dokumentasjon av egne og barns skapende prosesser er sentralt i emnet.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering (SV) - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltagelse (OD), Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ ikke godkjent.Det er krav om 80 % deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav 1 (AK). Tverrfaglig prosjekt (for 0-3 år). Gjennomføres som gruppearbeid. Tilhørende visuell og/eller skriftlig innlevering .Spesifikasjoner for innlevering gis ved prosjektoppstart. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Mappe 1 (MA/L), faglig arbeid i forming. Individuell innlevering og vurdering. Gradert vurderingsskala A-F. A beste, F ikke bestått. Teller 50/100 av karakteren i sammensatt vurdering.

    • Utstilling av fysiske arbeider
    • Skriftlig og visuell dokumentasjon av skapende praksis med ulike materialer og prosesser med digital innlevering
  • Praktisk eksamen (PE), faglig arbeid i musikk og drama. Musikalsk og dramaturgisk uttrykk med fremvisning i gruppe. Fremvisningen settes i barnehagefaglig kontekst. Individuell vurdering. Gradert vurderingsskala A-F. Teller 50/100 av karakteren i sammensatt vurdering.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.

Pensum, faglitteratur og styringsdokumenter.

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat