Samfunn, religion, livssyn og etikk
Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) er et tverrfaglig emne basert på fagene RLE, samfunnsfag, pedagogikk og norsk. SRLE skal gi kunnskap om barnehagelærerrollen og barnehagens verdigrunnlag. Barnehagens verdigrunnlag skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og dette temaet utgjør en sentral.
Videre skal SRLE gi innsikt i hvordan man kan omsette verdigrunnlaget til praksis i et samfunn preget av mangfold. Kjennskap til mangfold i samfunnet, inkludert kunnskap om samisk kultur, historie og hverdagsliv tillegges også vekt. Respekt og inkludering på tvers av kulturgrenser ligger til grunn for hele kunnskapsområdet.
Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsrettet. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
- barnehagens plass i samfunnet
- profesjonsetikk
- språkmangfold
- kulturmangfold
- mangfold i religioner og livssyn
- foreldresamarbeid
Kunnskap:
Studenten har:
- kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn
- kunnskap om samisk kultur og historie, urfolks og nasjonale minoriteters rettigheter
- kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
- kunnskap om kristendom, andre religioner og livssyn representert i det norske samfunnet
- kunnskap om mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet
- kunnskap om litteratur for barn og fortellertradisjoner i samiske og andre flerkulturelle perspektiv, samt barns flerspråklighet
- kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner
- kunnskap om etisk grunnlagstenkning og profesjonsetikk
- kunnskap om barns rettigheter og lovverk som regulerer arbeidet i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten kan:
- praktisere, begrunne og formidle innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag, samt handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
- reflektere over barns ulike behov og legge til rette for et inkluderende fellesskap som tar hensyn til individers ulike forutsetninger
- formidle fortellinger fra ulike kulturer og tradisjoner, inkludert samiske tradisjoner
- legge til rette for språklig utforskning og utvikling i et inkluderende og variert læringsmiljø
- se barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål, samt i samarbeid med hjemmene tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
- anvende prinsipper for bærekraftig utvikling i arbeidet i barnehagen
- legge til rette for leik som fremmer barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet
- kan identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne lede tverrfaglig arbeid i barnehagen
- viser evne til samarbeid med barn og barns foresatte
Undervisningen har en forskningsbasert tilnærming og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning, øvelser og diskusjoner i grupper og plenum.
Emnet er nett- og samlingsbasert. Undervisningen foregår fysisk og digitalt via forelesninger og gruppearbeid.
Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen. Det forutsettes stor grad av selvstudium og selvstendig arbeid mellom samlingene med formålet å fordype seg innen de ulike tema.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Sammensatt vurdering (SV) - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
- Obligatorisk deltagelse (OD), på undervisning og timeplanfestet aktivitet vurderes til godkjent/ ikke godkjent.Det er krav om 80 % deltakelse. Teller 0/100 av karakteren
- Arbeidskrav (AK) 1: Skriftlig individuelt arbeid. Studieteknikk. Vurderes til godkjent /ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. Høst 1.semester
- Arbeidskrav (AK) 2: Muntlig presentasjon i grupper. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. Vår 2.semester
- Arbeidskrav (AK) 3: Skriftlig individuelt arbeid- Første utkast til eksamensoppgave (OP/O). Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren. Høst 3.semester
- Skriftlig skoleeksamen (SK/S),Individuell eksamen, varighet 6 timer. Teller 49/100 av karakteren.Karakterregel A-F. Beste A, ikke bestått F. Tidspunkt: Vår 2. semester
- Oppgave (OP/O), Individuelle skriftlig oppgave. Teller 51/100 av karakteren. Karakterregel A-F. Beste A, ikke bestått F. Tidspunkt: Høst 3. semester
Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.
Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om barnehager.
Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
BLU1002 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
BLD2220 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
BLU102 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 20 Studiepoeng
BLU220 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
BLU2201 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
BLU2202 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
SRL100L - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
SRL110L - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
SRL100SL - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 30 Studiepoeng
ABLU1002 - Samfunn, religion, livssyn og etikk - 20 Studiepoeng