Språk, tekst og matematikk
Språk, tekst og matematikk (STM) er et tverrfaglig emne basert på fagene matematikk, norsk og pedagogikk. Emnet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap.
Sentrale tema er barns matematiske, språklige og skriftspråklige utvikling, videre begrepslæring i matematikk, barnelitteratur og litteraturformidling, mediekultur samt matematisk forståelse og evne til utforskning og problemløsning.
Overgangen barnehage/skole og foreldresamarbeid er tungt vektlagt i dette emnet.
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om språk-, tekst- og matematikkmiljøets betydning for alle barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter
- har grunnleggende kunnskap om lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforskning og tenkning
- har kunnskap om estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
- har kunnskap om barns undring og utforskende arbeidsmåter knyttet til språk, skriftspråk, barnelitteratur og matematikk
- har kunnskap om barns matematiske utvikling, herunder utvikling av tallforståelse, romforståelse og geometriforståelse
- har kunnskap om måling og telling på samisk
Ferdigheter
Studenten
- kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige, skriftspråklige, tekstlige og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
- er en bevisst språklig rollemodell og samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
- kan skape et inkluderende og variert leke- og læringsmiljø for matematisk, språklig og skriftspråklig utforskning
- kan legge til rette for fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap
- kan veilede, lede og kritisk reflektere over arbeidet med språk, skriftspråk, tekst og matematikk i barnehagen, herunder bruk av kartlegging
- kan bruke skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer, på norsk og samisk, i lek og læring
- kan mestre digitale verktøy for didaktiske og kommunikative formål og utvise digital dømmekraft
Generell kompetanse
Studenten
- kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- kan ta ulike perspektiv i forbindelse med overgangen barnehage/skole
- kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, skriftspråklige, tekstlige og matematiske erfaringer
- er bevisst det språklige, tekstlige og matematiske leke- og læringsmiljøets betydning for barns danning og demokratisk deltakelse
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
Undervisningen har en forskningsbasert tilnærming og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning, øvelser og diskusjoner i grupper og plenum. Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner og praktisk arbeid.
Emnet er nett- og samlingsbasert. Undervisningen foregår fysisk og digitalt via forelesninger og gruppearbeid.
Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen. Det forutsettes stor grad av selvstudium og selvstendig arbeid mellom samlingene med formålet å fordype seg innen de ulike tema.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.
Sammensatt vurdering, alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
- Obligatorisk deltagelse (OD) på undervisning og timeplanfestet aktivitet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80 % deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 1 (AK1) - Muntlig presentasjon av gruppeoppgave, faglig innlegg.Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 2 (AK2) -Individuell didaktisk oppgave, skrives på sidemål. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
- Arbeidskrav 3 (AK3) - Individuell oppgave om digital fortelling. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
Mappe (MA) bestående av to individuelle deler:
- Pedagogisk dokumentasjon
- Faglig innlegg
Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.
Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:
BLU1004 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
BLD1130 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
BLU130 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
BLU131 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
BLU1311 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
BLU302 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
STM100L - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
STM100SL - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
STM110L - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng
STMF100L - Språk, tekst og matematikk, forsterkning - 15 Studiepoeng
STMF100SL - Språk, tekst og matematikk, forsterkning - 15 Studiepoeng
ABLU1004 - Språk, tekst og matematikk - 20 Studiepoeng