Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)
Bacheloroppgave, barnehagelærer
BLU2004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2025/26)

Bacheloroppgave, barnehagelærer

BLU2004
Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne på fjerde studieår i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning, deltid og er utdanningens avsluttende emne. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen.

Emnet er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanningen og omfatter innsikt, kunnskaper og ferdigheter som skal bidra til at studenten blir bevisst sitt ansvar som kunnskapsperson i profesjonsutøvelsen, og hvilken rolle forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) spiller for utvikling av barnehagefeltet.

Innholdet i oppgaven skal være profesjonsrettet, og knyttet til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Studenten skal gjennom arbeid med bacheloroppgaven planlegge og gjennomføre en selvstendig undersøkelse med selvvalgt problemstilling.

Oppgaven skal gi teoretisk innsikt og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid i tråd med vitenskapelige, forskningsmetodiske og forskningsetiske krav. Oppgaven skal forankres i profesjonsfaget pedagogikk, og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypningen. Oppgavens tema skal være rettet mot barnehagehverdagen og være til nytte for studentens egen framtidige profesjonsutøvelse som barnehagelærer. Bacheloroppgaven er forskningsforberedende slik at studenten får kunnskap om relevante forskningsetiske problemstillinger og forskningsmetoder, som også vil være nyttige for den fremtidige barnehagelærerens ferdighet i å formidle faglig holdbare kunnskaper og innsikter slik profesjonsutøvelsen i barnehagen krever.

Faglig innhold:

  • Akademisk skriving og litteratursøk.
  • Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk.
  • Forskningsdesign - planlegging og gjennomføring av bacheloroppgaven.
  • Datainnsamling og analyse av datamateriale.
  • Rapportskriving og formidling.
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.

Krav om gjennomført og bestått tre første studieårene på studieprogrammet barnehagelærerutdanning, deltid, for å starte på bacheloremnet.

Bestått praksisemnene 3. studieår

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om og forståelse for betydningen av FoU-virksomhet for utvikling av egen profesjonsidentitet som kunnskapsperson og for barnehagefeltet generelt
  • har grunnleggende kunnskap om sentral vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk med relevans for studier av profesjonell virksomhet i og omkring barnehage
  • har kunnskap om prosesser knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
  • har inngående kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
  • har oppdatert kunnskap om norsk og internasjonal forskning innenfor barnehageområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan oppdatere seg faglig gjennom relevant teori og nyere forskning om barnehagen
  • kan kritisk reflektere og vurdere teoretisk og empirisk kunnskap som grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse i barnehagen
  • kan drøfte og analysere en barnehagefaglig problemstilling
  • kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid over tid i tråd med vitenskapelige, metodiske og forskningsetiske krav
  • kan formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise kunnskap om og innsikt i praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i barnehagens virksomhet
  • kan vise et faglig engasjement i aktuelle og relevante problemstillinger om barnehagen og barnehagelærerprofesjonen
  • kan bruke ny kunnskap til å utvikle seg selv som kunnskapsutvikler, profesjonen og barnehagen
  • kan ta et profesjonelt ansvar for å anvende og formidle vitenskapelig kunnskap som grunnlag for utvikling av barnehagen
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headset for deltakelse i nettbasert undervisning.Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk

Undervisningen har en forskningsbasert tilnærming og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning, øvelser og diskusjoner i grupper og plenum.

Emnet er nett- og samlingsbasert. Undervisningen foregår fysiske og digitalt via forelesninger og gruppearbeid.

Undervisningen vil ta opp sentrale tema fra emneplanen. Det forutsettes stor grad av selvstudium og selvstendig arbeid mellom samlingene med formålet å fordype seg innen de ulike tema.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering (SV): alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltagelse (OD1), krav om minst 70% tilstedeværelse ved all undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Settes som vilkår for å få gå opp til eksamen (levere bacheloroppgaven).
  • Obligatorisk veiledning (OD2), minimum 2 obligatoriske veiledninger med veileder knyttet til problemstilling, forskningsdesign og forskningsetikk. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Arbeidskrav 1 (AK1), skriftlig individuell innlevering av prosjektbeskrivelse. Skal inneholde beskrivelse av aktuelt tema for bachelorprosjektet, en foreløpig problemstilling, redegjørelse for aktuell teori og forskningsmetode. 1000-1200 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Arbeidskrav 2 (AK2), skriftlig individuell innlevering av teori- og metodekapittel. 3600-4400 ord. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Arbeidskrav 3 (AK3), individuell presentasjon av egen bacheloroppgave, og respons på medstudenters fremlegg på bachelorseminar med veiledere. Vurderes til godkjent/ikke godkjent.
  • Oppgave med justerende muntlig (OMU) individuell skriftlig bacheloroppgave med justerende muntlig eksaminasjon. Oppgaven skal ha et omfang på 9000-11000 ord. Justerende muntlig eksaminasjon på 30 minutter. Ved klage på sensur er det skriftlige arbeidet gjenstand for klage. Vektes 100/100. Gradert vurderingsskala A-F. Der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlige arbeidskrav.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat

Med overlapp menes en faglig likhet mellom emner med samme faginnhold. Du vil derfor få følgende reduksjon i studiepoeng om du har tatt emner som er angitt under:

BLU2002 - Bacheloroppgave, barnehagelærer - 15 Studiepoeng

ABLU2003 - Bacheloroppgave - 15 Studiepoeng