Emnebeskrivelse for 2023/24
Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen
BLU5000
Emnebeskrivelse for 2023/24

Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen

BLU5000

Ønsker du å utvikle deg i rollen som barnehagelærer og styrke din profesjonsutøvelse i barnehagen?

Emnet vil gi studentene avanserte ferdigheter i å kritisk analysere egen profesjonsrolle og barnehagens innhold. Profesjonsteori, bruk av profesjonelt skjønn og globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage er sentrale tema i emnet.

Emnet ‘Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen’ fokuserer på kunnskap om barnehagelærerrollen, relatert til profesjonsteori og nyere forskning om barnehagen og barns utvikling, lek og læring. Sammenhenger mellom profesjonsutøvelse, barnehagekontekst, relasjoner i barnehagen og barns danning, lek og læring står sentralt. Målet med emnet er at studentene skal utvikle avansert kunnskap om rollen som barnehagelærer i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Emnet vil gi studentene kunnskap og ferdigheter i å kritisk analysere egen rolle knyttet til barnehagens innhold og barns danning, lek og læring, og evne til å reflektere rundt barnehagefaglige og etiske problemstillinger. 

Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap   

Ved gjennomført studium skal studenten ha avansert kunnskap om:    

  • Profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen    
  • Barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid  
  • Hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
  • Barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
  • Nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring

Ferdigheter    

Ved gjennomført studium skal studenten ha avanserte ferdigheter i å:   

  • Kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning 
  • Analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen  
  • Selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring  
  • Utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling  

   

Generell kompetanse  

Ved gjennomført studium skal studenten ha generell kompetanse i å:  

Analysere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne.
Undervisningen skjer i veksling mellom forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid, drøfting av problemstillinger i praksis, praktiske øvelser, presentasjoner, seminarer og digitale verktøy. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten møter forberedt og deltar aktivt. Undervisningen foregår som to fysiske samlinger og en digital samling hvert semester, alle på tre dager.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Praksis inngår ikke i emnet

Sammensatt vurdering bestående av: 

AK1- Refleksjonsoppgave, teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent

AK2 - Dialogseminar basert på refleksjonsoppgave. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent

HJ- Hjemmeeksamen med varighet 3 dager. Vurderes etter karakterskala A-F. Teller 100/100.  

Alle hjelpemidler.