Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen
Ønsker du å utvikle deg i rollen som barnehagelærer og styrke din profesjonsutøvelse i barnehagen?
Emnet vil gi studentene avanserte ferdigheter i å kritisk analysere egen profesjonsrolle og barnehagens innhold. Profesjonsteori, bruk av profesjonelt skjønn og globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage er sentrale tema i emnet.
Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført studium skal studenten ha avansert kunnskap om:
- Profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen
- Barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid
- Hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
- Barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
- Nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal studenten ha avanserte ferdigheter i å:
- Kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning
- Analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen
- Selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring
- Utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal studenten ha generell kompetanse i å:
Analysere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning
Sammensatt vurdering bestående av:
AK1- Refleksjonsoppgave, teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent
AK2 - Dialogseminar basert på refleksjonsoppgave. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent
HJ- Hjemmeeksamen med varighet 3 dager. Vurderes etter karakterskala A-F. Teller 100/100.