Emnebeskrivelse for 2024/25
Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen
BLU5000
Emnebeskrivelse for 2024/25

Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen

BLU5000

Ønsker du å utvikle deg i rollen som barnehagelærer og styrke din profesjonsutøvelse i barnehagen?

Emnet vil gi studentene avanserte ferdigheter i å kritisk analysere egen profesjonsrolle og barnehagens innhold. Profesjonsteori, bruk av profesjonelt skjønn og globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage er sentrale tema i emnet.

Emnet ‘Barnehagelærerrollen og profesjonsutøvelse i barnehagen’ fokuserer på kunnskap om barnehagelærerrollen, relatert til profesjonsteori og nyere forskning om barnehagen og barns utvikling, lek og læring. Sammenhenger mellom profesjonsutøvelse, barnehagekontekst, relasjoner i barnehagen og barns danning, lek og læring står sentralt. Målet med emnet er at studentene skal utvikle avansert kunnskap om rollen som barnehagelærer i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Emnet vil gi studentene kunnskap og ferdigheter i å kritisk analysere egen rolle knyttet til barnehagens innhold og barns danning, lek og læring, og evne til å reflektere rundt barnehagefaglige og etiske problemstillinger.

Undervisningen er nettbasert med mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger. De studentene som ikke har mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger får tilbud om nettbasert seminargruppe.

Emnet inngår som en del av masterprogrammet 'Master i barnehagepedagogikk'.

Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Ved gjennomført emne skal studenten ha avansert kunnskap om:   

  • Profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen   
  • Barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid 
  • Hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
  • Barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
  • Nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring

Ferdigheter  

Ved gjennomført emne skal studenten ha avanserte ferdigheter i å:  

  • Kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning
  • Analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen
  • Selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring
  • Utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling

  

Generell kompetanse

Ved gjennomført emne skal studenten ha generell kompetanse i å: 

  • Analysere og reflektere over relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning
  • Reflektere over barnehagens rolle i samfunnet i nasjonal og global sammenheng
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. 
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Praksis inngår ikke i emnet

Sammensatt vurdering (SV): alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Arbeidskrav 1 (AK1)- Refleksjonsoppgave, individuell, teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent
  • Arbeidskrav 2 (AK2) - Dialogseminar basert på refleksjonsoppgave. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent
  • Hjemmeeksamen (HJ) med varighet 3 dager, individuell. Vurderes etter karakterskala A-F. Teller 100/100.

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.