Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Vitenskapsteori og forskningsmetode - intro
BLU5006
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Vitenskapsteori og forskningsmetode - intro

BLU5006
Emnet gir en bred innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, og ulike metodologiske problemstillinger. Det gir innsikt i og erfaring med hvordan man kan gå frem for å planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle forskningsarbeid.

Vitenskapsteori tar opp i seg spørsmål om hva kunnskap er fra ulike perspektiver som grunnlag for forskningsbasert tilnærming til tilpasset opplæring.

Emnet gir en bred innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, og ulike metodologiske problemstillinger. Det gir innsikt i og erfaring med hvordan man kan gå frem for å planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle forskningsarbeid.

Undervisningen er nettbasert med mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger. De studentene som ikke har mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger får tilbud om nettbasert seminargruppe.

Krever opptak på masterprogrammet 'Master i barnehagepedagogikk'.

Kunnskap - Studenten har:

  • Avansert kunnskap innenfor vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk relevant for fagområdet tilpasset opplæring.
  • Inngående kunnskap om bruk av kvantitative og kvalitative metoder med relevans for fagområdet.
  • Inngående kunnskap om begreper, teorier og metoder som anvendes innenfor pedagogisk, spesialpedagogisk og didaktisk forskning.
  • Kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og hvordan forskerens posisjon påvirker forskningsprosessen.

Ferdigheter - Studenten kan:

  • Redegjøre for og drøfte ulike vitenskapsteoretisk perspektiver på kunnskap og forskning med relevans for fagområdet.
  • Velge og anvende kvantitative metoder og tolke statistiske analyser på en selvstendig måte.
  • Velge og anvende kvalitative metoder og tolke kvalitative data på en selvstendig måte.

Generell kompetanse - Studenten kan:

  • Analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
  • Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. 
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis inngår ikke i emnet

Sammensatt vurdering bestående av:

  • AK Arbeidskrav - Innta rollen som veileder i en veiledningssamtale og reflektere rundt dette i et individuelt fagnotat. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent. 
  • HJ Hjemmeeksamen - knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning, 3 dager, individuelt. Teller 100/100 av karakteren. Vurderes etter karakterskala A-F 

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.