Vitenskapsteori og forskningsmetode - intro
Vitenskapsteori tar opp i seg spørsmål om hva kunnskap er fra ulike perspektiver som grunnlag for forskningsbasert tilnærming til tilpasset opplæring.
Emnet gir en bred innføring i kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, og ulike metodologiske problemstillinger. Det gir innsikt i og erfaring med hvordan man kan gå frem for å planlegge, gjennomføre, evaluere og formidle forskningsarbeid.
Undervisningen er nettbasert med mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger. De studentene som ikke har mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger får tilbud om nettbasert seminargruppe.
Kunnskap - Studenten har:
- Avansert kunnskap innenfor vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk relevant for fagområdet tilpasset opplæring.
- Inngående kunnskap om bruk av kvantitative og kvalitative metoder med relevans for fagområdet.
- Inngående kunnskap om begreper, teorier og metoder som anvendes innenfor pedagogisk, spesialpedagogisk og didaktisk forskning.
- Kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og hvordan forskerens posisjon påvirker forskningsprosessen.
Ferdigheter - Studenten kan:
- Redegjøre for og drøfte ulike vitenskapsteoretisk perspektiver på kunnskap og forskning med relevans for fagområdet.
- Velge og anvende kvantitative metoder og tolke statistiske analyser på en selvstendig måte.
- Velge og anvende kvalitative metoder og tolke kvalitative data på en selvstendig måte.
Generell kompetanse - Studenten kan:
- Analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger.
- Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet.
Sammensatt vurdering bestående av:
- AK Arbeidskrav - Innta rollen som veileder i en veiledningssamtale og reflektere rundt dette i et individuelt fagnotat. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
- HJ Hjemmeeksamen - knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning, 3 dager, individuelt. Teller 100/100 av karakteren. Vurderes etter karakterskala A-F
Alle hjelpemidler.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.