Veiledet undervisningspraksis tunge kjøretøy
Kjøre- og lærerdyktighet danner grunnlaget for at studentene skal ivareta oppgaver i forbindelse med og ansvar for kjøreopplæring i samsvar med forskrifter og godkjente læreplaner. Lærerdyktighet omfatter egen kjøring med tyngre kjøretøy, og praktiskpedagogisk arbeid med elev i lærevogn og klasserom. Sammenheng mellom emnet CDE 902 og den pedagogiske praksisen vil få fokus.
Studentene skal under veiledning delta i faglig arbeid ved den enkelte opplæringsinstitusjonen. I pedagogisk praksis skal det være naturlig progresjon i øvingsprogrammet, slik at studenten får gradvis økende ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningsoppgaver.
Kunnskap
Studenten
- har videreutviklet og oppdatert sine trafikale kunnskaper
- har bred kunnskap om sentrale temaer, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor læring og undervisning i fagfeltet
- har videreutviklet og oppdatert sitt kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid som utføres innen fagfeltet
Ferdighet
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg innen kjøreatferd som tar hensyn til verdier som helse, miljø og sikkerhet i trafikken samtidig som rasjonell transport vektlegges
- kan reflektere over egen evne til å planlegge, gjennomføre teoretisk og praktisk opplæring av førere og yrkesutøvere på tunge kjøretøy, på grunnlag av anerkjente pedagogiske og yrkesdidaktiske prinsipper, og justere denne under veiledning
- kan tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger for at opplæringen skal bli så meningsfull og målrettet som mulig
Generell kompetanse
- kan formidle og utveksle synspunkter på sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- har innsikt i å vurdere egen undervisning, i tråd med etiske krav og retningslinjer
- har videreutviklet evne til å utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kan fordype seg i tema som er relevant for bruk av tunge kjøretøy i yrkessammenheng, og skriftliggjøre dette gjennom en fordypningsoppgave
Sammensatt vurdering
- Praksis 4 uker. Karakteruttrykk bestått/ikke bestått
- Oppgave, individuell. Inntil 10 sider. Leveres 14 dager etter praksisperioden er over. Oppgaven skal være en refleksjon over egen undervisningspraksis i praksisperioden. Karakteruttrykk bestått/ikke bestått
Alle deler må vurderes til bestått for å få samlet karakter i emnet.
For å bestå praksis må studenten etter en helhetsvurdering ha oppnådd læringsutbyttet for praksisemnet, og ha minst 85 % tilstedeværelse i praksis. Studenter som får ikke bestått i emnet, må som hovedregel gjennomføre ny veiledet undervisningspraksis i tunge kjøretøy i sin helhet.