Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Fagdidaktikk i matematikk
DID1001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Fagdidaktikk i matematikk

DID1001
Fagdidaktikk i matematikk omhandler læring, undervisning og vurdering i matematikk for 5. - 13. trinn. Emnet er nettbasert og inngår som et fag i PPU-a
Fagdidaktikk i matematikk omhandler læring, undervisning og vurdering i matematikk. Begrunnelse for og motivasjon for matematikkfaget er sentralt. Studentene får erfaring med planlegging og utvikling av utforskende matematikkundervisning og matematikkoppgaver med høye kognitive krav. Tilpassa opplæring er et gjennomgående tema i faget.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag med didaktisk retning Matematikk.

Kunnskap

Studenten skal ha

  • inngående kunnskap om læreplaner i matematikkfaget for grunnskolen (5.-10.trinn) og videregående opplæring
  • avansert kunnskap om motivasjon, konstruktivisme og deltakelse i praksisfelleskap
  • kunnskap om ulike undervisnings- og vurderingsformer i matematikkfaget

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne tilpasset undervisning i matematikk basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov
  • begrunne matematikkfaget og elementer i dette for elever, foresatte og kolleger
  • gi underveis- og sluttvurdering i matematikk
  • bruke sentrale teorier om matematikklæring på en selvstendig måte
  • se matematikkfagets plass i tverrfaglige temaer som folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, og bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • orientere seg i matematikkdidaktisk litteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
  • bruke digitale ressurser for å tilpasse og variere undervisningen i matematikk
  • lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
Ut over semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang til Internett og datamaskin med mikrofon og kamera.
Obligatorisk

Studiet har ukentlig, obligatorisk digital undervisning på nett. Studiet legger også opp til selvstendig arbeid og arbeid i grupper.

For å legge til rette for en god og strukturert nettundervisning må studentene sette av tid til organisert studiearbeid på onsdager mellom kl. 09.00 - 11.30.

Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg til dette, forventes det at studentene jobber i læringsgruppemøter, har veiledning, samarbeid med medstudenter og jobber individuelt.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Jf. praksisplan for PPU for allmenne fag.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse: min. 80 %.

Studiet har krav obligatorisk oppmøte med aktiv deltakelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Fravær ut over 20 % må normalt tas igjen ved neste ordinære undervisning i emnet.

Arbeidskrav: Tre individuelle skriftlige innleveringer og en digital presentasjon: Godkjent / Ikke godkjent. Alle fire arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Muntlig: Individuell muntlig eksamen - gradert med karakter A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.