Fagdidaktikk i naturfag
Emnet tar for seg følgende naturfagdidaktiske tema:
- Naturfagets plass i skolen og naturfag som allmenndanning
- Læreplaner (sentrale og lokale)
- Naturfaglærerkompetanser
- Naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter
- Bruk av modeller i naturfag
- Estetiske læringsprosesser i naturfag; bruk av drama og rollespill
- Vurdering for læring i naturfag
- Grunnleggende ferdigheter i naturfag (komplekse ferdigheter og dybdelæring)
- Digital kompetanse og digitale læreprosesser i naturfag og undervisningsopplegg fra viten.no, naturfag.no og ndla.no
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd
- har bred kunnskap om naturfagets historie, plass, begrunnelse og progresjon
- har bred kunnskap om undervisnings, arbeids, -og vurderingsformer i naturfag og om hvordan praktiske, digitale, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
- har bred kunnskap om hvordan man kan jobbe for å utvikle elevers komplekse ferdigheter og dybdelæring i naturfag og innen temaet bærekraftig utvikling
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i naturfag basert på mål for opplæringen, lokale og individuelle behov
- kan finne, anvende, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff
- kan bruke varierte og relevante metoder og arenaer i undervisningen og tilpasse opplæringen i faget slik at den tar hensyn til elevers ulike læringstempo, interesse for faget og evne til kritisk tenkning
- kan anvende digitale ressurser som er sentrale for undervisning i naturfag
- kan gi underveis- og sluttvurdering, informere om elevens faglige nivå og utvikling, og gi faglige vurderingsbegrunnelser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan orientere seg i naturfagdidaktisk litteratur, reise relevante problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og utvikle sin egen faglige praksis
- kan planlegge og gjennomføre variert, elevaktiv, tilpasset og inkluderende undervisning i naturfag
- kan ivareta hensyn til helse, miljø og sikkerhet (HMS) i naturfagundervisningen
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskaping i opplæringen
Nettundervisning/webinarer, forum i Canvas, veiledning på studentarbeider, 6 uker skolepraksis, lesing og drøfting. Deltakelsen er obligatorisk.
Undervisningen foregår onsdager i tidsrommet 09 - 11.30 og fordeles mellom pedagogikk og fagdidaktikk. Disse webinarene vil ta opp ulike fagdidaktiske tema og perspektiver, og knyttes til teori, praksis og refleksjoner rundt fagdidaktisk profesjonsutøvelse. Det er nødvendig med aktiv deltakelse og samarbeid mellom studenter og med lærere for å kunne oppnå ønsket læringsutbytte.
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse: Minst 80 % aktiv deltakelse på nettmøter/webinarer må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.
Arbeidskrav - 4 arbeidskrav, fordelt mellom individuelle og gruppeoppgaver, skriftlige og muntlige.
Arbeidskravene må være godkjent for å få karakter i emnet. Teller 0/100.
Muntlig: Individuell muntlig eksamen - gradert med karakter A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.